نویسندگان نکات آموزشی برای نویسندگان دنیای جادو!

نوشته‌ها
نوشته‌ها
949
پسندها
پسندها
3,942
امتیازها
امتیازها
288
سکه
3,178
هوالکافی



«فانتزی یعنی دروغی که حقیقت را آشکار میکند.»
در ادامه نکات و راهنماییهای لازم برای نویسندگان فعال دنیای جادو
و نویسندگانی که قصد دارند برای اولینبار در عرصه و ژانر فانتزی فعالیت کنند، ارائه خواهد شد.​
 
اولین قدم، ساخت جهان:

قانون اول »» جهان تو باید کار کنه.

یعنی خواننده باید حس کنه که حتی وقتی شخصیتها حضور ندارن، دنیا به مسیر خودش ادامه میده. برای این لازمه چهار لایه اصلی رو بسازی:

~ جغرافیا: شامل نقشه، کوه‌ها، دریاها، اقلیمها، پدیده های خاص. شرایط اقلیمی روی مردم و فرهنگشون تاثیر میذاره مثلا مردم کوهستانی اغلب خشن و رفتار خشکی دارن.
~ تاریخ و اسطوره شناسی: کی دنیا رو ساخته؟ اولین تمدنها کی بودن؟ چه جنگها و فجایع تاریخی رخ داد؟ حتی اگر بخشی از اینا در داستان بیاد، وجودش حس عمق میده.
~ فرهنگ، دین، باورها: آیا مردم به خدایان اعتقاد دارن؟ چند خدایی یا یکتاپرستی؟ آیینها، جشنها، قوانین ازدواج یا مرگ چطورن؟ دین و جادو رابطشون چیه؟ آیا باهم در تضادن یا یکی هستن؟
~ سیاست و اقتصاد: کی حکومت میکنه و چرا؟ پول از کجا میاد؟ مردم چطور معاش میکنن؟ آیا منابع کمیابی مثل کریستالهای جادویی باعث جنگ شده؟


📌نکته: لازم نیست همه چیزو توضیح بدی. فقط باید خودت جواب تمام پرسشهای بالا رو بدونی تا دنیا واقعیتر حس بشه.
 
قدم دوم، نظام جادویی:


جادو قلب فانتزیه، اما باید منطق داشته باشه. دو نوع سیستم جادو وجود داره:

~ جادوی نرم: ماهیتش ناشناخته و اسرارآمیزه. حس شگفتی میده، ولی نمیتونه گره‌های منطقی داستان رو حل کنه. مثل جادوی گندالف در ارباب حلقه‌ها
~ جادوی سخت: خواننده میفهمه چطور کار میکنه و چطور محدود میشه.

برای طراحی جادوی منطقی، به این سوالات جواب بده:
  • منبع جادو چیه؟(طبیعت، خون، احساسات، موجودات یا علم؟)
  • هزینه استفاده از جادو چیه؟(عمر، حافظه، درد، ماده، یا حتی اخلاق؟)
  • همه بهش دسترسی دارن یا فقط یک عده خاص؟
  • جامعه چطور با جادو رفتار میکنه؟(میپرستنش، میترسن ازش یا قانون مندش کردن؟)


📌نکته: هرچقدر خواننده قوانین جادو رو بهتر بشناسه، بیشتر میتونه انتظار داشته باشه باهاش گره‌های داستان حل بشن.
 
قدم سوم، نژادها و گونه‌ها:


»» اصالت فرهنگی بساز.

نژادهای مختلف باید مثل اقوام واقعی، ریشه، زبان، لباس و عادات متفاوت داشته باشن.
مثلا اگر قومی زیر زمین زندگی میکنه، پوستشون ممکنه رنگ پریده باشه یا چشماشون به نور حساس باشه.

»» نژاد جدید اختراع کن.
نترس از خلق گونه هایی که قبلا نبودن. فقط منطق زیست شناسی و فرهنگی پشتشون رو تعریف کن.

»» کلیشه‌ها رو وارونه کن.
اورکها الزاما وحشی نیستن.
الف‌ها شاید مذهبی و خشک مغز باشن.
انسانها میتونن اقلیت ضعیف باشن.
 
قدم چهارم، سفر قهرمان:


حتی در دنیایی پر از جادو، احساسات انسانی محور داستانه.

»» ساختار کلاسیک سفر قهرمان:
1.دنیای عادی
2.دعوت به ماجراجویی
3.امتناع اولیه
4.دیدار با مرشد
5.عبور از آستانه
6.آزمونها، دشمنان و دوستان
7.سقوط یا شکست بزرگ
8.مکاشفه/تولد دوباره
9.بازگشت با اکسیر(تغییر یا دانشی که دنیای عادی رو نجات میده)


📌نکته: لزومی نداره همیشه این مسیر رعایت بشه. میتونی قهرمانت رو ضدقهرمان، یا حتی قربانی سیستم جادویی بسازی.
 
قدم پنجم، زمان، زبان و فرهنگ:


»» زبان ابداعی

لازم نیست مثل تالکین زبان کامل بسازی. ولی چند واژه کلیدی، نام مکان یا سوگند محلی، فضا رو واقعی میکنه.


»» واحد زمان، تقویم و تاریخ خودت رو بنویس.
مثلا "سال سی و هشتم خورشید سوم" یا "چهارمین زمستان پادشاهی زاوریِل"


»» رویدادهای فرهنگی واقعی نما بساز.
جشنها، سوگواریها، مسابقات یا آیینهای مذهبی حس حیات میدن به جهان.
 
قدم ششم، نبردها و تاکتیکها:


سلاح و مبارزه
باید با دنیات سازگار باشن( یه الف هوایی نباید شمشیر دودستی فولادی حمل کنه)
برای باورپذیری جنگها، منطق نظامی ساده رعایت کن: صفوف، زره، مسیر تدارکات.
جادو در نبرد باید استراتژیک باشه. مثلا اگر همه بتونن آتش احضار کنن، نبرد به آتش سوزی سراسری تبدیل میشه.
 
قدم هفتم، درون مایه و فلسفه:


فانتزی فقط ماجراجویی نیست. میتونه استعاره‌ای از جهان واقعی باشه.

»» تبعیض نژادی؟ با نژادهای خیالی نشونش بده.
»» استبداد یا آزادی؟ با حکومت جادویی یا شورش جادوگران.
»» بحران یا ایمان؟ با خدایانی که حضور دارن ولی خاموشن.
 
قدم آخر، سبک نگارش و لحن:


»» نثر تو باید با فضای جهان هماهنگ باشه.
فانتزی کلاسیک »
زبان شاعرانه و تشبیهات اسطوره ای
فانتزی مدرن » لحن روانتر، گفتگوهای طبیعیتر

»» از جزئیات حسی زیاد استفاده کن.
بوی خاک جادویی، صدای بال اژدها، گرمای فلز مقدس و..

»» از توصیف خشک پرهیز کن.
جزئیات باید هدفمند باشن. یعنی یا شخصیت سازی کنن یا فضا بسازن.
 
آخرین توصیه‌ها:


~ همیشه از خودت بپرس: اگر من در این دنیا زندگی میکردم، چه چیزی برام سخت یا عجیب بود؟
~ اجازه بده دنیا خودش از طریق داستان آشکار بشه، نه از طریق توضیحات طولانی.
~ اطلاعات رو از طریق گفتگو، رفتار و جزئیات محیطی منتقل کن.
~ از جادو بدون منطق خودداری کن. هر قدرت باید پیامد داشته باشه.
~ از نویسندگانی مثل تالکین الهام بگیر ولی هویت خودت رو بساز.
~ از اسمهای سخت و بی دلیل خودداری کن. اسمها باید ساده، خوش آوا و از ریشه فرهنگی دنیات قابل توضیح باشن.
~ و در نهایت فانتزی یعنی آزادی ذهن ولی آزادی بدون نظم، هرج و مرجه.
 
عقب
بالا پایین