تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

~ادیان جهان و محیط زیست~

مدیر ارشد بازنشسته + نویسنده ادبی
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
May
3,702
9,688
193
رَهـایـی
بخش‌ دوم ‌:
مقالات‌ اين‌ بخش‌ ما را به‌ تفكر درباره‌ اين‌ امر تشويق‌ مي‌كند كه‌ چگونه‌ مي‌توان‌ جهان‌بيني‌ اسلامي‌ معاصر را در زمينه‌ معضلات‌ زيست‌محيطي‌ فعلي‌ به‌ كار برد.

الف‌) نخستين‌ مقاله‌ اين‌ فصل‌ به‌ قلم‌ دكتر سيد حسين‌ نصر و تحت‌ عنوان‌ "اسلام‌، دنياي‌ اسلامي‌ معاصر و بحران‌ زيست‌محيطي‌" ارائه‌ شده‌ است‌. وي‌ در اين‌ مقاله‌ به‌ موانع‌ زيادي‌ كه‌ بر سر راه‌ تحقق‌ اخلاقيات‌ زيست‌محيطي‌ اسلام‌ در دنياي‌ معاصر وجود دارد اشاره‌ و راه‌هايي‌ را براي‌ غلبه‌ بر اين‌ موانع‌ پيشنهاد مي‌كند.

ب‌) ماويل‌ عزالدين‌، يكي‌ از نخستين‌ انديشمندان‌ مسلماني‌ است‌ كه‌ مسائل‌ زيست ‌محيطي‌ را به‌مثابه‌ معضلي‌ اساسي‌ مطرح‌ كرد. وي‌ در مقاله‌ خود "اسلام‌ و محيط‌ زيست ‌: فرضيه‌ و عمل‌" به‌ مسائلي‌ چون‌ بحران‌هاي‌ آلودگي‌، كمبود آب‌ و ديگر معضلات‌ پيش‌ روي‌ جهان‌ اسلام‌ اشاره‌ مي‌كند.

ج‌) نعمان‌ الحق‌ در مقاله‌اي‌ با عنوان‌ "اسلام‌ و زيست‌ بوم‌: اصلاح‌ و بازسازي‌" با مراجعه‌ به‌ منابع‌ اصلي‌ اسلام‌ يعني‌ قرآن‌، حديث‌ و شريعت‌ اسلامي‌، در جست‌ وجوي‌ كشف‌ اين‌ مطلب‌ است‌ كه‌ چگونه‌ اسلام‌ سنتي‌ مي‌تواند مسلمانان‌ را در مواجهه‌ با معضلات‌ زيست‌محيطي‌ هدايت‌ كند.

د) عبدالعزيز سعيد و ناتان‌ سي‌. فانك‌، به‌ قرائتي‌ زيست ‌محيطي‌ از مفاهيم‌ سنتي‌ اسلام‌ مانند "توحيد" و "سلام" (صلح‌) مي‌پردازند و معتقدند كه‌ مسائل‌ زيست‌محيطي‌ ناشي‌ از ناديده‌ گرفتن‌ معناي‌ واقعي‌ "اسلام‌" است‌ كه‌ آن‌ هم‌ به‌ علت‌ غفلت‌ از توحيد به‌ وجود آمده‌ است‌.

عثمان‌ عبدالرحمان‌ ليولين‌ در مقاله‌ خود : "مبنايي‌ براي‌ ايجاد رشته‌ حقوق‌ زيست‌محيطي‌ اسلامي‌" نگاهي‌ كلي‌ و جامع‌ به‌ كيفيت‌ تعامل‌ شريعت‌ سنتي‌ اسلامي‌ با مديريت‌ زيست‌محيطي‌ مي‌افكند و راه‌حل‌هايي‌ مشخص‌ براي‌ تفسير اين‌ قوانين‌ و اجراي‌ آنها پيشنهاد مي‌كند.

و) مقاله‌ بعدي‌ با عنوان‌ "محيط‌ زيست‌گرايي‌ اسلامي‌: موضوعي‌ در خور بررسي‌" به‌ قلم‌ ريچارد سي‌ فالتس‌ راه‌ عبور از نظريه‌پردازي‌ تا عمل‌ را با نشان‌دادن‌ چگونگي‌ كاربردي‌ شدن‌ اصول‌ اسلامي‌ در حفاظت‌ از محيط‌ زيست‌ در سطوح‌ عمومي‌ بررسي‌ مي‌كند.

ز) كاوه‌ افراسيابي‌ در مقاله‌ "به‌ سوي‌ الهيات‌ زيست‌محيطي‌ اسلام‌" بر اين‌ عقيده‌ است‌ كه‌ اگرچه‌ اسلام‌ داراي‌ منابع‌ مهمي‌ درباره‌ احترام‌ به‌ محيط‌ زيست‌ است‌ اما متفكران‌ مسلمان‌ بايد گامي‌ فراتر بنهند و در صورتي‌ كه‌ انتظار دارند كه‌ سنت‌ به‌طور موثر به‌ بحران‌هاي‌ فعلي‌ پاسخ‌ دهد، بايد به‌ بازنگري‌ بعضي‌ از پيش‌فرض‌هاي‌ اوليه‌ خود بپردازند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر ارشد بازنشسته + نویسنده ادبی
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
May
3,702
9,688
193
رَهـایـی
مقالات‌ بخش‌ سوم ‌:
الف‌) فضلون‌ خالد در مقاله‌ "محيط‌ زيست‌ و عدالت‌ اجتماعي‌" ريشه‌هاي‌ بحران‌ زيست‌ محيطي‌ را در مدرنيته‌ غربي‌ مي‌يابد كه‌ در چند قرن‌ گذشته‌ بر جوامع‌ اسلامي‌ تحميل‌ شده‌ است‌.


ب‌) هاشم‌ اسماعيل‌ دوكرت‌ در مقاله‌ "اسلام‌، جامعه‌ اسلامي‌ و دغدغه‌هاي‌ زيست‌محيطي‌: يك‌ الگوي‌ توسعه‌ بر اساس‌ جامعه‌ نظام‌مند اسلام‌"، با تاييد نظريه‌ داتن‌ اين‌ نكته‌ را شرح‌ داده‌ است‌ كه‌ چگونه‌ نظام‌ اسلامي‌ مدرن‌ نظري‌ (فرضي‌) با نظام‌ موجود فعلي‌ تفاوت‌ دارد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر ارشد بازنشسته + نویسنده ادبی
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
May
3,702
9,688
193
رَهـایـی
بخش‌ چهارم‌ (به‌ سوي‌ جامعه‌اي‌ پايدار) :
الف‌) با مقاله‌محمد اسلم‌ پرويز تحت‌ عنوان‌ "نوآوري‌ علمي‌ و الميزان‌" به‌ بررسي‌ مفهوم‌ قرآني‌ توازن‌ "الميزان‌" مي‌پردازد. وي‌ با ارائه‌ الگوهايي‌ از جوامع‌ معاصر به‌ چگونگي‌ ناديده‌ انگاشتن‌ اين‌ اصل‌ قرآني‌ مي‌پردازد.


محمد يوسف‌ صديق‌ به‌ بررسي‌ تجربه‌ بنگلادش‌ [يكي‌ از پرجمعيت ‌ترين‌ كشورهاي‌ اسلامي‌ و از فقيرترين‌ كشورهاي‌ جهان‌] مي‌پردازد تا ثابت‌ كند كه‌ حفاظت‌ از محيط‌ زيست‌ نمي‌تواند جداي‌ از تلاش‌ براي‌ از بين‌ بردن‌ فقر باشد. "يك‌ سفر زيست‌محيطي‌ در بنگلادش‌ اسلامي‌" عنوان‌ مقاله‌ يوسف‌ صديق‌ است‌.

"اسلام‌ در نظريه‌ توسعه‌ و برنامه‌ريزي‌ مالزي‌" نوشته‌ابوبكر عبدالمجيد، پنجمين‌ مقاله‌ اين‌ فصل‌ است‌ كه‌ نويسنده‌ اصول‌ زيربنايي‌ توسعه‌ مالزي‌ را با تعاريف‌ اسلامي‌ از عدالت‌ اجتماعي‌ سازگار مي‌داند. برنامه‌ توسعه‌ مالزي‌ چشم‌انداز سال‌ 2020 نام‌ دارد.
در آخرين‌ مقاله‌ اين‌ فصل‌ كه‌ به‌ قلم‌ تعظيم‌ . قسام اخلاقيات‌ توسعه‌ پايدار و بيداري‌ اجتماعي‌" به‌ بررسي‌ پروژه‌هاي‌ تحت‌ حمايت‌ بنياد پيشواي‌ اسماعيليان‌ مي‌پردازد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر ارشد بازنشسته + نویسنده ادبی
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
May
3,702
9,688
193
رَهـایـی
فصل‌ پنجم ‌:

در اين‌ فصل‌ ابتدا آتيليو پتروجيولي‌ در مقاله‌ خود با عنوان‌ "طبيعت‌ در شهرسازي‌ اسلامي ‌: باغ‌ واقعي‌ و باغ‌ استعاري‌" به‌ بررسي‌ شيوه‌هايي‌ مي‌پردازد كه‌ جوامع‌ سني‌ اسلامي‌ جايگاه‌ خود را در نظام‌ طبيعت‌ از طريق‌ معماري‌ و ساختن‌ باغ‌ها، نشان‌ داده‌اند.

فرزانه‌ ميلاني‌ در مقاله‌ "درختان‌ به‌مثابه‌ اجداد: شعر فروغ‌ فرخزاد" به‌ استعاره‌ باغ‌ در شعر شاعر فمينيست‌ معاصر، فروغ‌ فرخزاد مي‌پردازد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا