تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

آموزشی چهار جنبه شخصیت پردازی که باید به آنها اهمیت بدهیم

  • شروع کننده موضوع مآه نآز
  • تاریخ شروع
  • بازدیدها 113
  • پاسخ ها 0
سرپرست بازنشسته
نویسنده رسمی
مدیر بازنشسته
Apr
1,611
2,024
168
چهار جنبه شخصیت پردازی که باید به آنها اهمیت بدهیم


جنبه‌های زیادی برای یک شخصیت می‌توان در نظر گرفت. اما معمولاً همه این جنبه‌ها را در چهار وجه کاملاً مشخص می‌توان گنجاند و از آنها استفاده کرد. شغل، اجتماع، خانواده و تنهایی! توجه د اشته باشید که ممکن است در یک یا دو تا از این وجه ها، بخواهیم خلاقیت ایجاد کنیم. اما اشاره به این چهار وجه لازم است.

رفتار شغلی
وقتی در مورد رفتار شغلی صحبت می‌کنیم، وجهی فراتر از تیپ شغل‌های متفاوت است. به عنوان مثال، اگر کارمند است، مهندس است، یا هر شغل دیگری مهم نیست. مهم رفتاری است که در محل کارش دارد. یک نویسنده می تواند شخصیت را متفاوت از همکارانش در نظر بگیرد.

شخصیت پلیسی را در نظر بگیرید که دوست ندارد یک دزد مشهور را بگیرد! (مخمصه، مایکل مان). یا پلیسی را در نظر بگیرید که فرضیه پرداز بسیار توانایی است (هرکول پوآرو، آگاتا کریستی). به پیانیستی فکر کنید که هیچ وقت از روی کشتی پایین نمی آید (افسانه ۱۹۰۰). و… داستان ها و فیلم های معروف دیگر…

رفتار با اجتماع
شخصیت هر شغلی که داشته باشد، هر چه قدر برای رسیدن به آن تلاش کرده باشد، و هر چه قدر هم که دنیا برای رسیدن به این جایگاه با او مهربان یا سختگیر بوده، توی رفتار شغلی اش تاثیر داشته است. اما همه این ها، ربطی به رفتار اجتماعی این شخصیت ندارد. هر شخصیتی، با هر شغلی می تواند رفتاری متفاوت در جامعه داشته باشد. نویسنده ای را تصور کنید که از حضور در اجتماع گریزان است و همه ارتباطش با دنیا، پیک‌هایی هستند که برایش وسایل مورد نیازش را می‌آورند (در جستجوی فارستر، با بازی شون کانری). یا عکاسی خجالتی را تصور کنید که به واسطه نیرویی که یک باره به دست می‌آورد میلش برای کمک به اجتماع بیشتر می شود (مرد عنکبوتی، سم ریمی).

رفتار با خانواده
نوع ارتباط افراد با خانواده، تفاوتی عمیق با شغل و رفتار اجتماعی افراد دارد. بعضی ها در بیرون از خانه آرام و درون خانه عصبی هستند و اصطلاحاً به «شیر توی خانه» معروفند. و بعضی نیز برعکس، همه کمشکش ها و درگیری ها را بیرون از خانه نگه می دارند، تا امنیت خانگی آنها تامین شود. نگاهی بیاندازیم به را*بطه خانوادگی گنگسترهایی که در فیلم های مختلف دیده ایم. آدم‌هایی هستند که همه جنگ و گریزشان بیرون از خانه است! یا پلیس های وظیفه شناسی را ببینید که برای امنیت خانواده خودشان، اهمیت زیادی قائلند.

رفتار در تنهایی
اگر بگوییم که مهم ترین بخش ساختن یک شخصیت، رفتار او در تنهایی است، راه دوری نرفته ایم. تنهایی، بخش مهمی از یک شخصیت را می سازد. زیرا تنها جایی که یک شخصیت، خود واقعیش می شود، لحظاتی است که در تنهایی با خودش روبرو می شود.

لحظه هایی که معمولاً شخص با تنهایی خودش روبرو می شود، مکان های بسته و خصوصی، روبروی آینه، تاریکی و… است. بیشتر وقت ها، همه این شرایط اماده نیست. اما آینه دستشویی، آینه اتاق پروی یک فروشگاه، تاریکی در یک کلبه وسط جنگل و… همه جزو این مکان ها به حساب می آیند. خلاقیت بیشتر در ساختن فضاهایی که بتواند شخصیت را در تنهایی خودش قرار بدهد، نیز به عهده نویسنده است..

چرا تختی را دوست داریم؟
اگر نگاهی به اسطوره ها بیاندازیم، می بینیم که اصرار به شناخت چهار وجه شخصیت انها همیشه وجود داشته است. و معمولاً علاقه مندیم که چهار وجه یک شخصیت معروف را بشناسیم. اطلاعاتی که در مورد خانواده و نوع زندگی سلبریتی ها وجود دارد هم از همین علاقه به شناخت واقعی تر شخصیت مورد علاقه مان است.

تختی، از این نظر یک نمونه کامل است. غلامرضا تختی، یک کشتی گیر موفق بود. رفتارش با مردم بسیار خاکی بود. همه ما حداقل یک بار عکس تختی را در کنار مادرش دیده ایم. و می دانیم که در تنهایی به این فکر کرده نباید از سمت مصدوم کشتی گیر حریف، حمله کند. این ها نکته هایی است که تختی را ماندگار کرده است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا