تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

بازی‌های مناسب برای کودکان اوتیسم

May
13,949
20,889
238
Shz
وضعیت پروفایل
خودت شاید نمی‌دانی چه کردی با دلم اما، دل یک ادم سرسخت را بردی خدا قوت!
فقدان مهارتهای ارتباطی:






%D8%A7%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9.jpg









عدم توجه مشترک


برای انجام موفقیت امیز بازی و تقلید معمولا کودکان غیر اتیستیک تعامل برقرار می کنند و در این ارتباط به سرعت یادمی گیرند که از اهداف بازی پیروی کنند.






اما کودکان دارای اختلال طیف اتیسم تمایل به جذب در خود دارند و ارتباط کمی برقرار می کنند و یا درگیر با همبازی ها می شوند. همسالان همبازی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم ممکن است این رفتار او را نوعی نادیده گرفتن بدانند و این رفتار را ازار دهنده ببینند و از بازی با این کودک خارج می گردند و یا اینکه انها هم رو به بازی انفرادی می اورند.






متاسفانه در مواردی هم والدین گزارش می کنند که کودکشان مورد آزار دیگر کودکان قرار گرفته است و به انها حمله شده چراکه دیگر کودکان رفتار کودک دارای اختلال طیف اتیسم را نوعی خود خواهی یا انحصارطلبی طلقی می کنند(برای نمونه یکی از والدین مرکز عنوان می نمود که کودکش در پارک همبازی ندارد، چون او ارتباط برقرار نمی کند، با دیگر کودکان دوست نمی شود و در زمانی که در صف سرسره همه ایستاده اند نمی تواند تعامل خوبی برقرار کند و بیشتر مشغول حرکات تکراری خود می گردد و دیگر کودکان نیز به همین خاطر از او دور می شوند چون او از انها متفاوت رفتار می کند!)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
May
13,949
20,889
238
Shz
وضعیت پروفایل
خودت شاید نمی‌دانی چه کردی با دلم اما، دل یک ادم سرسخت را بردی خدا قوت!
فقدان مهارت توجه مشترک:



مهارت توجه مشترک مهارتی است که ما وقتی به چیزی با یک شخص دیگر توجه می کنیم ،از ان استفاده می کنیم.ما از توجه مشترک وقتی که یک بازی اشتراکی را با دیگری انجام می دهیم استفاده می کنیم.





برای نمونه نگاه کردن به یک پازل با دیگران و به صورت گروهی کار و فکر کردن. اما افراد دارای اختلال طیف اتیسم اغلب در توجه مشترک خود دچار اسیب اند. این مهارت را می توان به انها یاد داد اما انها نمی توانند در این مهارت به تنهایی رشد کنند.




آموزش مهارتهای بازی به کودکان دارای اختلال طیف اتیسم



اگر نبود مهارتهای بازی یکی از علائم نخستین اختلال طیف اتیسم است،ایا می توان به کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم بازی را اموزش داد؟پاسخ،در بسیاری موارد بله است.





در حقیقت چندین رویکرد درمانی مبتنی بر بازی برای کودکان دارای اختلال طیف اتیسم وجود دارد که درمانگران والدین و یا خواهر و برادران کودکان دارای اختلال طیف اتیسم می توانند نقش فعالی در روند آن داشته باشند که شامل این روش ها است:

  • روش فلورتایم
  • مداخله رشد ارتباط(RDI)
  • پروژه بازی
  • درمان رفتاری طبیعی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
May
13,949
20,889
238
Shz
وضعیت پروفایل
خودت شاید نمی‌دانی چه کردی با دلم اما، دل یک ادم سرسخت را بردی خدا قوت!
مهارتهایی که بایستی برای کودک دارای اختلال طیف اتیسم مهیا نمود:






%D8%A7%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D9%81%DB%8C.jpg









کودکان خردسال به شش نوع بازی مشغول می گردند که به صورت مرحله ای رشد می یابد اما کودکان دارای اتیسم ممکن است در هر مرحله به کمک بیشتری نیاز داشته باشند.

