بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام
باتشکر از نقد پذیری شما نویسنده عزیز.
لازم به ذکر است که:
✔ پس از نقد، بر روی دلنوشته شما نظارت خواهر شد و در صورت عدم توجه به حرفها و راهنماییهای منتقد، با درخواستهای نقد بعدی شما، موافقت نخواهد شد!
✔ نقدها در کمال انصاف بوده و منتقد فرد وارد به مباحث ادبیست؛ و از بابت صحت نقد و راهنماییِ منتقد، نگرانی نداشته باشید.
✔ نقدپذیر باشید و در برابر نقد خود، جبهه نگیرید. چرا که تمام تلاش ما در جهت پیشرفت نویسندههاست.
✔ از ارسال پست اسپم، تشکر و... خودداری فرمائید.
لینک دلنوشته:
نقد کلی دلنوشته:
فضای دلنوشته کاملا با ژانر هماهنگی دارد. مقدمه هم به شرح حال کسانی می پردازد که در دلنوشته قصد توصیف افکار و زندگیشان را دارید البته برای کسی که از پیش دلنوشته را نخوانده شاید کمی گنگ به نظر برسد. همه پارت ها با یکدیگر تناسب و هماهنگی دارند. در بیشتر جملات از کلمات زیبا و خوش آهنگی استفاده شده است و ذهن را بر می انگیزد. از آرایه ها به درستی و به اندازه استفاده شده است. بازی با کلمات به زیبایی نوشته افزوده است.
دلنگار داستان کسانی را حکایت می کند که زیبایی های دنیا را نمی بینند و سنگدلی و پوچی باعث شده تا دنیا را بی معنا تلقی کنند. این دنیا را سراسر غم و ترس می بینند و به جنگ با اندوه هایشان نمی روند. تنها انتظار می کشند برای مرگ...
نقد نام:
نام دلنوشته شاید برای خواننده کمی مجهول به نظر برسد و این باعث می شود تا برای رفع کنجکاوی ایجاد شده، به خواندن دلنوشته روی آورد. افکار منحنی فضای عجیبی را برای خواننده ایجاد می کند و می تواند برایش جذاب باشد.
نقد مقدمه:
مقدمهی نوشته همچون درختی است که ریشه و ثمر ندارد و تنها دارای تنه است. یک سری توصیفات درباره ی افراد که شروع و نتیجه ای ندارد. اگر هدف بر مبهمگوییست میتوان با شروع و نتیجه ای گنگ نیز این حس را به خواننده منتقل کرد. آوردن تنها یک سری توصیفات باعث می شود متن ساختار محکم و منسجمی پیدا نکند.
نقد از نظر ساختمان:
توانسته است به خوبی از جملات بلاغی استفاده کند و با این کار آهنگ جملات برای مخاطب جذاب تر جلوه می کند.
ساختار کلمات هم با توجه به معنیشان درست هستند.
اما در برخی جملات بهتر بود از کلمات ادبی تر استفاده شود. برای مثال کلمه استرسزا برای این متن مناسب نیست. از بعدش گل در گلدان رشد کرد و گلدان ترک برداشت.
بعد از آن ، درست تر است. گاهی خندههایشان شنوایی فلک را مشکلدار میکند.
واژه ی مشکل دار از ارزش ادبی متن می کاهد میتوان گفت گوش فلک را کر میکند. هر چند کلیشه ای به نظر می رسد اما بهتر از واژه ی مشکل دار است.
نقد از نظر آرایه:
به نظرم در استفاده از آرایه ها موفق بودید و از آرایه های زیادی استفاده کردهاید. با اسفاده از این صنایع ادبی فضای جالبی را برای خواننده به تصویر کشیدهاید.
شما از آرایه های تشخیص، تشبیه، پارادوکس، حس آمیزی و کنایه بهره برده اید.
البته در برخی جملات شاید کمی مفهوم گنگ به نظر می رسد و نیاز به توضیحات بیشتر دارد.
مثال: مختصر می شود خیابان ها برای کاوش زیبایی زمین.
دنیایشان به گونهایست که شب تازه آغاز بیداریهاست.
در اینجا انتظار داریم در مورد دلیل اینکه چرا شب آغاز بیداریست توضیحات بیشتری داده شود اما بدون توصیف بیشتر جمله ی بعدی قرار گرفته است. آنها معنی واقعی بودن را درک کردهاند و غیر واقعیهای اطرافشان در مسیر عقل و قلبشان جایی ندارد.
این واقعی بودن و غیرواقعی ها چه چیزهایی هستند؟! اینها در ذهن نویسنده برایش کاملا مشخص است یعنی شما یک تصویر سازی انجام دادید اما فقط قسمت هایی از آن را برای خواننده ذکر کردید و همین موضوع باعث میشود خواننده نتواند مفهوم موردنظر شما را به صورت کامل دریافت کند.
یا مثلا در اینجا آنها روزی در جایی گم شده، پیدا شدند؛ تنها برای ناتوان بودن در توصیف غم عظیمشان.
یا در این قسمت ارتباط پیدا شدن در جایی و ناتوان بودن برای توصیف غم مشخص نیست. برای تصویرسازی هایی که مفهوم صریح بیان نمیشود و با آرایه آمیخته است باید توصیفات هم به همان اندازه کامل و مشخص باشد.
البته ناگفته نماند این مشکل در متن های پایانی به نسبت حل شده بود و مفهوم واضح تر بیان شده بود.
نقد از نظر نگارشی:
در برخی جملات علائم نگارشی رعایت نشده مثال:
درختانی رو به فلک، اما خمیده بر زمین.
نکات کلیدی برای دلنگار:
۱. به علائم نگارشی توجه بیشتری داشته باشید.
۲.با توجه به جهات مختلف تصویرسازی یک موضوع، توصیفات را کاملتر و واضحتر به نگارش در آورید.