?شروع?
آدم/آدمها
آدم در عربی اسم خاص است و فقط به حضرت آدم ابوالبشر اطلاق می شود.
بعضی از فضلا استعمال این کلمه را به معنای "انسان" غلط می دانند و توصیه می کنند که به جای آن آدمی یا آدمیزاده و در جمع آدمیان یا آدمیزادگان گفته شود.
اما در فارسی امروز، آدم را مترادف انسان به کار می برند و به آدمها جمع می بندند و اشکالی ندارد.
استعمال آدم به این معنی از چند قرن پیش در فارسی رایج بوده است و بنابراین جعل معاصر نیست:
مدتی آدم گل از نظاره فردوس چید
ای بهشت عاشقان، آخر نه ما هم آدمیم
« صائب »
عشق تن از صحبت ما داد از بی آدمی ( = بیکسی )
کوه قاف از بیکسی در سایه عنقا نشست
« صائب »
معادل فارسی این کلمه مردم است که در قدیم به کار می رفته و امروزه به این معنی تقریبا فراموش شده است:
"مردم نه به شکل و هیئت جسمانی و نه به رنگ و سطح ظاهر... مردم است، بلکه این چیزها را مایه هستی آن اصل است که مردم بدان مردم بود."
« مصنفات افضل الدین کاشانی، ۹ »