تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

آموزشی مطالب آموزش خوانندگی (اختصاصی)

معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,555
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
پیشنهادات:

ترانه های مورد علاقه خود را با هر سبکی که هست با صدای خودتان تمرین کنید.
در آرامش به صدای خود گوش دهید تا بتوانید صدای خود را بهبود ببخشید.
هر روز آواز بخوانید
از خواندن نترسید سـ*ـینه را سپر کرده و با اعتماد به نفس بخوانید
به خودتان اعتماد داشته باشید اگر اعتماد به نفس نداشته باشید نمی توانید به شکل کامل از توانایی خود استفاده کنید
هر روز تمرین سلفژ کنید گامی را انتخاب کنید که به شما فشار نیاورد.
تنفس صحیح را هنگام خواندن فراموش نکنید یک دم اشتباه صدای شما را خر*اب خواهد کرد.
هنگامی که اجراهای زیاد یا طولانی دارید چای سبز بنوشید این کار به تارهای صوتی شما آرامش خواهد داد.
از اجرا در مقابل جمعیت همیشه استقبال کنید با این کار تجربه شما بالا خواهد رفت.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,555
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
آموزش ۱۰ تا از معروف ترین ردیف های آوازی خوانندگان بزرگ ایرانی
ردیف مجموعه ای است از ملودی ها ی سنتی ایرانی که با نظم و ترتیب خاصی در قالب دستگاه ها و آواز های مختلف تقسیم بندی شده اند . و همچنین می توان گفت که ردیف به طرز قرار گرفتن آهنگ ها و نغمات موسیقی گفته می شود. ردیف به دو شکل سازی و آوازی اجرا می شود که ردیف سازی گستردگی بیشتری از ردیف آوازی دارد.

مقدمه
شکل گیری ردیف عموما به علی اکبر فراهانی نسبت داده می شود . ردیف های موسیقی در طول زمان تغییرات زیادی داشته است.ردیف موسیقی ایرانی معمولاً به صورت یک مجموعهٔ واحد و متحد تدریس می‌شود و استادان ردیف معمولاً روی ترتیب دستگاه‌ها و گوشه‌ها حساسیت دارند. در برخی موارد این ترتیب، با ترتیب اجرای گوشه‌ها تناسب دارد؛ مثلاً گوشه‌های حصار و مخالف در دستگاه چهارگاه معمولاً در ردیف‌ها کنار هم می‌آیند، همچنان که در اجرا نیز معمولاً نقشی مکمل دارند و یکی پس از دیگری اجرا می‌شوند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,555
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
فرهنگ ایرانی و اثر آن بر روی ردیف های موسیقی
برونونتل (کسی که بر روی موسیقی ایرانی کار می کرد) به ردیف ها به عنوان یک موضوع فرهنگی نگاه کرده است و اینگونه بیان کرده که فرهنگ مردم ایران تاثیراتی بر روی ردیف های موسیقی داشته است که می توان گفت این عوامل شامل موارد زیر است:

نظام طبقاتی: مردم به شاه/رهبر خود اقتدا می‌کنند، استادان دانشگاه به رئیس دانشکده، و خانواده‌ها پدرسالارانه هستند
فردگرایی: تقلید پسندیده نیست، و متفاوت بودن ارزش دانسته می‌شود
تعارفات: در موضوعات خودمانی، اصلی‌ترین فرد یا حرف اول می‌آید، اما هر چه شرایط رسمی‌تر می‌شود، حرف‌های اصلی به انتها رانده می‌شوند و سخنگوی اصلی نیز معمولاً نفر آخر است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,555
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
ردیف های سازی و اوازی موسیقی ایرانی
ردیف میرزا عبدالله
ردیف آقا حسنقلی
ردیف درویش خان
ردیف علی اکبر شهنازی
ردیف علی نقی وزیری
ردیف مرتضی نی داوود
ردیف موسی خان معروفی
ردیف ابوالحسن صبا
ردیف عبدالله خان دوامی
ردیف علی تجویدی
ردیف فرامرز پایور
ردیف محمود کریمی
ردیف نورعلی برومند
ردیف سعید هرمزی
معرفی خوانندگان ردیف های آوازی
۱ –ردیف آوازی محمود کریمی : که توسط خود وی ضبط شده و دکتر محمد تقی مسعودیه آنرا آوانگاری ( نت نویسی ) کرده است . ارشد تهماسبی نیز براساس نت نگاری دکتر مسعودیه ، کتاب“جواب آواز” را برای تار و سه تار ارائه داده است که آلبوم آن نیز با اجرای تار ایشان موجود است.

۲ – ردیف آوازی عبدالله دوامی : که نوار های آن با همراهی تار محمدرضا لطفی موجود است و همچنین دستگاه شور آن را محمدرضا لطفی به خط نت نوشته است .

۳ – ردیف آوازی ادیب خوانساری

۴ – ردیف آوازی سید حسین طاهرزاده : که برخی از نوارهای آن موجود است .

۵-ردیف‌آوازی زنده‌یاد نورالدین رضوی سروستانی با تار داریوش طلایی

۶- ردیف آوازی محمدرضا شجریان

۷- ردیف آوازی موسیقی ایرانی هوشمند عقیلی

۸- ردیف آوازی موسیقی ایرانی ابراهیم بوذری

۹-ردیف آوازی استاد اسماعیل مهرتاش

۱۰-ردیف آوازی حاتم عسگری فراهانی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,555
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
ردیف موسیقی ایرانی نقش مهمی در فرهنگ موسیقی سنتی ایران در دورهٔ معاصر ایفا کرده‌است. در اکتبر ۲۰۰۹، ردیف موسیقی سنتی ایرانی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس نزد یونسکو به ثبت رسید. با این حال، ردیف، مورد نقد نظریه‌پردازان مختلف نیز بوده‌است، به خصوص زمانی که با تقسیم‌بندی مقامی موسیقی، که همینک در موسیقی ترکی و عربی نیز رواج دارد، مورد مقایسه قرار گرفته‌است.

۴ تا از بهترین تمرین های صداسازی برای تقویت هر چه بهتر شما
صدا سازی به مجموعه روش هایی گفته می شود که در آن باعث تقویت صدا می شود .به طور کلی می توان گفت که صدا سازی یعنی افزایش قابلیت های حنجره و آشکار کردن توانایی نهفته در صدا ها .تعریف دیگری که از صدا سازی بیان می شود این است که فرد بتواند از تمامی بازه های صوتی خود استفاده کند. زمانیکه شما در یک جمع هستید می بینید که کسی که صدای بهتری دارد از جذابیت بیشتری برخورداراست و هم چنین حرفش برش دارد .
مقدمه
تمرینات صدا سازی به دو دسته تقسیم می شوند تمرینات تنفسی و تمرینات تارآوایی. تمرینات تنفسی اساس صدا سازی است اینکه چه زمانی بتوانیم نفس را نگه داریم و چه زمانی از آن استفاده کنیم خیلی مهم است واین نکته راباید در نظر داشت که در صدا سازی باید این دو تمرین با هم دیگر انجام شوند
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,555
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
انجام بعضی از تمرینات برای بالا بردن کیفیت صدا
خوب گوش دادن به فرد سخن ور
تمرین قوی کردن حنجره
تمرین پرحجم کردن صدا
تجویز برخی خوراکی ها
چند نکته مهم غذایی برای صدا سازی
اجازه ندهید آب بدنتان کم باشد
مراقب غذاهای سنگین باشید
برنامه غذایی خود را تغییر ندهید
نکاتی برای حفظ حنجره و خوانندگی
الـ*کـل نخورید و سیگار نکشید
آب نمک قرقره کردن خوب نیست
خواننده ها آب خیلی بیشتر باید بخورند کلا اول صبح که بیدار می شوند باید آب بخورند تا خیلی از ارگان های بدن باز شوند.
نکته مهم! با این بسته استثنایی آموزش آواز، آواز خواندن را بصورت اصولی، حرفه ای و سریع بیاموزید! (بدون نیاز به کلاس)
برای بم شدن(زبر شدن) صدا چکار کنیم؟
خوانندگی با صدای بم همشه طرفداران خاص خودش را داشته است . برای بم شدن صدا می بایست مدتی از خواندن با صدای بلند دوری کنید. انجیر تر یا خشک، مویز به ویژه مویزی که در روغن بادام خیس شده باشد بخورید.اگر زبری از بریده شدن زبان کوچک باشد باید آب انگور را با عسل بجوشانید تا کف کند سپس کف آن را گرفته و با آب گرم قاطی کنید و ابتدا غرغره سپس تناول نمایید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,555
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
همه مقالات مربوط به : آموزش آوازخوانی

