▪︎°•بنام شاعر زندگی•°▪︎
با سلام خدمت کاربران محترم انجمن کافه نویسندگان؛
در این تایپک، قوانین بررسی اشعار برای تگدهی و نحوهی سطحبندی آنها جهت اطلاع شما عزیزان قرار گرفته است.
پس از ثبت درخواست تگ توسط شما شاعران محترم، عوامل مذکور مورد بررسی قراره گرفته و بر حسب آن، اثر شما نمرهبندی شده و تگ خواهد گرفت.

در شعر کلاسیک، بررسی دقیق وزن و قافیه. در شعر سپید و آزاد، توجه به موسیقی درونی، روانی و آهنگ کلام.
۲. تصویرسازی و تخیل شعری: ۳ نمره
توانایی شاعر در خلق تصاویر زنده و غیرکلیشهای. تخیلی که حسبرانگیز و دیدنی باشد.
۳. زبان و واژگان: ۳ نمره
انتخاب واژههای دقیق، زیبا و هماهنگ با لحن شعر. وجود بازیهای زبانی خلاقانه، دوری از ضعف زبانی.
۴. احساسبرانگیزی و صمیمیت: ۲ نمره
توانایی شعر در برقراری ارتباط احساسی با مخاطب. حس صادقانه و عمیق، نه ساختگی یا نمایشی.
۵. ساختار و انسجام درونی: ۲ نمره
پیوستگی ابیات، منطقی بودن جریان شعر، آغاز و پایان مشخص و مرتبط با مضمون.
۶. مضمون و محتوای شعری: ۲ نمره
موضوعی تأملبرانگیز، نو یا با نگاهی متفاوت. حتی سادهترین مضمون باید با نگرش شخصی بیان شود.
۷. خلاقیت و نوآوری: ۳ نمره
نگاه نو به مضمون یا استفادهی خلاق از زبان، فرم و زاویه دید. پرهیز از تکرار و تقلید.

در سنجش شعر، قالب شعری تأثیر مستقیمی بر نوع بررسی دارد. هر قالب، اقتضائات خاص خود را دارد و باید در تگ دهی، به ویژگیهای آن توجه شود.
در ادامه، به تفاوت قالبها اشاره شده:
- باید وزن عروضی بهدرستی رعایت شده باشد.
- قافیهها سالم، دقیق و هماهنگ باشند.
- بیتها باید همسطح یا در خدمت محور عمودی شعر (مضمون کلی) باشند.
- آرایههای ادبی نقش مهمی در زیبایی این نوع شعر دارند.
- پایانبندی، بهخصوص در قالبهایی مثل غزل یا رباعی، اهمیت زیادی دارد و باید ضربهی نهایی داشته باشد.
۲. شعر سپید (شعر آزاد بدون وزن عروضی اما با موسیقی درونی)
- هرچند وزن ندارد، باید موسیقی درونی داشته باشد (مثل تکرار، واجآرایی، هارمونی واژگان).
- ساختار باید یکپارچه، روان و اندیشیده باشد.
- تصاویر باید خلاقانه و بر پایهی حس و تخیل ساخته شده باشند.
- لحن نباید نثرگونه یا گزارشی شود.
- انسجام مفهومی و پیوستگی زبان از ارکان مهم شعر سپید است.
۳. شعر نیمایی (وزندار، ولی با آزادی در طول مصرعها)
- وزن عروضی حفظ میشود ولی قالب شکستهتر از کلاسیک است.
- باید توجه شود که وزن در سراسر شعر دچار ناهماهنگی یا لغزش نشده باشد.
- موسیقی و کشش صوتی اهمیت زیادی دارد.
- تصاویر باید سیال، نو و اغلب نمادین باشند.
- حرکت اندیشه در شعر نیمایی باید رو به جلو و پویا باشد.
۴. شعر محاورهای یا ترانه (زبان عامیانه، آهنگین، سادهگو)
- زبان باید طبیعی و قابلدرک باشد، نه تصنعی یا تقلیدی.
- باید وزن ترانه حفظ شود و ضرباهنگ جملهها درست باشد.
- احساسات باید مستقیم ولی مؤثر منتقل شوند.
- در عین سادگی، باید از کلیشههای بازاری و عباراتی که بارها شنیده شده پرهیز شود.
- ترانهی موفق اغلب داستان یا فضای ملموسی خلق میکند.
۵. هایکو و مینیمال (شعر کوتاه و بسیار فشرده)
- ایجاز و دقت در انتخاب کلمات اهمیت حیاتی دارد.
- باید لحظهای از طبیعت یا زندگی را به شکلی تصویری و شهودی بازتاب دهد.
- فلسفه یا حس در پشت آن نهفته باشد، حتی اگر آشکار نباشد.
- از توضیح اضافی یا وضوح بیش از حد پرهیز شود.
-با آرزوی موفقیت بیکران-
|مدیریت تالار شعرکده|
|مدیریت تالار شعرکده|