با سلام و عرض وقت بخیری
نویسنده عزیز اثر شما طبق اصول و چهارچوب اصلی رمان و داستاننویسی نقد گردیده است.
?منتقد اثر شما: @diana.zam و @Roial
* لطفا پیش از قرارگیری نقدنامه توسط منتقد در این تاپیک پستی ارسال نکنید!
* این تاپیک پس از قرارگیری نقد به مدت سه روز باز خواهد بود تا شما نظر شما ثبت شود، سپس قفل خواهد شد.
* اثر شما پس از ارسال نقدنامه تحت نظارت منتقدتان قرار خواهد گرفت؛ درصورتی که نسبت به نکات منتقد بیتوجه باشید، دیگر هیچ نقدی از شما پذیرفته نخواهد شد.
با توجه به اینکه نقد شورا تاثیر مستقیمی بر تگدهی و سطحبندی اثر شما دارد، درصورتی که هرگونه شکایت، انتقاد یا پیشنهادی در ارتباط با تالار نقد و نقد اثر خود دارید؛ به تاپیک زیر مراجعه کنید. ?تاپیک جامع شکایات و پیشنهادات تالار نقد
بهنامتعالی
نام رمان: دارامندی
نام نویسنده: سارا مرتضوی
ژانر: اجتماعی، عاشقانه
خلاصه:
سخن، بندواژهی قدرت است. نیرویی که در درون هرکسی نهفته و باید آشکار شود.
دارامندی روایت زندگی متفاوت دو زن است.
سارا روزبه، زنی خودساخته که راه و رسم زندگی خوب را میداند و غرق در نعمت است.
شیرین عباسی که در گرداب سیهروزی گرفتار شده است.
دست سرنوشت این دو زن را در کنار هم قرار میدهد.
در خلال روایت بانوی دارامندی رازهایی را بر ملا میکند. رموز چگونه موفق و ثروتمند شدن را! برای مطالعه رمان کلیک کنید!
بهنامتعالی نقد رمان "دارامندی"
منتقد رمان "diana.zam"
نوع نقد "نقد حرفهای شورا"
تاریخ تحویل "۳۱ مرداد ۱۴۰۰"
نقد شماره 1
?ارکانهای میانی?
۱. زاویهی دید:
زاویهی دید رمان دارامندی اول شخص میباشد، چرا که ما میبینیم که تمام رمان از زبان شخصیتهای اول داستان یعنی (سارا روزبه) و (شیرین) ذکر میشود. با توجه به انتخلب این زاویه دید، صدای روایت رمان نیز از نوع صدای شخصیت بوده و از نگاه کارکتر سارا بیان میشود.
۲. سیر روایت(سرعت):
سیر کلی داستان بسیار کند پیش میرود، جوری که ما مشاهده میکنیم در ۳ صفحهی پی در پی فقط از سمینار کارکتر اصلی صحبت میشود، و همینطور ما مشاهده میکنیم که در صفحات ۴ و ۵ فقط از رفتن به خانهی اقوام کارکتر اصلی و به بیمارستان رفتن کارکتر اصلی دیگر (شیرین) صحبت و نوشته شده است.
اضافه نویسیها و دادن اطلاعات اضافی به شدت در پیشروی کند داستان نقش داشتهاند، طوری که گاها کمبود تند شدن برخی از صحنههای لازمه به شدت در چشم است.
گاها با نوسانات سیر؛ تند و کند و متعادل، سیر را همگام با احساسات و شرایط کارکتر منسجم کنید.
به طور مثال هنگام عصبانیت سیر را تند کنید و هنگام تفکر سیر را کند و ...
۳. بافت متن:
بافت متن و لحن رمان ادبی است، این بافت شکل قراردادیتر و صحیح تر واژگان و افعال را به دور از شکستهنویسی ها مینگارد.
نویسنده به درستی از این لحن استفاده کرده و ما شاهد این هستیم که تمامی پارتها و جملات با این لحن آمیخته بودند.
سادگی جملات و استفاده کم از آرایهها بافت را دچار نامنسجمی نکرده اما به عنوان پیشنهاد با توجه به اینکه بافت کلی اثرتون دست و بال شما برای استفاده از آرایهها گشوده تر کرده هست، بنابرین از این موارد دریغ نکنید.
۴. دیالوگها و مونولوگها:
دیالوگها و مونولوگها هر دو به زندگی روزمرهی ما انسانها مربوط بودند و از این رو باورپذیری آنها بدون هیچ کششی امکان پذیر است؛ اندازهی مونولوگها استاندارد بودند و مشکلی در آنها دیده نمیشد و به چشم نمیخورد.
دیالوگها و مونولوگها گاهی از مسیر اصلی داستان خارج می شدند که این درست نیست.
از طرف دیگر کم بودن حضور دیالوگها درون سیر داستان نیز به شدت رمان را از حالت روایت رمان خارج کرده و حالت رمان انگار مروری بر نحوه گذر داستان است.
?ساختمان ایده رمان?
۱. بررسی ایده اصلی:
ایده اصلی رمان کلیشهای نبود و به حد زیادی به زندگی روزمرهی انسانها ربط داشت چرا که حتی دیده میشود در پارت ۱۵ اشاره به ویروس کرونا که در جهان به وجود آمده هم شده!
باور پذیری ایدهی اصلی کار آسانی بود چرا که اگر هم خواننده بخواهد به این فکر کند که برای مثال کارکتر اصلی (سارا روزبه) از کجا این همه موفقیت به دست آورده کافی است که پارتهای ۱ تا ۱۰ را بخواند!
۲. بررسی پیام رمان:
پیام رمان تاکنون موفقیت و راههای موفقیت برای انسانها بوده، و کمی هم امید داشتن و تلاش چاشنی موفقیت رمان شده است و این پیام را به خواننده می رساند که برای موفقیت امید و تلاش لازم است. نویسنده در پرداخت به هدف و پیام کلی خود کوشا بوده و در ارتباط با آن پردازش کافی رخ داده است.
۳. ایدهدهی و باور پذیری:
ایدهی رمان خوب و بجا بود؛ اما میشود برای اینکه باور پذیری کاملی در رمان ایجاد شود (سارا روزبه) بیشتر از حال به کمک مردم و اطرافیانش برسد.
چیزی که ما در رمان خواندیم شخصی بسیار مهربان بود اما این مهربانی کمی با غرور مخلوط شده بود که درک آن برای خواننده سخت و دشوار است.
در سمیناری که(سارا روزبه) در آن شرکت کرده میشود که بیشتر به اطرافش دقت کند، ولی ما میبینیم که (سارا روزبه) وقتی نگاه سنگینه فردی را روی خویش احساس میکند با ملایمت از کنار آن رد میشود، در صورتی که این بجا و درست نیست.
?ارکانهای اصلی?
۱. توصیفات:
در ادامه به بررسی هر یک از زیر مجموعه های توصیفات میپردازیم.
توصیفات احساسات: احساسات کارکترها درست و بجا بوده است. ما در زندگی کارکتر اصلی (سارا روزبه) که دنیای عاشقانهای با همسرش دارد احساس عشق بین آ ن دو نفر را به خوبی حس میکنیم از این رو احساس کارکتر اصلی دیگر (شیرین) که احساسی ترس و ناامیدی هست را به خوبی درک میکنیم.
توصیفات حالات کارکتر: حالات کارکترها در تمامی پارتها به اندازه و مناسب پرداخته شده بکند.
برای مثال: در پارت ۷ ما میبینیم که وقتی (سارا روزبه ) و همسرش با یکدیگر صحبت میکنند چه حس عاشقانهای دارند و آن را به خواننده هم القا میکنند، همچنین مثال دیگری که ذکر میکنم:
در پارت آخر وقتی (شیرین) نمیتواند برای هزینهی بیمارستان کاری کند، ما حالات کارکتر مثل بیهوش شدن وی و اشک ریختن مداوم را میبینیم، و همچنین ما شاهد هستیم که در پارت ۲۰ (سارا روزبه) چقدر از دیدن خانوادهی وی خوشحال است، و این خوشحالی را با لبخندهایی که میزند و لحن آرامش بخش وی ما حس میکنیم.
توصیفات زمان: زمانی که نویسنده برای رمان انتخاب کرده همین سالهایی است که ما در جنگ با ویروس کرونا هستیم.
ما این را از آنجایی میفهمیم که در پارت ۲۱ نویسنده به ویروس کرونا اشاره کرده است.
نبود پرش های نامناسب زمان و پرداخت کافی به زمان وقوع داستان از قوت های دیگر این رکن است.
توصیفات چهره: نویسنده در چهرهی کارکترها کم کاری کرده، چرا که خواننده هیچ تصویری از چهرهی کارکترها در ذهن خود ندارد، و فقط یک خیال گنگ در ذهن خواننده صورت میگیرد، مثل بور بودن (سارا روزبه) .
توصیفات مکان: توصیفات مکان درست بودند، توصیفی که نویسنده از مکانهایی که کارکترها در آن پای میگذاشتند بجا بود، برای مثال توصیفی که نویسنده از خانهی مادربزرگ (سارا روزبه) کرده بود تلقین یک خانهی قدیمی و زیبا را به همراه دارد.
۲. شخصیت پردازی:
شخصیت پردازی نویسنده برای کارکترها گاهی مستقیم و گاهی غیر مستقیم بود، گاهی خواننده با خود میگفت که برای مثال در اینجا کارکتر اتفاق این کار را میکند، ولی در کمال تعجب دیده میشد که کارکتر کار دیگری انجام میدهد!
نوع شخصیت کارکترها نوعی و نمادین هستش؛ چرا که شخصیت نوعی که یک قشر خاص از جامعه را نشان میدهد شباهت زیادی به (سارا روزبه) و همینطور همسرش دارد، این کارکترها هر دو از شخصیت خاصی برخوردار هستند که آنها را از دیگران متمایز میکند.
در شخصیت نمادین که نویسنده میخواهد درسی را به خواننده بدهد هم با پارتهای ۱ تا ۱۰ تطابق دارد چرا که ما در این پارتها شاهد این هستیم که نویسنده راه های موفقیت را به ما نشان داده. و در این راه موفق بوده است.
۲. فضاسازی:
فضاهایی که نویسنده محیطی برای کارکترها انتخاب کرده در اوایل یک اتاق سه در چهار متری است و بعد از آن بیمارستان و سمینار و در ادامه ی خانهی مادربزرگ؛
نویسنده در اعلام کردن موقعیت کارکترها به خواننده قلم خوبی دارد ولی مشکلی که وجود دارد این است که توصیفات کمی زیادتر از حد معمول شده است.
ولی فضاسازی به واقعیت بسیار نزدیک بود!
۴. کشکمشها:
کشمکش بیرونی کارکترها بر کشمکش درونی غلبه دارد که عوامل این کشمکشهای بیرونی گاه کشمکش انسان با انسان است و گاه کشمکش انسان با جامعه.
۵. پیرنگ: ساختمان بندی کلی رمان خوب بود، ولی تا اینجا هنوز مشخص نشده که نویسنده چه هدفی را دنبال میکند!
وقایع سلسلهوار و مرتبی را در رمان شاهد هستیم، مثل کتک خو*ردن کارکتر اصلی (شیرین) در اول رمان.
وقوع رخدادها با زمان تناسب داشتند و هیچ مشکلی در زمان رخدادهای پیش آمده برای کارکترها دیده نمیشد.
نویسنده در تناسبی که شخصیتها با انگیزههاشون دارند قلم و فکر خوبی دارد، همچنین علت و معلولی که بین رخدادها هست؛ باعث جذب خواننده میشود.
?ارکانهای پایانی?
۱. ایرادات نگارشی:
درست نویسی
تکرار: تکرار به خصوصی در پارت ها دیده نمیشد مگر در مواقع استثنایی که آن هم برای رمان لازم بوده است.
غلط املائی: غلط املائی به چشم نخورد!
نیمفاصله: نیمفاصلهها تماما رعایت شده بود و فقط پارت ۱۰ و ۱۵ و ۲۳ نیاز به ویرایش دارد!
شکسته نویسی: شکسته نویسی در پارت های ۱۷ و ۲۰ و ۱۲ دیده میشد!
علائم نگارشی: علائم نگارشی نیز باید در پارت های ۵ و ۷ و ۹ رعایت شود.
اندازهی پارت ها و پاراگراف بندی: اندازهی پارتهای ۱۹ و ۲۰ و همچنین ۲۳ و ۲۵ نادرست بودند ولی پاراگراف بندیها صحیح بودند و مشکلی نداشتند.
۲. سخن منتقد: رمان بسیار زیبایی نوشته اید که باعث لذ*ت میشود، شما میتوانید سیر داستان را کمی تندتر پیش ببرید تا خواننده از خواندن آن زدگی پیدا نکند، از دیالوگهای بیشتری استفاده کنید! در توصیفات چهره بیشتر کار کنید. توصیفات برای مکانها را کمتر کنید.
با امید موفقیت
diana
*** @سارا مرتضوی