این روزها موضوع واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی و بحث واگذاری ایران خودرو به کروز انتقادات زیادی را به دنبال داشته است.
در گزارشی که کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد وضعیت صنعت خودرو در سال1400 منتشر کرده بود، به «مالکیت متقاطع» بین قطعهسازان و خودروسازان اشاره شده و آن را یکی از عوامل اصلی مشکلات این صنعت دانسته است.
این موضوع به نگرانیها در مورد واگذاری ایران خودرو به کروز که خود یک قطعهساز بزرگ است، مرتبط میشود.
شرکت کروز از سال 1390 به تدریج اقدام به خرید سهام ایران خودرو کرده است. طبق گزارشهای مختلف، این شرکت به صورت مستقیم و از طریق شرکتهای زیرمجموعه خود، حدود 30 درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار دارد و دو کرسی در هیئت مدیره این شرکت را نیز تصاحب کرده است. این موضوع نشان میدهد که کروز خیز قابل توجهی برای خرید ایران خودرو برداشته داشته است.
با تصویب واگذاری باقیمانده سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا، گمانهزنیها در مورد احتمال افزایش سهام کروز در ایران خودرو و حتی تصاحب مدیریت این شرکت افزایش یافته است.
در گزارشی که کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد وضعیت صنعت خودرو در سال1400 منتشر کرده بود، به «مالکیت متقاطع» بین قطعهسازان و خودروسازان اشاره شده و آن را یکی از عوامل اصلی مشکلات این صنعت دانسته است.
این موضوع به نگرانیها در مورد واگذاری ایران خودرو به کروز که خود یک قطعهساز بزرگ است، مرتبط میشود.
شرکت کروز از سال 1390 به تدریج اقدام به خرید سهام ایران خودرو کرده است. طبق گزارشهای مختلف، این شرکت به صورت مستقیم و از طریق شرکتهای زیرمجموعه خود، حدود 30 درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار دارد و دو کرسی در هیئت مدیره این شرکت را نیز تصاحب کرده است. این موضوع نشان میدهد که کروز خیز قابل توجهی برای خرید ایران خودرو برداشته داشته است.
با تصویب واگذاری باقیمانده سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا، گمانهزنیها در مورد احتمال افزایش سهام کروز در ایران خودرو و حتی تصاحب مدیریت این شرکت افزایش یافته است.