منظور از قوی کردن حنجره صدای بلند یا فریاد نیست بیشتر منظور داشتن حنجره ای با بنیه و قدرت است بعضی از افرادکه خوانندگی می کنند بعد از مدتی تار های صوتی آنها از کار افتاده می شود ودیگر نمی توانند مثل قبل خوانندگی کنند و لی بعضی از افراد با اینکه از حنجره ی خود کار می کشند باز هم می توانند مثل قبل کار خود را ادامه دهند اینگونه افراد دارای حنجره ی پر قدرتی هستند. در مورد مطلب پر حجم کردن صدا می توان گفت که صدا زمانی پر حجم به نظر می رسد اگر خواننده در یک اتاق بخواند صدای او بر فضای اتاق احاطه داشته باشد و صدا از همه جای اتاق یکنواخت به گوش برسد. و اما در مورد تجویز خوراکی ها می توان گفت که بعضی از خوراکی ها هستن که روی صدای خواننده تاثیر مثبت می گذارند و بعضی دیگر روی صدای خواننده ثر منفی می گذارند وبا این حال باید فرد از خو*ردن بعضی از مواد غذایی پرهیز کند.
تاثیرات تنفس صحیح روی کیفیت صدا
به صدای شما قدرت مضاعف می دهد. برای تست این موضوع چند عبارت را در حالی که مشغول تنفس صحیح هستید انتخاب کرده و به زبان آورید. سعی کنید همزمان بلندتر صحبت کنید. در چنین حالتی قطعا صدای شما پرقدرت تر از گذشته خواهد شد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,555
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
صدای شما کلفت تر به نظر می رسد؛ بدون این که ناحیه حلق و گلو خراشیده شود. به این ترتیب رزونانس و جاذبه صدا نیز بیشتر خواهد شد.
پشنهادات
ترانه های مورد علاقه خود را با هر سبکی که هست با صدای خودتان تمرین کنید.
در آرامش به صدای خود گوش دهید تا بتوانید صدای خود را بهبود ببخشید.
هر روز آواز بخوانید
از خواندن نترسید سـ*ـینه را سپر کرده و با اعتماد به نفس بخوانید
به خودتان اعتماد داشته باشید اگر اعتماد به نفس نداشته باشید نمی توانید به شکل کامل از توانایی خود استفاده کنید
هر روز تمرین سلفژ کنید گامی را انتخاب کنید که به شما فشار نیاورد.
تنفس صحیح را هنگام خواندن فراموش نکنید یک دم اشتباه صدای شما را خر*اب خواهد کرد.
هنگامی که اجراهای زیاد یا طولانی دارید چای سبز بنوشید این کار به تارهای صوتی شما آرامش خواهد داد.
از اجرا در مقابل جمعیت همیشه استقبال کنید با این کار تجربه شما بالا خواهد رفت.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,555
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
تکنیک های اساسی فن آواز خوانی (همراه فیلم آموزشی)
بسیاری از آواز ها معمولا با روشی تقلیدی صورت میپذیرد که این اشتباهی رایج در میان ما ایرانی هاست .در اینجا سازی ها تکنیک ها و راهکارهایی برای آوازخوانی اصولی را به شما آموزش خواهد داد.

