تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

دفتر کار دفترکار منتقد شعر | ستاره سربی

  • شروع کننده موضوع ارغنون؛
  • تاریخ شروع
  • بازدیدها 39
  • پاسخ ها 1
▪️سردبیر روزنامه ربلز▪️
نویسنده
شاعر انجمن
مدرس انجمن
سـر‌دبیر انجمن
منتقد انجمن
ژورنالیست انجمن
برترین‌ مقام‌دار سال
Nov
875
5,032
118
« لـبِ شَط »
وضعیت پروفایل
[وضعیت خاصی ندارم.]
« به نام خالق اندیشه »


49c103_23negar-1698948099075-klr7.png

منتقد گرامی @ستاره سربیی ، زین پس تمامی فعالیت‌های شما در زمینه نقد اشعار، اینجا ثبت می‌شود.
•••
لطفا در انجام وظایف‌تان کوشا باشید و بهترین را برای اعضای صمیمی خانواده کافه نویسندگان رقم بزنید!


• نکات مهم برای ثبت فعالیت:

• ذکر نام منتقد
• ذکر نام شاعر
• ارسال لینک مجموعه اثر
• استفاده از وسط‌چین و فونت گندم


آرزوی ما، سر کشیدن شاخه‌های ترقی موفقیت شما به افلاک است.

◇ مدیریت تالار شعر ◇
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
مدیر آزمایشی تالار نظارت رمان+گوینده آزمایشی
عضو کادر مدیریت
مدیر آزمایـشی تالار
شاعر انجمن
ناظر رمان
تیم تگ
منتقد انجمن
مقام‌دار آزمایشی
برترین‌ مقام‌دار سال
Oct
319
2,380
103
۵ اردیبهشت
نقد مجموعه اشعار عطف

عنوان شعر: نام شعر از یک واژه تشکیل شده و دارای ابهام هوشمندانه و جذابی است. عطف به معنی چرخش، دگرگونی و نیز به معنای محبت و عطوفت است‌. بنابراین مخاطب در ابتدا دچار نوعی دوگانگی می‌شود و در دریافت اولیه از شعر به خواندن ترغیب می‌گردد. البته شاعر می‌توانست در کنار این واژه، کلمه‌ی دیگری نیز به کار برد و کمی از این پیچیدگی بکاهد.

غالب شعر: شعر در غالب سپید سروده شده و دارای مضمون عاطفی و عاشقانه می‌باشد. با توجه به گستره‌ی مضامین شعر سپید، شاعر می‌تواند کاملا آزادانه مفاهیم و مضامین را به کار برد. بنابراین انتخاب غالب و مفهوم شعر متناسب می‌باشند.

کاربرد عنصر خیال: شاعر احساسات و عواطف خود را با ظرافت در غالب واژگان بیان نموده‌ و در سرتاسر شعر احساسات خود را نثار مع*شوق می‌نماید مثلا:
تمام شعرهایم
نقطه‌ی آخر خط ندارند
ولی انتها کجاست؟
آن را هم نمی‌دانم
پرستش تو و خواستنت...

یا در قسمت دیگری از شعر می‌گوید:
این خانه و پنجره‌هایش
حتی صندلی چوبی
درون آشپزخانه
که بر مقابلم نشسته
همگی نشان از تو دارند...

آرایه‌های ادبی: شاعر آرایه‌های تشبیه، استعاره، تضاد، تکرار و واج آرایی را به کار برده است. مثلا:
مبادا عشق عجین فراموشی گردد
عاشق عریان از دیوانگی شود ( واج آرایی ش)

یا در جایی دیگر:
چنگال تیز بغض گلویم آشناست
چون دیگر تو آشنا نیستی( استعاره)

کاربرد واژگان و زبان شعر: شاعر واژگان ادبی را جایگزین کلمات عامیانه نموده و در عین سادگی، بر جذابیت شعر افزوده است. به عنوان مثال کلمات ادبی چون: مغموم، افگار، اهتمام، زوال، محنت، فغان و... را به کار برده است.

وزن و آهنگ شعر: در غالب سپید اصراری بر رعایت وزن و آهنگ نیست،حتی گاه مرز اشعار سپید با دکلمه و متون ادبی بسیار نزدیک می‌شود. با این وجود اشعار آهنگین همواره زیباتر و دلرباتر خواهند بود. شاعر در این باب متوسط عمل کرده و می‌توانست بهتر باشد.

علائم نگارشی: در رعایت نیم‌فاصله‌ها علائم نگارشی چون ویرگول کاستی‌های مشاهده می‌شود، از جمله:
از عطر بی نظیر تنت
عصیان کرده اند ... ( بی‌نظیر، کرده‌اند)
یا در قسمتی دیگر:
آن پیراهن پر از شکوفه
که شب ها بر تن داشتی
و کتاب همیشگی ات
که هرگز تمامش نکردی....( شب‌ها، همیشگی‌ات)

در قسمتی از شعر:
همان م*ست گداخته‌ی تنت
که هر نفس الفبایش تو بودی ( بعد از نفس باید علامت نگارشی مناسب یا کسره گذاشته شود).

خلاقیت و هنجارشکنی: مضامین عاشقانه معمولا یادآور کلیشه هستند اما شاعر با تعابیر و استعارات متنوع خلاقانه عمل کرده‌. به عنوان مثال تعبیر زغال سوزان که شعله ندارد، ژاکت خاطرات، میز قم*ار و...
در باب هنجار شکنی نیز شاعر عملکرد متوسطی داشته‌است.

شاعر عزیز
بسیار از خواندن اشعار شما لذ*ت بردم.
موفق باشید.
 

Who has read this thread (Total: 1) View details

بالا