نویسنده عزیز و خوشقلم انجمن، درود. از اینکه برای نقد و بررسی اثر ارزشمندتون به ذهن نقاد منتقدین ما رجوع کردین صمیمانه از شما متشکریم. نقد به معنای کوچکپنداری یا تمسخر آثار شما نیست بلکه روزنهای از خورشید پیشرفت است. در صورت ایجاد هرگونه ابهام و یا عدم ارتباط صحیح با منتقد، مباحث خود را با مدیر و یا ارشد تالار به اشتراک بگذارید. در صورت تضاد نظر با منتقد و دفاع از اثر خود، نظرتان را در قالب یک پست در همین تاپیک ارسال کنید. نقدها را فرصتی برای پیشرفت بدانید نه سد راه موفقیت. موفق و موید باشید.
بِسْمِ نْورْ
اثر: شَبَحِ حَسْرَت
به قلم: سونیا
ژانر: تراژدی، عاشقانه
ویراستار: @یاسمن بهادری دیباچه:
شب تاریک است، ستارهها خاموشاند و سکوت، فضایی را در بر گرفته که به احساس تنهایی و اندوه میانجامد. خیابانهای خیس از باران، خاطراتی تلخ را در دل میزنند. هر قطره باران، شبیه اشکهای نازک بر صورت زمان میچکد. گویی زمان ایستاده و لحظات بیرحم، در تاریکی پنهان شدهاند. بیصدا و بیخبر، او رفت؛ بیآنکه فرصتی برای وداع باشد. دل در سینهام میتپد، اما کلمات مانند پرندههای کز کرده در قفس، جرأت...
نام اثر:
نام اثر اولین برخورد مخاطب با اثر را ایجاد میکند. لیکن نام منتخب برای اثر باید به گونهای باشد که ژانر را به مخاطب القا کند، موضوع اثر را در بر بگیرد و به جذب مخاطب دامن بزند.
نام اثر به خوبی توانسته بود از ژانر تراژدی پیروی کند.
واژه شبح حسرت خود نیز جملهای سراسر پر از حرف است. تراژدی بودن را از کلمه حسرت میتوان احساس کرد... در همین حال حسرتی از عشق انسانی نیز به مخاطب القا میشود.
مقدمه:
مقدمه، در بر گیرندهی ساختمان کلی اثر میباشد و موضوعی جامع از اثر را در استاندارد سه تا پنج خط به مخاطب هدیه میکند. یکی از نکات موثر و دارای امتیاز در مقدمه بهرهگیری از نام اثر در مقدمه میباشد.
مقدمهی این اثر خلاصهای از کل دلنوشته را در بر دارد و استاندارد را نیز رعایت کرده.
استفاده از نام اثر در مقدمه پوئنی بسیار مثبت برای نویسنده محسوب میشود که متاسفانه در این مقدمه دیده نشد.
جلد:
جلد، در نما و نظر کلی باید مطابق با ژانر و موضوع اثر باشد. به طور مثال در اثری که ژانر تراژدی دارد میبایست از رنگهای تیره برای جلد استفاده شود.
جلد اثر با کاملا محتوا مطابقت داشت و تصویری از نام دلنوشته شبح حسرت را در بر میگرفت.
ساختمان نوشتهی اثر:
ساختمان، شامل پارتهای اثر میباشد که باید باهم ارتباط داشته باشند. به گونهای که اگر فقط از ژانر تراژدی در شناسنامهی اثر نام برده شده در پارتها دوگانگی بین ژانرها دیده نشود.
پارتها در این اثر ارتباط خود را به درستی حفظ کردهاند.
پارتهای بسیار کوتاه و یا بسیار بلند موجب عدم ارتباط مخاطب با اثر میشود. بهتر است در هر اثر پارتها به یک اندازهی متعادل نگاشته شوند.
تعادل مابین پارتگذاری به وضوح مشخص است.
بهتر است نوع نوشتار یک دلنوشته ادبی باشد لیکن این موضوع نیز در بالا بردن امتیاز یک اثر موثر باشد.
قالب دلنوشته شبح حسرت ادبی است.
در صورت ادبی یا محاوره بودن یک اثر این قالب باید تا پایان حفظ شود و مابین پارت ها دوگانگی قالب دیده نشود.
قالب ادبی دلنوشته تا پایان حفظ شده است.
جابهجایی افعال نباید موجب برهم خوردن نظم اثر شود.
این مورد نیز به درستی رعایت شده بود.
آرایه و لغتها:
در اثرها به خصوص در دلنوشته، آرایههای ادبی نظیر استعاره، تشبیه، تضاد، مراعات نظیر و... میبایست بهطور فراوان دیده شود.
در این اثر از آرایهها به خوبی استفاده شده است.
گوناگونی لغات به درستی دیده میشود اما توصیه میشود در آثار بعد از لغات بیشتری استفاده کنید.
ژانر: ژانر اثر در معرفی نامه تراژدی و عاشقانه ثبت گردیده است.
در دلنوشته شبح حسرت نیز از اندوه عاشقی قلم زده شده.
در محتوای اثر این ژانرها به کار برده شده و قابل فهم است.
علائم نگارشی:
در جایگذاری علائم نگارشی اشکالی دیده نمیشود.
نکته آخر از منتقد به نویسنده: گاهی عاشقانه ترین احساس..همانند شبح حسرتی در روح به جا میماند...احساست را رها کن. موفق و پیروز باشی جان دل. @سونیام