مدیر تالار فیلم و سریال
عضو کادر مدیریت
مدیر رسـمی تالار
ناظر انجمن
ویراستار انجمن
ژورنالیست انجمن
سوراخ
کدام تئاترهای کمدی را ببینیم؟
«سوراخ» هم کمدی است و هم تراژدی. از یکسو ما را میخنداند که عدهای به نام تروریست گرفتار پلیس شدهاند و از سوی دیگر، میرنجاند که چرا اینان را پلیس دستگیر کرده است. بههرحال تجربه نویی است و البته نگاهش تجربی نیست. یعنی روی نشانههای آشکار حرکت میکند بیآنکه بخواهد نشانهها و حرکتهای نوینی را پیشِرویمان قرار دهد. آشکار است چون تنها نکته باارزش، مهندسی صداست که در فضاسازیها به کار گرفته شده که این هم عنصری است که در ایران در چند سال اخیر بسیار و به انحای مختلف تجربه شده است. سوراخ در سطح، بسیار قوی عمل میکند. اینکه موقعیتی ساخته و پرداخته شود که در آن ترس و گریزی نمایان شود. اینکه بازیگران هم بتوانند در این وضعیت حضور پررنگی داشته باشند که بشود در ارائه واقعیت خشن، بهترین رفتار ممکن را انجام داد و برای تلطیفش از طنز هم چشمپوشی نکرد که بشود اینها را بهنوعی هضمش کرد، ازجمله مواردی است که کار را قابل پذیرش میکند.
کدام تئاترهای کمدی را ببینیم؟
نوعی جدل و درگیری است و هر دو گروه میهراسند. پلیس پا پیش نهاده و با هجومش به هتل میخواهد سرنخهایش را به نتیجه برساند بنابراین یک لحظه هم از سختگیری غافل نیست. بازیها درست پیش میرود و حتی برای تأکید بر واقعیت از بازیگران خواسته شده بر حنجرههایشان فشاری وارد نشود و از هاچاف استفاده کنند که این هم خود اشاره تکنولوژیک برای برهمریختن نظم واقعگرایانه کار خواهد شد و این هم نوعی تناقض است که رئالیسم کلاسیک را از هم میپاشاند که تجلیگر نوعی کنش تئاتری باشد. حس و حالت و شکل ظاهری قضیه تکیهاش بر واقعگرایی است. اینکه این مرد مهاجر (داریوش موفق) و گاوش جلوه حقیقی بیابد هر چند باور حضور گاو در اتاق هتل چندان هم منطقی نیست و هر چند در این گوشه از واقعیت (برشی از زندگی در تئاتر) فرصتی برای پردازش این شاخوبرگها نبوده است.
به هر تقدیر، تروریسم که میتوانست قضیه اصلی باشد و در جهان واقع نیز و بهویژه از ١١ سپتامبر ٢٠٠١ با هجوم القاعده به برجهای دوقلوی نیویورک عمدهترین مسئله جهانی قرن هم شده و امروز تهدیدی جدی برای هر پنج قاره است، باید معلومتر از پیشاشارات و نکتهپراکنیهایش برای مخاطب مشخص میشد چون تخیل در ابراز واقعیت کارایی خود را به شکلی واژگون از دست خواهد داد و ارائه اسناد و مستندات است که این واقعیت پیرامونی را برای ما برجستهتر خواهد کرد.
کدام تئاترهای کمدی را ببینیم؟
«سوراخ» هم کمدی است و هم تراژدی. از یکسو ما را میخنداند که عدهای به نام تروریست گرفتار پلیس شدهاند و از سوی دیگر، میرنجاند که چرا اینان را پلیس دستگیر کرده است. بههرحال تجربه نویی است و البته نگاهش تجربی نیست. یعنی روی نشانههای آشکار حرکت میکند بیآنکه بخواهد نشانهها و حرکتهای نوینی را پیشِرویمان قرار دهد. آشکار است چون تنها نکته باارزش، مهندسی صداست که در فضاسازیها به کار گرفته شده که این هم عنصری است که در ایران در چند سال اخیر بسیار و به انحای مختلف تجربه شده است. سوراخ در سطح، بسیار قوی عمل میکند. اینکه موقعیتی ساخته و پرداخته شود که در آن ترس و گریزی نمایان شود. اینکه بازیگران هم بتوانند در این وضعیت حضور پررنگی داشته باشند که بشود در ارائه واقعیت خشن، بهترین رفتار ممکن را انجام داد و برای تلطیفش از طنز هم چشمپوشی نکرد که بشود اینها را بهنوعی هضمش کرد، ازجمله مواردی است که کار را قابل پذیرش میکند.
کدام تئاترهای کمدی را ببینیم؟
نوعی جدل و درگیری است و هر دو گروه میهراسند. پلیس پا پیش نهاده و با هجومش به هتل میخواهد سرنخهایش را به نتیجه برساند بنابراین یک لحظه هم از سختگیری غافل نیست. بازیها درست پیش میرود و حتی برای تأکید بر واقعیت از بازیگران خواسته شده بر حنجرههایشان فشاری وارد نشود و از هاچاف استفاده کنند که این هم خود اشاره تکنولوژیک برای برهمریختن نظم واقعگرایانه کار خواهد شد و این هم نوعی تناقض است که رئالیسم کلاسیک را از هم میپاشاند که تجلیگر نوعی کنش تئاتری باشد. حس و حالت و شکل ظاهری قضیه تکیهاش بر واقعگرایی است. اینکه این مرد مهاجر (داریوش موفق) و گاوش جلوه حقیقی بیابد هر چند باور حضور گاو در اتاق هتل چندان هم منطقی نیست و هر چند در این گوشه از واقعیت (برشی از زندگی در تئاتر) فرصتی برای پردازش این شاخوبرگها نبوده است.
به هر تقدیر، تروریسم که میتوانست قضیه اصلی باشد و در جهان واقع نیز و بهویژه از ١١ سپتامبر ٢٠٠١ با هجوم القاعده به برجهای دوقلوی نیویورک عمدهترین مسئله جهانی قرن هم شده و امروز تهدیدی جدی برای هر پنج قاره است، باید معلومتر از پیشاشارات و نکتهپراکنیهایش برای مخاطب مشخص میشد چون تخیل در ابراز واقعیت کارایی خود را به شکلی واژگون از دست خواهد داد و ارائه اسناد و مستندات است که این واقعیت پیرامونی را برای ما برجستهتر خواهد کرد.