در این مقاله، که بایستی تنها به عنوان مقدمه‌ای بر بحث‌هایی ژرف‌تر در رابـ ـطه با فن آوازخوانی به شمار رود، ازپرداختن عمیق به شیوۀ فراگیری تخصصی اجزاء این فن خودداری و تنها به آنها اشاره شده است. همچنین از برخورد روانشناختی با پدیده صدای آوازی نیز – به دلیل فراتر رفتن از هدف این مقاله – به عنوان آغاز یک گفتگو خودداری می‌شود. باشد که در فرصتی مناسب به این نکات مهم نیز پرداخته شود.

آموزش آوازایرانی به شکل گروهی و با روش تقلیدی انجام می‌گیرد. دراین روش آموزگار (استاد) بیتی ازشعری را درگوشه ای می‌خواند و هنرجویان حاضر درجلسه یکی پس ازدیگری بنا برتوان خود آن را تکرارمی‌کنند. با تمرین و ممارست فراوان درطول روزهای بین جلسات درس بایستی گوشه مورد نظرملکه ذهن شود و خواندن آن حتی الامکان روان و با شیوۀ ادای آموزگار نزدیک و تا حد ممکن با آن یکسان گردد.
دراین شیوۀ آموزش به نکات اساسی و مهم که به فن آوازخوانی یا تکنیک آواز مربوط می‌شود پرداخته نمی‌شود. حتی دست اندرکاران این رشته به این بهانه که تکنیک خواندن آواز ایرانی با آواز کلاسیک غربی متفاوت است، ازهرگونه بحثی دراین باره خودداری می‌کنند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,555
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
اما فن یا تکنیک آوازخوانی چیست؟
آن عبارت است از تسلط بر تنفس صحیح، داشتن حنجره ای بدون تنش و کاملا آزاد، قدرت به کارگیری آگاهانۀ حفره‌های تشدید صوت، مهارت درتلفظ دقیق واژه‌ها و چالاکی عضلات مربوط به آن و قدرت شنوایی دقیق ارتفاع اصوات و ادای دقیق آنها. با توجه به این تعریف تنها یک روش صحیح برای خواندن آواز وجود دارد و آوازایرانی نیز از آن مجزا نیست. لازم به توضیح است که دراین بحث به کارگیری واژۀ «آواز» به مفهوم سنتی آن که از« تصنیف» متمایز می‌گردد نیست، بلکه دراینجا این واژه به جای «عمل آوازخواندن» به طور کلی به کار می‌رود.
باید یادآورشد که آفریدن یک اثرهنری با تسلط بر فن و تکنیک و به کارگیری آن هنردو مبحث کاملا جداگانه هستند . تنها تسلط و آگاهی بر فن و ابزار یک هنر، ازهنرجو یک هنرمند نمی‌سازد، در عین حال هنرمند بدون تسلط بر فن یا به تعبیری زبان هنری اش نیزغیرقابل تصور است. هنرمند کسی است که بتواند فن آموخته شده را با استعدادها و قدرت خلاقۀ خود درهم آمیزد تا حقیقتی را که برای بازگو کردن دارد به بهترین و مناسب ترین شیوه و دوراز تصنع بیان کند. این پدیده برای تمام هنرها صادق است، برای مثال یک نقاش بایستی به قوانین فیزیکی رنگ و نور، رموزترکیب رنگها و تاثیر آنها و خاصیت مواد و ابزار مورد استفاده در هنرنقاشی، تسلط داشته باشد تا بتواند آنها را آگاهانه برای نقش کردن احساس خود و یا بیان موضوعی که مطرح کردن آن را ضروری می‌داند به کار بندد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا