ورا یکی از آرتیستهای نقاشی سه بعدی اهل ایتالیا است. طراحیهای او بیشتر فیگوراتیو و واقع گرایانه هستند. او در نمایشگاه های مختلف در سراسر جهان شرکت کرده است. وی در رویدادهای نقاشی خیابانی جوایز بسیاری را بدست آورده است.
روبن پونسیا فعالیت خود در این حوزه را از سال ۱۹۹۶ آغاز کرد. او چند سال آغازین کار خود را در تئاتر و سینما سپری کرد. و برای فیلمها و تئاترها نقاشی تبلیغاتی میکشید. سپس کارش را گسترش داد. او میگوید: این هنر یک چالش برای هنرمند است زیرا باید در زمان محدود و محیط باز خیابان آثار را خلق کند.
صحبت درباره این این موضوع بسیار سخت است. چرا که به وجو آمدن یک اثر هنری مانند تولید کردن یک مداد نیست. یک اثر هنری به واسطه موضوعات مختلف ارزشمند میشود. سابقه فعالیت آرتیست و نمونه آثاری که خلق کرده. درجه اعتبار مشتریانی که داشته و صد البته کیفیت آثار او در دستمزد او تاثیرگذار است. دستمزد هنرمندان شاخص این حوزه بسیار متغیر است. هنرمندان این حوزه به دو سبک فعالیت میکنند.
فعالیتهایی که برای تبلیغات از آن استفاده میشود و تجاری هستند. یا فعالیتهایی که برای فستیوالها و نمایشگاهها انجام میشود.
فستیوالها و نمایشگاهایی که به این هنرمندان پیشنهاد همکاری میدهند تمام هزینههای آنها را متقبل میشوند. خدماتی از قبیل کسب اعتبارهایی مانند دیده شدن در رسانهها و جوایز نقدی که حدود پنج تا ده هزار دلار است.
در مورد پروژههای تجاری این عدد متغیر است. دستمزد هنرمند بستگی به سطح و میزان فعالیت و فاصله او تا مکان مورد نظر دارد. دستمزد هنرمندان پیشتاز در این حوزه مانند Leon Keer ،Tracy Lee Stum ، Kurt Wenner ، Julian Beeveبرای هر پروژه متغیر بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار است.
نقاشی سه بعدی یک اصطلاح است. اصطلاحی برای نقاشی دگرگون شبه سه بعدی. این موضوع را در قسمت تاریخچه نقاشی سه بعدی به صورت مفصل توضیح دادیم. این نقاشی ها واقعا سه بعدی نیستند. بلکه بخاطر طراحی خاص، سه بعدی به نظر میرسند. باید توجه داشته باشیم که این نقاشیها فقط از یک زاویه به شکل حجم دار و سه بعدی دیده میشوند. بهترین تصویر خروجی که حالت سه بعدی دارد از دریچه دوربین است. میتواند دوربین موبایل و یا دوربین عکاسی باشد. در این حالت شما میتوانید به طور دقیق آن تصویری که هنرمند سعی داشته نشان دهد، را ببینید.
هنر نقاشی ۳ بعدی مجموعهای از توانمندیهای مختلف است. این توانمندیها در زمینه پیاده سازی ایده یا طرح مورد نظر در فضای پرسپکتیو است. یا به طور سادهتر توانایی پیاده کردن طرح دگرگون روی سطوح مختلف.
اصل تکنیک نقاشی سهبعدی شامل توانایی پیاده سازی طراحی دگرگون روی سطوح است. با استفاده از این تکنیک میتوان طرحهای مختلف را به صورت دگرگون روی سطوح منتقل کرد. اما در این تکنیک توانایی رنگ آمیزی و طراحی در فضای پرسپکتیوی کمک میکند که یک نقاشی ایدهآل را داشته باشیم. ولی این موضوع باعث نمیشود کسانی که میخواهد وارد این حوزه شوند از این کار ناامید شوند. زیرا با استفاده از تکنیکهای نقاشی سهبعدی که در ادامه به آن اشاره شده، میتوانید ایدههایتان را به صورت سهبعدی اجرا کنید. نقاشی سه بعدی راهکاری بسیار جذاب و جالب برای منتقل کردن محتوا به مخاطب است.
اجرای نقاشی سهبعدی تکنیکهای مختلفی دارد. هر آرتیستی به علت تجربهای که در نقاشی دارد روش خاص خود را برای اجرای نقاشی سه بعدی استفاده میکند. با برسیهای انجام شده متوجه شدیم که تکنیکهای اجرای این نوع آثار در آرتیستهای مختلف به ۳ یا ۴ تکنیک ثابت محدود میشود. هر کدام از آرتیستها روش خاص خودشان را در آثار پیاده میکنند.
البته همه چیز تکنیک پیاده کردن طرح نیست. توانایی های طراحی، ایده پردازی طراحی و رنگآمیزی، بسیار مهم هستند. تمامی تکنیکهای نقاشی سه بعدی در نهایت تبدیل میشوند به یک تصویر دگرگون که از قوائد هندسی پیروی میکند. در نتیجه خروجی همه تکنیکها یکسان است. آن چیزی که باعث شاخص شدن اثر میشود، ایده هنرمند برای اجرا، سبک هنری و اجرای دقیق تکنیک طراحی دگرگون روی سطح است.
با بررسی که انجام دادیم متوجه شدیم که بیشتر آرتیستها از روش چشمی و شابلون استفاده میکنند. با استفاده از دریچه دوربین نقاشی خودشان را مدام چک میکنند که از طرح اصلی پیروی کرده باشند. یا اینکه از شابلون استفاده میکنند. یعنی اول طرح را به صورت دگرگون شده در ابعاد کوچک طراحی میکنند و سپس روی زمین اجرا میکنند. سطحی که روی آن کار میکنند در نود درصد موارد یک سطح صاف است. یا روی دیوار یا روی زمین. آرتیستهای بسیار محدودی توانایی اجرای نقاشی سه بعدی روی چند سطح را دارند.
در مجموع تکنیکهای پیاده کردن نقاشی سه بعدی را به ۵ روش میتوان تقسیم کرد.
۱- روش چشمی
در روش چشمی هنرمند نقاشی خود را از زاویه دید دائما رصد میکند. او با این کار بررسی میکند طرحاش در محدوده درست اجرا شود. اگر ابزار کافی برای این کار نداشته باشد خودش با رفتن به زاویه دید، این کار را میکند. او برای بررسی این موضوع باید دائما در حال رفت و آمد از محل دید به محل نقاشی باشد. استفاده از دوربین و مانیتور این روش را بسیار ساده میکند. به کمک دوربین و مانیتور میتواند در هر نقطهای که هست صفحهای که نقاشی میکند را ببیند. این کار به او کمک میکند حالت سه بعدی که میخواهد، را در اثرش بوجود آورد. این روش در نقاشیهای کوچک بسیار ساده و مناسب تر است. نقاشی های سه بعدی روی بوم یا کاغذ را به راحتی میتوان با این روش پیاده کرد. برای یادگیری این روش دوره آموزشی ویدیویی ای در وبسایت آقای خطای دید وجود دارد. این دوره آموزشی رایگان است و میتوانید روش چشمی را در ابعاد کوچک یاد بگیرید.
در نقاشیهای دو بعدی طرحها از زاویه روبهرو قابل دیدن هستد. اگر زاویه دیگری نقاشی را ببینیم به صورت فشرده و نامفهوم دیده میشود. حال در نقاشی ۳ بعدی این قضیه برعکس است. ما از زاویه روبهرو و عادی تصویری کشیده و بهم ریخته میبینیم. ولی از زاویه خاص تعریف شده برای آن اثر تصویر سه بعدی و درست را میبینیم. بر همین مبنا که اصلیترین هدف نقاشی ۳ بعدی است باید طرحی بکشیم که در زاویهای خاص به صورت درست دیده شود. هر چقدر این زاویه یا محل دید غیر عادی تر باشد نقاشی جالب تر به نظر میآید. درباره زاویه دید غیر عادی در بخش پیدایش این هنر توضیح دادیم.
همانطور که گفتیم همه چیز این زاویه خاص دید و تکنیک های طراحی دگرگون نیست. نقاشی سه بعدی ترکیبی از دو نکته مهم است.
اولاً – نقاشیای بکشیم که از زاویه خاص به صورت درست دیده شود. یعنی پیاده کردن دقیق تکنیکهای طراحی دگرگون روی سطح
دوماً – نقاشی ارتباط سهبعدی با محیط پیرامون و صفحهای که روی آن نقاشی میشود داشته باشد. یعنی اگر ما بر روی یک بوم مشغول نقاشی هستیم، طرح و نقاشی ما باید با فضای بوم ارتباط سهبعدی داشته باشد.
برای مثال یک در نظر بگیرید که میخواهید یک جعبه چوبی را نقاشی کنیم. نکته اول پیش از هر چیز دیگر، در نظر گرفتن زاویه دید است. سپس باید جعبه را در وضعیت و حالت درست طراحی کنیم. یعنی زاویه و پرسپکتیوی که اگر واقعا یک جعبه آنجا بود، به آن شکل دیده میشد. حالا اگر این طرح با تکنیکهای دگرگون پیاده شود نتیجه خوبی خواهد داشت. یک جعبه چوبی که با سطح زمین همخوانی دارد و باور پذیر است.