نویسندگان «ویژگی‌های یک مونولوگ حرفه‌ای»

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

گُمانْ

مدیر تالار نویسندگان
پرسنل مدیریت
مدیر رسـمی تالار
داور آکادمی
نوشته‌ها
نوشته‌ها
152
پسندها
پسندها
541
امتیازها
امتیازها
93
هوالکافی



مونولوگ (گفتار درونی یا تک‌گویی) اگر درست استفاده بشه، یکی از قوی‌ترین ابزارهای روایی در ادبیات داستانی به حساب میاد.
مونولوگ از نظر ساختار، عملکرد و لحن، با دیالوگ تفاوت داره و طبیعتاً اصول متفاوتی هم برای خلق و نقدش وجود داره.

تعریف مونولوگ (Monologue) در داستان:
در ادبیات داستانی، مونولوگ گفتار پیوسته‌ی یک شخصیت است که معمولاً خطاب به خودش، خواننده یا گاه به مخاطبی فرضی بیان می‌شود.
ممکن است به شکل گفتار بلند، درونی (Interior Monologue)، یا خطاب مستقیم (Dramatic Monologue) بیاد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: malihe
ویژگی‌های یک مونولوگ خوب:




آشکارسازی عمیق شخصیت (Deep Character Revelation)
مونولوگ باید ما را به ذهن و روان شخصیت راه دهد. نه‌تنها چه فکری می‌کند، بلکه چرا اینگونه فکر می‌کند را نشان دهد.



ریتم و جریان طبیعی افکار (Psychological Realism)
افکار باید به‌طور طبیعی و روان جریان یابند. مثل یک گفت‌وگوی درونی، گاه بی‌ربط، گاه پُر از تردید، اما همیشه در راستای شخصیت.



کشف یا تحول (Discovery or Shift)
مونولوگ خوب صرفاً تکرار فکر یا احساس نیست؛ اغلب به کشفی درونی، تصمیم یا تغییر نگرش ختم می‌شود.



صدای خاص شخصیت (Voice & Tone)
زبان، واژگان و لحن باید متناسب با شخصیت باشد. مونولوگ یک آدم ساده با مونولوگ یک فیلسوف باید زمین تا آسمان فرق داشته باشد.



تأثیرگذاری احساسی (Emotional Impact)
مونولوگ اغلب حامل احساسات شدید است: ترس، عشق، اندوه، خشم، پشیمانی... و این احساسات باید ملموس و واقعی باشند.



کارکرد روایی (Narrative Function)
باید خدمتی به داستان کند: گره‌افکنی، گره‌گشایی، آشکار کردن راز، آماده‌سازی برای عمل مهم و غیره.
 
اصول نقد یک مونولوگ:




شخصیت‌پردازی
آیا مونولوگ ابعاد تازه‌ای از شخصیت را نشان می‌دهد؟ یا تکرار دانسته‌هاست؟



روان‌شناسی
آیا جریان فکری و عاطفی طبیعی است؟ پرش‌ها، تردیدها، اضطراب‌ها باورپذیرند؟



لحن و زبان
آیا واژگان و لحن با شخصیت، سن، طبقه اجتماعی، و موقعیت او هم‌خوان است؟



کشف و تحول
آیا مونولوگ به یک کشف، تصمیم، یا تغییر نگرش منتهی می‌شود؟ یا درجا می‌زند؟



ارتباط با داستان
آیا اطلاعات یا انگیزه تازه‌ای به ما می‌دهد؟ داستان را جلو می‌برد؟



ایجاز و انسجام
آیا مونولوگ بیش از حد طولانی است یا درگیر شعار یا تکرار شده؟
 
نکته مهم:

مونولوگ نباید صرفاً ابزار اطلاع‌رسانی باشد (یعنی فقط اطلاعات بدهد). بلکه باید درام ایجاد کند.
شخصیت در مونولوگ باید با خودش درگیر باشد، کشمکش درونی داشته باشد.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 4)
عقب
بالا پایین