مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در جهت تسهیل ثبت طرح‌ و افزایش خدمات غیرحضوری، سامانه راه‌اندازی کرد.
به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در راستای توسعه خدمات دولت الکترونیک، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سامانه خدمات غیرحضوری (ثبت، پیگیری و تولید) راه‌اندازی کرد. متقاضیان از طریق این سامانه امکان ثبت طرح، پیگیری و دریافت نتیجه بررسی طرح‌ها را خواهند داشت.
خدمات این درگاه شامل ثبت طرح مستند و پویانمایی و ثبت طرح داستانی تجربی است. مراحل هریک از خدمات مطابق شیوه‌نامه مربوطه که در سامانه و همچنین در بخش تولید سایت مرکز قرار دارد، اجرا می‌شود. تمامی خدمات پس از انجام مراحل احراز هویت، تائید رزومه و سابقه فعالیت هنرمندان در دسترس خواهد بود.
همچنین خدمات مربوط به فرایند تولید، از جمله درخواست مجوز تولید، اقساط و … از این طریق امکان پذیر شده است. سینماگران می‌توانند با ورود به سایت این مرکز در بخش «درگاه خدمات الکترونیک» طرح خود را ثبت کنند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

جوابیه فارابی به اظهارات تهیه‌کننده «رستاخیز»/ اسناد منتشر شد!

جوابیه فارابی به اظهارات تهیه‌کننده «رستاخیز»/ اسناد منتشر شد

بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد که نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» در پلتفرم‌های داخلی و خارجی همواره مطالبه ما بوده است.

در پی اظهارات تقی علیقلی‌ زاده تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رستاخیز» در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی، بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یکی از مالکان این فیلم به سخنان این تهیه‌کننده واکنش نشان داد.
در توضیحات فارابی آمده است:
«نمایش فیلم رستاخیز مطالبه فارابی بوده است
پیرو گفتگوی زنده با آقای تقی علی‌قلی‌زاده تهیه کننده فیلم «رستاخیز» در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ و متن منتشر شده در آن خبرگزاری مورخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ با تیتر؛ «گفت‌وگوی صریح مهر با تهیه کننده فیلم: رستاخیز را آتش نزدیم! » روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی توضیحات زیر را ضروری می‌داند:
۱) نمایش فیلم رستاخیز توسط سامانه‌های نمایش آنلاین فیلم در داخل کشور و در پلتفرم‌های جهانی، همواره مطالبه بنیاد سینمایی فارابی بوده است، در حالی که به رغم سرقت فیلم و گذشت چند سال، اقدامی درخور از سوی تهیه کننده فیلم انجام نشده است.
۲) اظهارات تهیه کننده فیلم، مغایر مذاکرات و مکاتباتی است که برخی از آن‌ها (به عنوان سند) در این مجال منتشر می‌گردد. بدیهی است مطالعه ادعاها و اظهارات وی و مقایسه آن با محتوای اسناد مکتوب، تناقض در ادعاهای مطروحه را روشن می‌سازد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

دختری که مداح هیئت ناشنوایان شد/ شور و حال حسینی در سکوت

دختری که مداح هیئت ناشنوایان شد/ شور و حال حسینی در سکوت

سمیه کریمی کارگردان مستند «آوای شب دهم» بیان کرد که این مستند درباره دختری است که مداح‌ ناشنوایان است اما مخالفت‌هایی با کار او صورت می‌گیرد.

سمیه کریمی کارگردان مستند «آوای شب دهم» در گفتگو با خبرنگار مهر، همزمان با عرضه اینترنتی این مستند درباره آن توضیح داد: این مستند درباره دختری است که در هیئت عزاداری ناشنوایان، مترجم است و از آنجایی که در شهر یزد این مسئولیت را برعهده دارد از سوی برخی افراد با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود. او به نوعی مداح هیئت ناشنوایان محسوب می‌شود.
وی در ادامه گفت: در این هیئت معمولاً سه نفر بالای جلسه هستند. یک نفر مداحی می‌کند، فردی که راهنمایی می‌کند چه زمان‌هایی باید حاضران ناشنوا سینه بزنند و این خانم که صحبت‌های مداح را برای جمعیت ناشنوایان ترجمه می‌کند. جمعیت حاضران در این هیئت هم یا ناشنوا و یا نیمه‌شنوا هستند.
این مستندساز درباره مشاهدات خود در این هیئت خاص گفت: مهمترین ویژگی این هیئت این است که در نبود مترجم واقعاً حاضران متوجه روضه نمی‌شوند اما در زمان‌های دیگر شور و حرارتی که در این هیئت وجود دارد تفاوتی با دیگر هیأت‌ها ندارد. این جماعت کمی مظلوم واقع شده‌اند. شاید چون برخی از آن‌ها برای پاسخ با دست اشاره می‌کنند و همه این‌ها شاید کمی در شور و حرارت جلسه تأثیر بگذارد، با این همه اما همچنان این هیئت برای مردم عادی جذابیت‌هایی دارد و افرادی هستند که به تماشای این مجالس می‌آیند.
وی ادامه داد: این هیئت با مشکلات خاص خود هم مواجه است چراکه هم باید مداح خاص داشته باشد و حتی اگر مترجم تغییر کند، احتمال دارد که شور و حال همیشگی را نداشته باشد. این‌ها از ویژگی‌های این جلسات عزاداری است که کمی آن را متفاوت می‌کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
کارگردانی «آوای شب دهم» درباره ویژگی‌های دختر مترجمی که کاراکتر اصلی این مستند است هم توضیح داد: او خودش پدر و مادری ناشنوا دارد اما خودش و برادر کوچکترش شنوا هستند. به همین دلیل هم زبان اشاره را فراگرفته و همزمان می‌تواند خیلی بهتر از افرادی که در خانواده خود ناشنوایی ندارند از زبان اشاره استفاده کند. از کودکی با همین زبان با پدر و مادر در ارتباط بوده و خیلی خوب این زبان را فراگرفته است. با وجود این ویژگی‌ها، حضور این دختر به‌عنوان مترجم در فضای مردانه هیئت برای برخی قابل قبول نبود. در حالی که او مترجم اصلی هیئت محسوب می‌شود، در بسیاری از مراسم‌ها حضور داشته و بچه‌های هیئت به خوبی به او عادت کرده‌اند. خیلی از بچه‌های ناشنوا، خانم‌های ناشنوا هم داشتند و آن‌ها هم در هیبت حاضر می‌شدند و همراهی می‌کردند. حسینیه‌ای داشتند که خانم‌ها در قسمتی از آن بودند و آقایان در قسمتی دیگر عزاداری می‌کردند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وی ادامه داد: در برخی هیئت‌ها اما اجازه نمی‌دادند مترجم خانم حضور داشته باشد و به اجبار فرد دیگری را به‌عنوان مترجم معرفی کرد. حتی در هیأتی او در پشت صحنه حاضر شد و به مترجم علامت می‌داد تا بتواند روضه را برای ناشنوایان ترجمه کند. فیلم روایت کسب اجازه برای حضور این مترجم در یکی از همین هیئت‌هاست که با اجازه هم تمام می‌شود اما واقعیت این است که این مشکل همچنان در برخی هیأت‌های دیگر وجود داشت.

این مستندساز درباره هیئت‌های مشابه با این هیئت هم گفت: تا جایی که اطلاع دارم در شهر یزد همین یک هیئت است که ویژه ناشنوایان است اما در جاهای دیگری هم هیئت ویژه ناشنوایان وجود دارد. تعداد ناشنوایان در کشور ما کم نیست.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وی درباره جذاب‌ترین تجربه خود در فرآیند ساخت این مستند گفت: ساخت این مستند ۳ سال طول کشید. هم به جهت اتفاقاتی که در این مستند مناسبتی از دست می‌دادیم و هم به دلیل شرایط خاص این دختر که مجبورمان کرد در مقطعی از او فاصله بگیریم. این دختر به‌نوعی سرپرست خانواده محسوب می‌شود و برای مادر ناشنوا و برادر کوچک‌ترش کار می‌کند، اینکه در کنار حجم مشکلاتی که دارد، دغدغه‌اش حضور در این هیئت و انجام کاری برای امام حسین (ع) است، برایم بسیار جالب بود. اگر او مترجمی نمی‌کرد این هیئت عملاً از هم می‌پاشید چرا که کس دیگری نمی‌توانست این کار را انجام دهد. این فیلم هرچند پرتره نیست اما مستندی شخصیت‌محور است و مواجهه با این شخصیت برای من بسیار جذاب بود. کاراکتری که فراتر از آنچه در ذهن من و شما باشد، مشکلات دارد اما همچنان مترجمی هیئت ناشنوایان برایش دغدغه است. به دلیل یکسری ملاحظات نتوانستم همه چیز را درباره او مطرح کنم و شاید به همین دلیل قدرت واقعی او در این مستند به تصویر در نیامده باشد؛ دختری که معتقدم از خیلی از مردها، مردتر است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
این مستندساز در پایان با اشاره به ارتباط خود با جامعه ناشنوایان از لزوم توجه بیشتر ترجمه فیلم‌های روز برای استفاده ناشنوایان گفت و تأکید کرد: جنس ترجمه برای ناشنوایان گاهی متفاوت است و در همین هیئت وقتی فرد دیگری به جای خانم مترجم به هیئت می‌آمد، نمی‌توانستند با او ارتباط برقرار کنند. در شب‌هایی که این مترجم خانم در هیئت حضور دارد، در فیلم هم مشخص است که به رغم سکوت، حس و حال ویژه‌ای در جریان است و اشکی که بچه‌های ناشنوا می‌ریزند نشان می‌دهد که روضه را درک می‌کنند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

نوید محمدزاده و پیمان معادی گزینه‌های اصلی ایفای نقش شهید امینی

نوید محمدزاده و پیمان معادی گزینه‌های اصلی ایفای نقش شهید امینی

ابراهیم عامریان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فاتحان اروند» از مذاکره با نوید محمدزاده و پیمان معادی برای بازی در نقش شهید احمد امینی در این فیلم سینمایی خبر داد.
ابراهیم عامریان تهیه کننده سینما که به تازگی قصد ساخت فیلم سینمایی «فاتحان اروند» به کارگردانی فرهاد فداکار را دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این فیلم درباره یکی از مهمترین عملیات‌های جنگ تحمیلی است که اجرایی شدن آن بستگی به عملیاتی داشت که یک گروه از غواصان باید آن را انجام می‌دادند. تاکنون فیلمنامه‌های بسیاری درباره دفاع مقدس دریافت می‌کردم، اما این فیلمنامه اثر متفاوتی درباره شهید حاج احمد امینی است که شخصیت بسیار دوست داشتنی داشته و از سوی شهید حاج قاسم سلیمانی به فرماندهی گردان غواصی مورد نظر انتخاب شده بود. همین مساله سبب شد تا تصمیم بگیرم این پروژه را جلوی دوربین ببرم.
وی بیان کرد: این فیلم، اثری است که بخش اعظمی از فیلمبرداری آن زیر آب انجام خواهد شد. البته در قصه «فاتحان اروند» توجه بیشتری به زوایای شخصیتی شهید حاج احمد امینی می‌شود، اما این توجه به صورت موازی با قصه اصلی پیش می‌رود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
این تهیه کننده سینما ادامه داد: برای انتخاب بازیگر شخصیت‌هایی که در این فیلم به تصویر کشیده می‌شود، به دنبال شبیه سازی چهره اعضای گردان هستیم، در همین راستا به دنبال افرادی هستیم که شبیه شخصیت‌های مورد نظر باشند تا بتوانیم با گریم، چهره‌ها را بیشتر نزدیک به شخصیت‌های اصلی کنیم.

وی توضیح داد: درباره انتخاب بازیگر شهید امینی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، اما به این فکر می‌کنیم که بازیگرانی مانند پیمان معادی و نوید محمدزاده می‌توانند برای این نقش مناسب باشند، البته هنوز در این باره با هیچکدام از بازیگرانی که نامشان را برده‌ام، مذاکره نکرده‌ایم.

عامریان گفت: با توجه به اینکه قرار است فضای متفاوتی در این فیلم به تصویر کشیده شود و اینکه بیش از ۷۰ درصد از پروژه زیر آب فیلمبرداری می‌شود، یک سری از لوازم مورد نیاز را از خارج از کشور وارد می‌کنیم. اگر شرایط مناسب باشد پیش تولید این پروژه بعد از عاشورا و تاسوعا آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: البته این را هم باید بگویم که برای فیلمبرداری «فاتحان اروند» به یک دوره ۵ ماهه نیاز داریم، به همین دلیل باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا این پروژه را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کنیم. لوکیشن‌های این فیلم قرار است در شهرهایی چون کرمان، بندرعباس، آبادان و تهران انتخاب شود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
با تولید «فاتحان اروند» به یکی از آرزوهایم می‌رسم

تهیه کننده «دینامیت» در پاسخ به این پرسش که طی سال‌های گذشته تهیه کنندگان تمایل کمتری به سرمایه گذاری روی فیلم‌های دفاع مقدس داشته‌اند و چه چیز سبب شده است تا در شرایط فعلی تولید، چنین فیلمی را جلوی دوربین ببرد، بیان کرد: با توجه به اینکه فیلم‌های دفاع مقدس بازگشت سرمایه ندارند و بسیار کم پیش می‌آید که یک فیلم در این گونه بتواند فروش خوبی داشته باشد، سرمایه گذاری در این زمینه بسیار سخت شده است، البته این را هم باید بگویم که در گذشته نیز که فیلم‌های بسیاری در حوزه دفاع مقدس تولید می‌شد، شاید از هر ۲۰ فیلم، یک اثر بازگشت سرمایه داشت. این شرایط همچنان ادامه دارد و فیلم‌های دفاع مقدسی معمولاً توسط ارگان‌های دولتی مانند «اوج» و یا نهادهای دیگر تولید می‌شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی در زمینه تولید فیلم‌هایی از این دست ورود پیدا نمی‌کند چرا که این آثار بی شک بازگشت سرمایه ندارد. اما این را باید بگویم که برای ساخت «فاتحان اروند» به دنبال بازگشت سرمایه نیستم بلکه ساخت این فیلم را به نوعی برآورده شدن یکی از آرزوهایم می‌دانم. چرا که همیشه دوست داشتم فیلمی در این حوزه تولید کنم. البته تمام تلاش خود را می‌کنم تا بتوانیم یک اثر مخاطب پسند تولید کنم.

تهیه کننده فیلم «تگزاس» تاکید کرد: این پروژه سینمایی کاملاً توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و هیچ حمایت دولتی را برای ساخت فیلم نمی‌پذیریم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 3)
عقب
بالا پایین