تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

آموزشی مطالب آموزش خوانندگی (اختصاصی)

معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,554
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
دررابطه با موضوع مورد بحث ما، تکنیک آوازعبارت است از تسلط بر فن آوازخوانی و درمورد هنرمند آوازخوان به کارگیری این فن برای بیان احساسات نهفته در یک آواز و به گونه ای آفرینش دوبارۀ آن هنگام اجرا.
ازتعریف بالا می‌توان این نتیجه را گرفت که یادگیری فن آوازعبارت است ازانجام دادن تمرین‌هایی هدفمند، جدا از یادگیری یک ترانه یا تصنیف یا آریا یا گوشه‌های یک دستگاه، برای فراگیری تنفس صحیح، آزادسازی صدا ازهر گونه تنش مزاحم و بازدارنده، قوی کردی و تحرک بخشیدن به عضلات مربوط به گفتار، پرورش شنیدن صحیح اصوات و ادای دقیق و ژوست آنها.
بیشتردست اندرکاران موسیقی ایرانی خصوصا خوانندگان وآموزگاران آوازایرانی براین گمانند که یا صدایی تحریر دارد (چیزی که به تحرک ارگان آواز و چالاک بودن آن بازمی‌گردد) یا ندارد. این طرزتفکر باعث شده است که خواندن آواز تنها در انحصارعده ای محدود که صلاحیت آنها را فقط آموزگاران این رشته تشخیص می‌دهند، باقی بماند و افراد دیگر با این باور که صدایی انعطاف ناپذیر و بدون تحریر دارند ازیادگیری این هنر والا محروم بمانند. این آموزگاران به خود زحمت پرداختن به نکات زیررا نمی‌دهند:
چرا صدایی تحریر دارد و صدایی دیگر فاقد آن است؟ چرا صدایی نرم و متحرک و پرانعطاف است و صدایی دیگرسفت و پرتنش؟ چرا یک صدا با ظرافت و مهارت قادر به اجرای تحریرهای موسیقی ایرانی است و صدایی دیگر با ظرافت و مهارتی کمتر؟ و اصولاً آیا امکان رسیدن به انعطاف و ظرافت دراجرای تحریرها برای صدایی که این توانایی را ندارد یا به طور محدود بر آن مسلط است، وجود دارد یا نه؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,554
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
باید بدانیم که اصولا شرایط طبیعی برای تمام کسانی که ازسلامت حنجره برخوردارند برای آموختن آواز و پرورش صدای آوازی موجود است. ساده ترگفته شود هرانسان سالم با شرایط فیزیکی سالم برای صحبت کردن یا آوازخواندن به دنیا می‌آید. عملکرد حنجره مانند دیگراندامهای درونی بدن تحت کنترل مستقیم انسان نیست. این بدین معنی است که تارهای صوتی به عنوان منبع تولید صوت یا وظیفۀ خود را سالم و درست انجام میدهند یا درانجام فونکسیون خود به دلایلی دچاراشکال هستند.
هنگام آوازخواندن بدن ما تبدیل به یک ساز می‌گردد. اجزای اصلی تشکیل دهندۀ این سازعبارتند ازحنجره، دستگاه تنفسی، اندام گفتار، حفره‌های تشدید صدا. مجموعۀ همکاری تمام این اجزاء با هم صدای آوازی را تشکیل می‌دهد.
دستگاه صوتی یا حنجره شامل تارهای صوتی واستخوانها وغضروف‌های مربوط به آن درمیان گروهی از ماهیچه‌ها که آن را میان خود نگاه داشته اند در بالای نای به اصطلاح آویزان است.
دستگاه تنفسی شامل قفسۀ سـ*ـینه – که خود شامل دنده‌ها و ماهیچه‌های میان دنده‌ای است و شُشها، نای، نایژک‌ها را در میان می‌گیرد بوسیلۀ پردۀ دیافراگم از ناحیۀ شکم جدا میشود. علاوه بر آن ماهیچه‌های پشت و شکم نیز در تنفس سهیم هستند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,554
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
اندام گفتارمجموعه‌ای از ماهیچه‌های کوچک و بزرگ، آرواره‌ها، ل*ب‌ها، زبان و کام است.
مهمترین حفره‌های تشدید صدا، دهان و حفره‌های بینی و سینوس‌ها هستند علاوه بر آن حلق و قفسۀ سـ*ـینه نیز خود تا حدودی به تشدید صدا کمک می‌کنند. استخوانها و ماهیچه‌های تمام بدن می‌توانند حامل طنین یا رزونانس باشند.

آموختن تنفس صحیح اولین قدم در راه پرورش صداست
تنها با تنفس صحیح است که حنجره عکس العمل سالم نشان داده و آماده برای خواندن می‌شود. آموختن تنفس صحیح و مهارت در به کارگیری آگاهانه آن، دست یافتن به چالاکی درحرکات ماهیچه‌ها و اندام‌های مربوط به آن خود سبب می‌شوند که بیشتر تنش‌هایی که درنتیجه کمبود تحرک به وجود آمده‌اند رفته رفته ازمیان بروند. کیفیت تنفس و پرانرژی بودن یا نبودن آن تعیین کنندۀ بُرد، نفوذ، قدرت و طنین صدا است. تنفس صحیح و آگاهی بر رابطۀ آن با عملکرد سالم دستگاه صوتی برای سلامتی و پرورش صدای خوانندگان یا کسانی که به‌کارگیری صدا جزئی ازحرفه‌شان میباشد، مانند بازیگران، آموزگاران ، گویندگان و…. ضروری است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,554
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
تمرین‌های مربوط به گفتاربرای قوی و ماهر کردن، سرعت عمل بخشیدن و تحت کنترل درآوردن عضلات مربوط به آن است. هدف، دستیابی به حداکثر کارآیی با به کارگیری حداقل انرژی یا نیرو است. حرکاتی که برای ادای واژه‌ها صورت می‌گیرند بایستی بسیار ظریف و متمرکز در قسمت پیشین دهان باشند. ادای واژه‌ها در قسمت پسین دهان، حلق، گلو و به کارگیری بیش از اندازه آرواره برای ادای واژه‌ها ـ چیزی که نزد بیشتر خوانندگان آواز ایرانی مشاهده می‌شود ـ نه تنها تلفظ روشن و واضح آنها را مشکل می‌کند بلکه سدی است برای اجرای نرم و روان ظرائف و تحریرهای موسیقی ایرانی. هر گونه تنش در ناحیۀ لب.ها، دهان، آرواره ، کام و بخش پَسین زبان و حلق حتی اگر ناچیز هم باشد نه تنها تحرک صدا بلکه طنین آن را نیزمحدود می‌کند.
بنابراین هدف از تلاش برای تسلط برفن آوازخوانی چیزی نیست به جز آزاد کردن تدریجی صدا- و ارگان‌هایی که در تولید صدای آوازی سهیم هستند- ازهرگونه تنش بازدارنده، قوت بخشیدن به ماهیچه‌های مربوط به آن ورسیدن به صدایی پرطنین، رسا، پرتحرک، سرزنده و پراحساس با قدرت گفتاری واضح و روشن؛ و افزایش حساسیت حنجره برای برانگیخته شدن به وسیلۀ بنیادی‌ترین تلاش. تنها با تسلط به فن یا تکنیک خواندن آوازاست که می‌توانیم از ساز درون خود برای سال‌های زیاد بدون نشانه‌های فرسودگی استفاده کنیم. در حقیقت با یادگیری فن خواندن آوازدر یک روند صبورانۀ جستجو در خود، هنرجو صدای حقیقی خود را به تدریج کشف می‌کند و آن را برای عملکرد سالم آماده می‌سازد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,554
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
انعطاف ناپذیری و پرتنش بودن صدا یا به تنش، ضعف و تنبلی ماهیچه‌های تنفسی، تولید صدا و گفتاری بازمی‌گردد یا به کاربرد آنها با تلاش بیش ازحد و فشار. اشاره می‌کنم که هر ماهیچه ای از بدن که همواره به کارگرفته نشود رفته رفته توانایی و کار‌آیی خود را از دست داده می‌دهد. این قانون برای ماهیچه‌های مربوط به تولید صدا، تنفس و ماهیچه‌های گفتاری نیز صادق است. به عبارتی با پرورش صدای آوازی به تدریج ماهیچه‌ها و اجزایی که درتولید صدای رسا و پرطنین سهیم هستند بار دیگر قوی و چالاک شده و ازتنش‌ها آزاد می‌گردند تا حنجره بتواند عملکرد طبیعی و زنده ای را که درخود نهفته دارد بدون محدودیت انجام دهد. ممکن است ازخود بپرسیم “چرا باردیگر”؟ کافی است که در شیوۀ خواندن و اصولا حرکات جسمی کودکان و نوجوانان در مقایسه با بزرگسالان ـ در سنین متفاوت ـ تأمل کنیم تا پی ببریم که در روند رشد چگونه انرژی طبیعی و تحرک جسمی درنزد بزرگسالان به تدریج محدود شده است. این محدودیت همان گونه که اشاره کردم دردستگاه تنفسی و اندام گفتاری و حنجره نیز انعکاس یافته و کارآیی آنها را محدود می‌کند. اما هدف پرورش صدای آوازی تنها رسیدن به چالاکی و قدرت طبیعی ماهیچه‌های مربوط به آن نیست ، هدف مهم دیگر آگاهی یافتن به عملکرد سالم ارگان صدا برای به‌کارگیری آگاهانه آن است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,554
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
آموزگاران باید توجه داشته باشند که هرهنرجو با ذوق، استعداد و توانایی‌های خاص خود برای فراگیری آواز به آنها مراجعه می‌کند. او باید قادر باشد نقاط ضعف و توانایی‌های هنرجو را به خوبی تشخیص دهد و برای از میان برداشتن ناهنجاری‌ها و تنش‌های صدای او تمرین‌هایی درخور یافته و در پرورش سالم صدایش او را یاری کند. تمرین‌های بی‌هدف و نامناسب با توانایی‌ها و نیازهای هنرجو درپرورش صدای او یا بی‌تأثیرند و یا در بیشتر موارد خود باعث ایجاد تنش و سفتی عضلات می‌گردند. بنابراین توصیه می‌کنم درس آواز انفرادی داده شود، چون تمرینی که برای یک هنرجویان ضروری است شاید برای دیگری بیهوده باشد. البته این به این معنی نیست که هنرجویان درکلاس آواز یکدیگرحضور نداشته باشند. مشاهدۀ درس آواز و آگاهی به توانایی‌ها و ضعف‌های یکدیگر نیز می‌تواند برای پیشرفت تکنیک مشاهده کننده مثبت و سازنده باشد.
وسعت صدای هر فرد بسته به ساختمان حنجرۀ او به طورطبیعی تعیین گردیده است و فقط دراین محدوده، صدا می‌تواند با بیشترین توانائی و تحرک خود طبیعی ترین و خوشایندترین کیفیت و طنین را دارا باشد. هر گونه کوشش خواسته یا ناخواسته برای نادیده گرفتن طبیعت یک صدا باعث ایجاد تنش و نهایتاً صدمه دیدن آن می‌گردد. تقسیم کردن صدای انسان‌ها فقط به دو گروه صدای زنانه و صدای مردانه روش دقیقی نیست، زیرا نزد هر یک از این دو گروه تقسیمات فرعی دیگری نیز وجود دارد ( برای نمونه صدای زنانه که به طور کلی به سه گروه صدای زیر، میانی و بم زنانه تقسیم می‌گردد)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,554
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
۲ درس مهم آموزش سلفژ و تمرین خوانندگی
درس اول حتما روزی ۲ تا۱ ساعت تمرین کنید شاید این تمرین ها برای خیلی ها مسخره باشه ولی اگه از یه استاده سلفژ حرفه ای درباره این تمرینا سوال کنی اینارو تایید میکنه شما باید اول از هر چیزی تکلمتون درست باشه یعنی کلمات رو مو به مو درست بیان کنید!!!

درس اول :تکلم
دقت داشته باشید همه حرف هارو باید تمرین کنید نه اینکه فقط اونایی رو که مشکل دارید!!!

این باد عجب باده بدی بود که من باد به بد بادیه این باد دگر باد ندیدیم (حداقل باید روزی چندین بار این شعر رو با بیانه محکم تمرین کرد یعنی با شل حرف زدن تمرین نکنید)

لِ-رِ رِ-لِ (این رو سریع و بدون مکث بشت سره هم بگید طوری که قاطی نکنید) با – بَ – بِ – بی – بو – ب و ما – مَ – مِِِِِِِـ – می – مو – مو لا – لَ – لِِِ – لی – لو – لو را – …………………

تا – …………………. را – ………………… زا – ………………… فا – ………………… کا – ………………… گا – ………………… قا – …………………. سا – ………………… پا – …………………. ژا – ………………… ها – ………………… چا – …………………. جا – ………………… یا – ………………… خا – ……………….. ) مرتبه تمرین شود ۳ و غیره (روزانه در این َدر گ ه کِه گَه ک ه کَه گَ ه کَه ک ه شود ناگه_ مشو غرهّ به روز خویش که از آن نیستی آگه چون نیست زهرچه هست-جز باد به دست چون هست زهرچه هست-ن قصان شکست انگار که هرچه هست در عالم نیست پندار که هرچه نیست در عالم هست سعی کنید سخت ترین کلمات دنیا رو تمرین کنید کتاب های اخوان ثالث بخونید-حافظ بخونید اینا خیلی تاثیر داره با صدای خواننده همخوانی کنید شمرده حرف بزنید با اعتماد به نفس بالا
تمرین کنید با صدای بلند در حده همون آهنگ در اینجا میرسیم به خوردنیها: سعی کنید
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,554
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
صبحها زود از خواب بیدار شید چون صدا آماده تر وسرحال تره قبل از این که صبحونه بخورید قبلش یه چیزه گرم بخورید چیزهایی نخورید که در هنگام قورت دادان به گلو ساییده شده از دود پرهیز کنید (دخانیات) اگر حالته خلت دارید شربت برونتکیدی بخورید (یه قاشق) برای تشنه نشدن در هنگام خوندم یه لیوان آب جوش تهیه کنید و در آن آب لیموی طبیعی بریزید و مقداری هم نمک تا شوری رو حس کنید ودر آن آب جوش وچند حبه قند بریزید برای باز شدن صدا (آماتورها )نشاسته رو در آب سرد بریزید و هم بزنید تا بعد از پنج دقیقه حل شود .
سس – فلفل – چیپس – تخمه – غذاهایی که چربی داره – و …نوشابه – دلستر – و نو*شی*دنی های گاز داره نخورید به جاش آب پرتقال بگیرید هم ارزون تره هم ویتامین داره و… از میوه جات و سبزی جات :بادمجون نخورید – کدو نخورید – ت رب نخورید – وقتی از خوندنه زیاد در گلوتون احساس سوزش کردید انار-سیب ترش (کلا” میوه های ترش نخورید)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,554
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
اگر هم چیزهایی که برای صدا مضر هستو نوشه جان کردید حتما قبل از اینکه پانزده دقیقه یه نوشیدنیه گرم میل کنید

اگه صداتو میزونه هیچ وقت داد نزنید سعی کنید غذاهای آماده نخورید عسل – چایی (بدون قند )و (شکر )واسه صدا خیلی خوبه از نو*شی*دنی هایی ماننده قهوه – نسکافه پرهیز کنید (به علته کافئین) وقتی میخواید یه دهن بخونید قبلش به چیزهای خوب فکر کنید لحظاتی که در زندگی دوست داشتید (از اون خوب ها رو نمیگما) اگه صدا تون بیش از حد میلرزه در هنگام خوندن چشمانتان رو ببندید و یه قلم و یه کاغذ در ذهنه خود تجسم کنید که داره همون ترانه ای رو که میخونید رو مینویسه و باهاش هماهنگ کنید ذهنتون رو اگه بازم لرزش دارید میتوانید بدن خودتونو آهسته به هر سمتی که دوست دارید در بیاورید (حرکت دستها تو خوندن خیلی تاثیر داره) قبل از خواب یه نوشیدنیه گرم بخورید (چایی) اگر هم خدای نکرده سرما خوردید تا وقتی که خوب نشدید بیخیاله خوندن بشید دقت داشته باشید صدا خیلی به تکلم کمک میکنه شما اگه صداتون گرفته باشه یعضی از کلمات رو اشتباه بیان میکنید.

درس دوم درست کردن صدا و نت خوانی
دراین درس و با این تمرین ها میخواهیم صدا رو درست کنیم و رو نت خوندن رو یاد بگیریم.
سلفژ ورزشی اول میرسیم به قوی کردن عضله زبان چون خیلی مهمه سعی کنید با زبانتان تک تک دندان هایتان رو بشمارید تا جایی که میتوانید زبانتان را از دهانتان بیرون بیاورید و یک دقیقه نگه دارید زبانتان را حداقل دو دقیقه دوره لثه تان بچرخانید رو نت خوانی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
معاونـت کل سایـت
عضو کادر مدیریت
معاونت کل سایت
Jun
16,975
59,554
298
33
gilan
وضعیت پروفایل
چو خدا بُوَد پناهت ، چه خطر بُوَد زِ راهت
.. با حالت بشین پاشو روبروی یه دیوار وایمیستیم با تمام قدرت نفس میگیریم طوری که سوراخ های بینی تان بزرگ شود دقت داشته باشید نفس باد در شکم حبس بشه و با تمام قدر اون نفس رو با بینی بیدیم بیرون طوری که سوراخ بینی و سوراخ های گوش شروع به خارش کنند و صدا از داخل سـ*ـینه شروع به لرزیدن کند حالا با بلند شدن نفس میگیریم با نشستن ولی میکنیم (زیاد تکرار شود) صاف می ایستیم خم میشیم نوک انگشتان دست رو میرسونیم به نوک انگشتان پا حالا شروع کنید به نفس گیری از طریق بینی و آرورم آروم بیاید بالا تا کاملا ک*مر صاف شود (نفس کشی را تا بالا اومدن کامل ادامه دهید )حالا که کامل آمدید بالا سریع خم میشوید که (حالت موجی )تا دوباره همان حرکت را از نو شروع کنید دقت داشته باشید وقتی که میخواید برید پایین باید آن نفس رو به حرکت هی (هِه و سی )ول کنید

صاف می ایستیم دستهارو دراز میکنیم به رو برو انگار که یک وزنه ده کیلو گرمی در دست دارید حالا با گفتن (سی )اون وزنه رو با حرکت سیصد و شصت درجه بچرخانید دراز میکشیم رو زیمن یه پا را میاریم بالا نفس میگیریم و وقتی میاریمش پایین با (سی )نفس رو ول میکنیم

دراز میکشیم رو زمین دو پا را میاریم بالا طوری که شکل بدن مثل عدد هفت شود و در حال بالا آورئن نفس میگیریم و وقتی میخوایم پا را بیاریم پایین با سی ول میکنیم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا