نویسنده عزیز و خوشقلم انجمن، درود.
از اینکه برای نقد و بررسی اثر ارزشمندتون به ذهن نقاد منتقدین ما رجوع کردین صمیمانه از شما متشکریم.
نقد به معنای کوچکپنداری یا تمسخر آثار شما نیست بلکه روزنهای از خورشید پیشرفت است.
در صورت ایجاد هرگونه ابهام و یا عدم ارتباط صحیح با منتقد، مباحث خود را با مدیر و یا ارشد تالار به اشتراک بگذارید.
در صورت تضاد نظر با منتقد و دفاع از اثر خود، نظرتان را در قالب یک پست در همین تاپیک ارسال کنید.
نقدها را فرصتی برای پیشرفت بدانید نه سد راه موفقیت.
موفق و موید باشید.
بِسْمِ نورْ
نام اثر: قلم به خون نشسته
نگارنده: سونیا
موضوع: دلنوشته
ژانر: عاشقانه، تراژدی
سطح:
ویراستار: @یاسمن بهادری
دیباچه:
در دل شبهایی که سکوت، تنها همدمش بود، دختری با دلی پر از آرزوهای ناگفته، در دفتر خاطراتش مینوشت. صفحات سفید را با اشکهایش رنگین کرده بود، هر کلمه گواهی بر عشق و غمی بود که در دلش جا مانده بود. او به دنیای خیالیاش پناه میبرد، جایی که میتوانست با آن پسر، که هرگز به او نرسید، زندگی کند؛ اما واقعیت، همچنان تلخ و سرد، او را در آغو*ش میفشرد و او را به یاد عشق گمشدهاش میانداخت... .
نام اثر:
نام اثر اولین برخورد مخاطب با اثر را ایجاد میکند. لیکن نام منتخب برای اثر باید به گونهای باشد که ژانر را به مخاطب القا کند، موضوع اثر را در بر بگیرد و به جذب مخاطب دامن بزند.
نام این اثر ژانر تراژدی را از واژگان به خون نشسته به ذهن مخاطب القا میکند.
همچنین موجب کنجکاوی اشخاص برای پی بردن به محتوای درونی اثر میشود.
عنوان منتخب مناسب و دارای جاذبه است.
مقدمه:
مقدمه، در بر گیرندهی ساختمان کلی اثر میباشد و موضوعی جامع از اثر را در استاندارد سه تا پنج خط به مخاطب هدیه میکند. یکی از نکات موثر و دارای امتیاز در مقدمه بهرهگیری از نام اثر در مقدمه میباشد.
مقدمهی این اثر خلاصهای از کل دلنوشته را در بر دارد و استاندارد را نیز رعایت کرده.
استفاده از نام اثر در مقدمه پوئنی بسیار مثبت برای نویسنده محسوب میشود که متاسفانه در این مقدمه دیده نشد.
جلد:
جلد، در نما و نظر کلی باید مطابق با ژانر و موضوع اثر باشد. به طور مثال در اثری که ژانر تراژدی دارد میبایست از رنگهای تیره برای جلد استفاده شود.
جلد اثر با محتوا مطابقت داشت.
ساختمان نوشتهی اثر:
ساختمان، شامل پارتهای اثر میباشد که باید باهم ارتباط داشته باشند. به گونهای که اگر فقط از ژانر تراژدی در شناسنامهی اثر نام برده شده در پارتها دوگانگی بین ژانرها دیده نشود.
پارتها در این اثر ارتباط خود را به درستی حفظ کردهاند.
پارتهای بسیار کوتاه و یا بسیار بلند موجب عدم ارتباط مخاطب با اثر میشود. بهتر است در هر اثر پارتها به یک اندازهی متعادل نگاشته شوند.
تعادل مابین پارتگذاری به وضوح مشخص است.
بهتر است نوع نوشتار یک دلنوشته ادبی باشد لیکن این موضوع نیز در بالا بردن امتیاز یک اثر موثر باشد.
قالب دلنوشته قلم به خون نشسته ادبی است.
در صورت ادبی یا محاوره بودن یک اثر این قالب باید تا پایان حفظ شود و مابین پارت ها دوگانگی قالب دیده نشود.
قالب ادبی دلنوشته تا پایان حفظ شده است.
جابهجایی افعال نباید موجب برهم خوردن نظم اثر شود.
این مورد نیز به درستی رعایت شده بود.
آرایه و لغتها:
در اثرها به خصوص در دلنوشته، آرایههای ادبی نظیر استعاره، تشبیه، تضاد، مراعات نظیر و... میبایست بهطور فراوان دیده شود.
در این اثر از آرایهها به خوبی استفاده شده است.
گوناگونی لغات به ندرت دیده میشود، لیکن توصیه میشود در آثار بعد از لغات بیشتری استفاده کنید.
ژانر:
ژانر اثر در معرفی نامه تراژدی و عاشقانه ثبت گردیده است.
در محتوای اثر هردو این ژانرها به کار برده شده و قابل فهم است.
علائم نگارشی:
در جایگذاری علائم نگارشی اشکالی دیده نمیشود.
نکته آخر از منتقد به نویسنده: تو از همان روز قلم به دست خواهی شد که دلت بنگارد نه دستت... موفق و مؤید باشی جان دل. @سونیام