بازی اکتشافی:

این زمانی است که اطفال خرد سال به جای بازی با اشیاء و اسباب بازی ها به اکتشاف انها می پردازد. در این مرحله کودک بلوک ها را به دهان می برد و یا به دستان یک عروسک نگاه می کند.در این مرحله از بازی کودکان از طریق اکتشاف شکلها ،رنگ ها و اندازه ها و بافتها دنیای پیرامون خود را یاد می گیرد. شما می توانید با الگو گیری از این بازی، پیرامون را به شکلی بسازید که موجبات یادگیری او را مهیا کند. برای نمونه او را در حمام تشویق کنید که آب را به اطراف بپاشد و صابون را به دستان خود بمالد،لیف را در دهان بگذارد و ان را میک بزند ویا بافتهای مختلف را درون آب تجربه و لم*س کند و….تمامی اینها از طریق اکتشافات حسی شالوده هایی را در مغز کودک دارای اختلال طیف اتیسم ایجاد می کند که در اینده می تواند مورد استفاده او قرار گیرد.تمامی کودکان بدون این شالوده های حسی در اینده ممکن است دچار مشکل گردند و این امر می تواند منجر به فقرپایگاه داده های حسی انها گردد.

بازی علت و معلول:

در این شرایط کودکان با اسباب بازی هایی بازی می کنند که برای رسیدن به یک نتیجه مورد نظر به یک عمل نیاز دارند.برای نمونه فشار دادن یک دکمه برای پخش موسیقی و یا فشار دادن دست عروسک برای شنیدن خنده عروسک.این بازی به کودکان دارای اختلال طیف اتیسم می اموزد که اعمال انها دارای اثراتی است که می تواند برای انها پیامد های خوشایند و یا ناخوشایندی داشته باشد و از طرفی کنترل داشتن بر روی عوامل محیطی برای بدست اورد پیامد ان.






در این دو مرحله شما بایستی به کودک دارای اختلال طیف اتیسم خود کمک کنید تا از طریق اکتشاف یاد بگیرد با اسباب بازی های خود کار کند و شما بایستی او را تشویق کنید.این تشویق اورا ترغیب به تکرار عملکرد صحیح دوباره می کند.همینطور اورا به کار با اسباب بازی های علت و معلولی تشویق کنید.






زمانی که او پیامد را ببیند خودش تلاش می کند که آن را تکرار کند.زمانی که وارد این مرحله شدید تلاش کنید تنوع اسباب بازی های علت و معلولی خود را بیشتر کنید تا کودک شما تنها به دنبال یک معلول واحد در بازی های خود نباشد و نتایج و معلولهای احتمالی دیگر را نیز بپذیرد.







همچنین فرصتی مناسب برای اموزش به فرزندانتان است که چگونه از شما کمک بخواهد و با نوبت گرفتن بازی کند. برای نمونه شما می توانید با فشار دادن دکمه ای نوبتی کاری کنید یا به نوبت دکمه های کیبورد حیوانات را فشار دهید و صدای هر حیوان را بشنوید و نام ان را بگویید.






نکته:اگر کودک خردسال شما به اکتشاف در محیط نمی پردازد و یا به محرکات حسی واکنشی غیر معمول نشان می دهد و یا اینکه تنها به دنبال دریافت یک نوع محرک حسی است بایستی به یک متخصص در زمینه اختلالات رشدی مراجعه نمایید.به همین منظور شما بایستی بیش از پیش کودک خود را بشناسید و عملکرد او را بررسی کنید.






این امر به شما کمک می کند تا اگر کودک خردسال شما مشکوک به اختلال طیف اتیسم باشد مداخلات بموقع برای او سریعتر اجرا گردیده و فاصله رشدی او با دیگر کودکان را کمتر گردد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
May
13,949
20,889
238
Shz
وضعیت پروفایل
خودت شاید نمی‌دانی چه کردی با دلم اما، دل یک ادم سرسخت را بردی خدا قوت!
این ،مرحله یادگیری نحوه کار با بازی و استفاده از اسباب بازی ها است به روشی که برای ان ساخته شده اند.برای نمونه هل دادن ماشین اسباب بازی، تکان دادن اسباب بازی برای صدای آن و یا پرتاب کردن توپ.





اگر در این مرحله شما با کودک دارای اختلال طیف اتیسم خود چالشهایی دارید ایده های زیر می تواند به شما کند کند:

  • در مقابل کودک خود بنشینید تا او بتواند به شما نگاه کند، با شما ارتباط برقرار کند و ببیند شما چه کاری انجام می دهید پس در بازی در دیدرس او باشید.چراکه این کار ارتباط او را در بازی بیشتر می کند.


  • یک یا دو اسباب بازی که از آنها لذ*ت می برد را در بازی خودتان به کودکتان پیشنهاد کنید تا او در انتخاب آنها چالشی نداشته باشد.


  • به جای اینکه بازی کودک را هدایت کنید به کاری که کودک انجام می دهد بپیوندید. برای شروع می توانید به کپی کردن کارهایی بپردازیدکه کودک شما ان را انجام می دهد و بعد از آن نا محسوس انچه می خواهید به بازی اضافه کنید.برای نمونه اگرکودک شما چرخهای ماشین را می چرخاند شما هم شروع کنید به چرخاندن چرخهای انطرف ماشین و سپس ماشین را به شکل صحیح بچرخانید و انرا در کف زمین حرکت دهید و بگویید” قان قان قان”.یا اگر کودک شما دائم حرکت تکراری را با ماشین باربری انجام می دهد شما هم همین کار را انجام دهید ولی بعد از مدتی یک شی را در قسمت بار ماشین قرار دهید و با حرکت ماشین ان را جای دیگری خالی کنید.نمونه ای دیگر،در زمانی که با کودکی اتیستیک در پارک بازی می کردم او علاقه داشت شاخه های شکسته و کوچک درختان را بر روی چمن ها کنار هم ردیف کند و پس از ان شروع به خوشحالی می کرد من هم همین کار را کردم وبعد از چند بار شروع کردم چوبهای ردیف شده ام را دارای شکل کنم. برای نمونه چوبهای خطی ردیف شده را تبدیل به مربع های ردیف شده کردم.برای من جالب بود که او مخالفتی نکرد، گریه ای نکرد و جیغ نکشید و او هم به مانند من با شاخه های خشک اشکال هندسی را می ساخت و انها را خطی ردیف نکرد.






  • کودک دارای اختلال طیف اتیسم خود را ترغیب کنید تا از شما الگو برداری کند و این کار را می توانید با گفتن این جمله که “حالا می خواهیم رانندگی کنیم شروع کنید”دست او را گرفته و بر روی ماشین قرار دهید و ماشین را حرکت دهید.



  • به کودکتان پاداش دهید. به او افرین بگویید و یا اینکه به صورت کاربردی بعد از عملکرد مثبتش با او حباب بازی کنید.



  • اینکه چه زمانی باید بازی را متوقف کنید هم مهم است به همین خاطر علائم بی حوصلگی یا عدم علاقه به فعالیت را نیز در زمان بازی بررسی کنید.



  • به یاد داشته باشید که به کودک دارای اختلال طیف اتیسم در هر زمان و در هر موقعیتی بگویید که چه کاری می خواهید انجام دهید.حتی می توانید ریزترین فعالیتها را نیز به انها بازگو کنید.اگر او بداند که چه چیزی در انتظارش است و یا باید منتظر چه پیامدی باشد، هم می تواند انگیزه او را بالا ببرد و هم می تواند بازی را لذ*ت بخش تر کند.در این شکل شما بازی پویا تری دارید.





در تمام مراحل بازی با کودک خردسال دارای اختلال طیف اتیسم خود و یا حتی کودکی که مشکوک به اتیسم است و در زیر سن تشخیص، صحبت کنید.در مورد همه چیز،درمورد بافت،در مورد رنگها،درمورد شکلها ،در مورد مزه ها با او حرف بزنید.اگر حتی یک جغجغه را نیز به دست او می دهید با او در مورد صداها و تکان دادن صحبت کنید، مطمئن باشید او همه چیز را ثبت و ضبط می کند و در اینده نزدیک به شما بازگو می کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
May
13,949
20,889
238
Shz
وضعیت پروفایل
خودت شاید نمی‌دانی چه کردی با دلم اما، دل یک ادم سرسخت را بردی خدا قوت!
بازی های ساختنی






%D8%A7%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%86%DB%8C.jpg









این بازی زمانی است که کودک چیزی را می سازد و تمایل به بازی هدف مند دارد و در بازی در نهایت به هدفی دست می یابد. برای نمونه کامل کردن یک پازل قطعاتی و یا ساختن برج با لگو ها. در این مرحله کودکان دارای اختلال طیف اتیسم دچار تاخیر می گردند و قطعا نیاز به کمک پیدا می کنند.





در حالی که کودکان غیر اتیستیک معمولا بدون هیچ مشکلی به این مرحله می رسند و از ان گذار می کنند.البته ممکن است در برخی مواقع کودکان دارای اختلال طیف اتیسم از کودکان غیر اتیستیک در تکمیل پازل و یا لگو بازی برتری داشته باشد.برای کودک دارای اختلال طیف اتیسم می توانید در بازی های ساختنی اول شما انچه باید درست شود را بسازید و به فرزندتان نشان دهید که چگونه باید این کار را انجام دهد یا حتی می توانید از عکس هایی استفاده کنید که نشان می دهد یک برج چگونه ساخته می شود.





بازی های فیزیکی

این بازی مستلزم مهارت بدنی و حرکتی و از طرفی هم زمینه ساز فعالیت بدنی و حرکتی است.پس این مرحله از بازی دو سر بُرد است.بازی بدنی تجربه تعامل و ارتباط با سایر افراد و اشیاء اطراف را برای همه کودکان مهیا می کند.در بازی های فیزیکی مهارتهای حرکتی درشت کودک دارای اختلال طیف اتیسم بهبود می یابد و همینطور در این بازی ها می توان هماهنگی حرکتی این کودکان را افزایش داد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
May
13,949
20,889
238
Shz
وضعیت پروفایل
خودت شاید نمی‌دانی چه کردی با دلم اما، دل یک ادم سرسخت را بردی خدا قوت!
بازی های وانمودی





%D8%A7%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D9%88-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%861.jpg









این بازی در شرایطی است که کودک تظاهر به کاری در زمان بازی می کند و از تصورات خود در بازی استفاده می کند.نمونه هایی از این بازی غذا دادن به عروسک خرس،ادای ابر قهرمان ها را در اوردن،تظاهر به رانندگی ماشین و یا خلبانی کردن است. این بازی معمولا در سن دو سالگی اتفاق می افتد و پیچیده ترین شکل بازی است.این بازی برای رشد مهارتهای مورد نیاز برای ارتباط و کلام اهمیت ویژه ای دارد و درست در زمان رشد زبانی بوجود




  • می اید.اما این بازی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم با تاخیر اتفاق می افتد. ولی در نهایت برخی از کودکان دارای اختلال طیف اتیسم می توانند در بازی های وانمودی نیز رشد کنند.




  • کودک شما می تواند با کمک شما اقدام به وانمود به رانندگی کردن یا اسب سواری کردن یا حتی خرس بودن کند.اگر شما با او این بازی را انجام دهید اورا مطمئنا ترغیب خواهید کرد که اونیز این کار را انجام دهد. برای بهتر انجام شدن این کار حتما حتما حتما از فعالیتهای خنده دار استفاده کنید.






  • بازی های وانمودی برای کودکان می تواند بسیار خنده دار باشد.این کار را برای کودک دارای اختلال طیف اتیسم خود انجام دهید، مطمئنا نتیجه بخش است.شما می توانید با نقش افرینی و بازی های نمایشی او را نیز درگیر بازی های وانمودی کنید. شما یک خرس باشید باشید و او یک بچه خرس.





  • برای این کار می توانید حتی لباس تهیه کنید،صورتتان را نقاشی کنید،صدایتان را تغییر دهید و به مانند خرسها با بچه هایش به دنبال مورچه در زیر فرش و یا گوشه های دیوار و یا به دنبال عسل در کابینت های اشپز خانه باشید. مطمئن باشید که او شما را نگاه می کند. چراکه کودکان دارای اختلال طیف اتیسم از حرکات اغراق امیز و افراطی خوششان می اید.شما حتی می توانید اگر حوصله داشته باشید کم کم بازی های وانمودی را به بازی هایی خلاق تبدیل کنید.(این بازی را با یک پسر دارای اختلال طیف اتیسم شدید و بزرگسال انجام دادم و جلسه بعد دیدم که او یک ماسک خرس مقوایی برای خودش و من به همراه اورده است).
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
May
13,949
20,889
238
Shz
وضعیت پروفایل
خودت شاید نمی‌دانی چه کردی با دلم اما، دل یک ادم سرسخت را بردی خدا قوت!
کودکان دارای اختلال طیف اتیسم از چه بازی های خوششان می اید؟

در مطالعه ای که کتی رالبت دودی استاد یار اموزش استثناییSUNY Buffalo Stateانجام داد و در مجله پزشکی و علوم امریکای شمالی به چاپ رسیده است مشخص نمود که کودکان دارای اختلال طیف اتیسم بیشتر رغبت به چه بازی هایی دارند.او عنوان می کند که کودکان دارای اختلال طیف اتیسم بیشتر رغبت دارند درگیر بازی هایی شوند که 1- بازخورد حسی قوی2- نتایج علت و معلولی 3- حرکت های تکرار شونده داشته باشد.در این مطالعه که در بیمارستان بوفالو صورت گرفته است بازی هایی در اختیار کودکان قرار داده شد تا کودکان دارای اختلال طیف اتیسم بتوانند ازادانه انها را انتخاب و انجام دهند. و مشاهده گردید که کودکان دارای اتیسم این سه بازی که در زیر ذکر گردیده را بیش از همه انتخاب نمودند:




  1. بالا رفتن از پله ها و پایین انداختن توپ و تماشای آن از بالای پله ها(در این بازی بازخورد حسی قوی ،نتایج علت و معلولی وحرکتهای تکرار شونده مستتر است)
  2. چرخاندن یک اسیاب بادی کوچک با استفاده از اهرم هندلی(در این بازی بازخورد حسی قوی ،نتایج علت و معلولی وحرکتهای تکرار شونده مستتر است
  3. بازی با جعبه برنج(در این بازی بازخورد حسی قوی وحرکتهای تکرار شونده مستتر است)



این سه بازی برترین و محبوب ترین بازی ها در میان کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در این مطالعه بود. اما چرا بیشتر افراد این مطالعه این سه بازی را انتخاب نمودند؟




علاوه بر حسهای بینایی،شنوایی،بویایی،بساوایی،چشایی دو حس دیگر نیز وجود دارند که بایستی در مورد کودکان دارای اختلال طیف اتیسم به انها توجه فراوانی نمود.






حس وستیبولار و حس (حسگرهای)پروپریوسپتیو.وستیبولا به ما کمک می کند تا تعادل خود را حفظ کنیم و بدانیم بدنمان چگونه در فضا قرار دارد.






پروپریوسپتیو به (در ساده ترین تعریف)واکنش مفاصل ما به حرکت و فشار مربوط است و همین حس است که ماساژ بافتهای عمیق را برای کودک دارای اختلال طیف اتیسم لذ*ت بخش می کند و کودکان دارای اختلال طیف اتیسم اکثرا بازی هایی را انتخاب می کنند که حواس وستیبولار و پروپریوسپتیو و همچنین حسهای دیگر را در این کودکان درگیر می کند.






دودی با اشاره به اینکه حرکت مستلزم درگیر شدن حس وستیبولار،پروپریوسپتیو و بینایی است می گوید”کودکان دارای اختلال طیف اتیسم تمایل به حرکت و راه رفتن دارند و اگرنتوانند حرکت کنند، دوست دارند اشیاء متحرک را تماشا کنند.





به همین خاطر است که فقط تماشای پروانه های اسیاب بادی انها را مشغول می کند.از طرفی در این بازی علت و معلول نیز وجود دارد به خاطر اینکه انها بایستی اهرم هندلی را نیز بچرخانند تا پروانه ها بچرخد. و حرکت تکراری چرخیدن نیز نیاز سوم انها یعنی تکرار و کلیشه ها را براورده می سازد.





بالا رفتن از پله ها نیز هر سه حس مورد نیاز را براورد می کند و بازی با برنج نیز 2 نیاز را براورده می سازد.برای دریافت اگاهی بیشتر در زمینه اختلال اتیسم مطالعه مقاله نظریه های اتیسم:تئوری نقص عملکرد اجرایی را به شما پیشنهاد می کنیم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
May
13,949
20,889
238
Shz
وضعیت پروفایل
خودت شاید نمی‌دانی چه کردی با دلم اما، دل یک ادم سرسخت را بردی خدا قوت!
دانستن اینکه کودک دارای اختلال طیف اتیسم چه بازی هایی را ترجیح می دهد میتواند مزایای فراوانی داشته باشد که تعدادی از انها در زیر امده است:




  1. ما درمانگران با دانستن نوع بازی هایی که کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم ترجیح می دهند می توانیم از چنین بازی هایی برای تقویت مثبت در محیط درمانی و اموزشی استفاده کنیم.
  2. دانستن اینکه کودک دارای اختلال طیف اتیسم چه بازی هایی را ترجیح می دهد می تواند در ایجاد ارتباط و پایداری ارتباط به ما کمک کند.برای نمونه در روز اول اشنایی ما با کودک دارای اختلال طیف اتیسم می توانیم از این سه نوع ارجحیت برای بازی استفاده کنیم تا کودک را بیشتر به خود جذب کنیم و ارتباط موثر تری برقرار کنیم.
  3. از این طریق می توانیم برخی از رفتار ها را در بازی کودکان برای خود تعریف کنیم و بدانیم که چرا کودک دائم این حرکت را می خواهد انجام دهد و ما درمانگران چگونه می توانیم این حرکات را تغییر داده و یا به انها فاکتوری اضافه کنیم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا