معرفی کتاب [هنر همدردی] اثر [[ آرتور شوپنهاور ]]

  • نویسنده موضوع نویسنده موضوع DELVIN.
  • تاریخ شروع تاریخ شروع

DELVIN.

کاربر انجمن
کاربر انجمن
نوشته‌ها
نوشته‌ها
194
پسندها
پسندها
224
امتیازها
امتیازها
43
سکه
0
به گفته شوپنهاور، شفقت اساس انساندوستی، عدالت و اخلاق است. این شامل عشق به حیوانات است و نیروی محرکه طبیعی، غیر خودخواهانه و واقعا اخلاقی در پشت عمل اخلاقی است. اساس هر فضیلتی است.
در نگرش تمایل به احساس شفقت توصیه شده توسط شوپنهاور، به نظر می رسد منبعی از انرژی اخلاقی پنهان شده است که می خواهد از مردم محافظت کند و از پتانسیل آن استفاده کند. این باید انسانیت را در جامعه‌ای که مشخصه آن درگیری‌های فرهنگی فزاینده است، دوباره ممکن کند.
 
آرتور شوپنهاور، متولد 22 فوریه 1788 در دانزیگ، در گوتینگن و برلین به تحصیل فلسفه پرداخت. در سال 1833 به فرانکفورت آم ماین نقل مکان کرد و در آنجا به عنوان یک محقق مشغول به کار شد. علاوه بر اثر اصلی او، جهان به مثابه اراده و بازنمایی، بیش از هر چیز پاررگا و پارالیپومن (1851)، از جمله قصارهای حکمت زندگی بود که او را به شهرت رساند. آرتور شوپنهاور در 21 سپتامبر 1860 بر اثر ذات الریه در فرانکفورت آم ماین درگذشت. او در کنار نیچه و کی یرکگور همچنان یکی از محبوب ترین فیلسوفان قرن نوزدهم است.
 
کتاب هنر همدردی یا درباب همدردی، هشتمین دفتر از آثار موضوعی موسوم به هنرهای شوپنهاور است که در نشر مرکز منتشر می‌شود. این کتاب کمابیش به سبک و سیاق مجلدات پیشین تنظیم و تدوین شده و کتابی است که در عین تمرکز بر مفهوم همدردی، می‌کوشد تمام سویه‌های مشابه و همسان و نیز متقابل با آن را نیز به دقت بررسی کند. هنر همدردی، در کنار پیوندها و مشترکات گوناگونی که با سایر عناوین مجموعه دارد، از جهتی نیز یگانه و برجسته است. برجستگی آن، سوای موضوع نابش از نظر شکل نوشتار، به سبک غیرپاره‌نوشته‌ای کتاب و از نظر درونمایه به طیف گستردهٔ مفاهیم آن مربوط می‌شود.
 
کتاب در واقع دربردارندهٔ سه‌جستار است به ترتیب درباب نیستی و رنج زندگی، درباب آری‌گویی یا انکار خواست زندگی، و پیرامون بنیان‌های اخلاق و نیز خود اخلاق. در واقع در خلال دو جستار آخری، دلیل وجودی دو جستار اول روشن می‌شود و در این‌جاست که از پاره‌های پراکنده، موزاییک موضوعی کتاب کامل می‌شود و اثر به اوج خود می‌رسد. البته این جستارها هر کدام جداگانه با اندکی تفاوت در مجموعه آثار شوپنهاور به ویژه در جهان همچون اراده و تصور، متعلقات و ملحقات و دو مسئلهٔ بنیادین اخلاق با تدوینی متناسب با جای گرفتن در دل موضوعات پیش و پس از خود آمده‌اند و با پراکنده خواندن آن‌ها، چه‌بسا نتوان درکی یک‌جا از آن‌ها در ذهن پرورد.
 
عباراتی نظیر همدردی، دلسوزی، همدلی، ترحم، مهرورزی، همدمی، هم‌حسی با رنجدیدگان گرفتار، و حتی عدالت، و عشق (به دیگری و به فرزندان)، در زبان فارسی و سایر زبان‌ها از جمله آلمانی، عباراتی هم‌تبار و هم‌جنس هستند و ضمن خردک تفاوت‌هایی که در اطلاق بیرونی با هم دارند، از دیدگاه انگیزهٔ بروزشان کمابیش اموری هستند که فراتر از حساب و کتاب و دلایل عقل عملی و ابزاری، جای می‌گیرند. پس از این نظر نمی‌توان هیچ‌کدام را در رده‌ای از سنجه‌های عقل محاسبه‌گر جای داد. شوپنهاور در کنار موارد بسیار دیگر در این کتاب خیال دارد همین را به دقت تبیین کند و توضیح بدهد و نسبت و رابطه، انگیزهٔ بروز و تأثیرات سایر فضایل اصلی را با همدردی بررسی کند.
 
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین