مطالبی که یک نویسنده باید بداند?

#بدونیم ?

چهار چیز که یک صحنه را شکل می‌دهند?
پارت اول?

?| گفتار و اعمال شخصیت ها در زمان واقعی.
?| چنانچه ماجراها در زمان واقعی بیان نشوند، حالت خلاصه داستان را خواهند داشت.

?| داشتن شروع، میانه و پایان.
?| یک صحنه خوب هدفی دارد، بنای کشمکش را می‌ریزد و چیزهایی را ناتمام می‌گذارد.
?| اگر دوست دارید خوانندگانتان به خواندن صحنه بعدی ترغیب شوند، نباید گره داستان را با نزدیک شدن به پایان صحنه باز کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
#بدونیم ?

چهار چیز که یک صحنه را شکل می‌دهند?
پارت دوم?


?| هدف داشتن یک صحنه.
?| برخی شخصیت ها رشد می‌کنند یا تازه معرفی می‌شوند.
?| اطلاعات جدیدی به خوانندگان بدهید، موضوع را گسترش دهید.
?| فضای خاصی ایجاد کنید، تنش مهیجی ایجاد یا تنش قبلی را معلق کنید.
?| یک صحنه خوب چند منظوره است و چند ویژگی فوق را به‌طور هم‌زمان با هم دارد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
#بدونیم ?

چهار چیز که یک صحنه را شکل می‌دهند?
پارت سوم?

?| کشاندن داستان به دنبال خود.
?| یک داستان خوب را پلکانی در نظر بگیرید که پله آخرش به اوج و نتیجه گیری داستان می‌رسد.
?| هر صحنه به منزله یک پله است. لازم است در هر صحنه چیزی به داستان اضافه کنید (یک راز گشایی، مانع جدید، نقطه چرخش و یک کلید جدید برای راز داستان).
?| به همین خاطر است که صحنه های چند منظوره بسیار کارآمدند و سرعت پیشروی داستان را بیشتر میکنند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
#بدونیم ?

انواع زاویه‌دید در داستان?
بخش اول?

☃|• راویِ اول شخص
?| استفاده از «من» راوی. این روش راوی رو به یک زاویه‌دید ذهنی مشخص محدود می‌کنه.
?|خواننده فقط چیزی رو می‌فهمه که راوی می‌دونه. ساده و صریحه.
?| باید بیشتر از اینکه صدای شما باشه، صدای شخصیتتون باشه.

☃|• انواع راوی‌های اول شخص
✨| اعتراف‌گونه: انگار در حال نوشتن خاطراته.
✨| مکالمه‌وار: انگار داستان برای شخص دیگه‌ای روایت می‌شه.
✨| راوی غیر قابل اعتماد: راوی مشکل روانی داشته باشه یا چیزی رو پنهان کنه و...
✨| گذشته‌نگر: راوی سالخورده‌ای داستان گذشته رو تعریف کنه.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
#بدونیم ?

انواع زاویه‌دید در داستان?
بخش دوم?

☃|• راویِ دوم شخص
?| استفاده از «تو» راوی. روایت ممکنه خواننده یا شخصیت دیگه‌ای رو خطاب کنه.
?| برای تعریف داستان از زاویه‌دید «تو»، مسلما یک «من» نیازه. هر روایت دوم‌شخص، نوعی از روایت اول شخصه.

☃|• کاربرد روایت دوم‌شخص
✨| گاهی شروع یک داستان، مستقیما به خواننده می‌گه که داستان رو بخونه.
✨| این نوع روایت بیشتر در شعر و مخصوصا برای مورد خطاب قرار دادن معشوق در شعرهای عاشقانه کاربرد داره.
✨| می‌شه ازش توی ترانه‌ها، نامه‌ها، روزنوشت و روایت‌های خاص استفاده کرد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
#بدونیم ?

انواع زاویه‌دید در داستان?
بخش سوم?

☃|• راویِ سوم‌شخص محدود
?| در این روش یک شخصیت که عموما قهرمان داستانه انتخاب می‌شه و تمام داستان از زاویه دید اونه–فقط اون.
?| وقتی از این زاویه‌دید استفاده می‌شه، چیزی ننویسید که خارج از ذهن شخصیت اصلی باشه چون معمولا داستان رو غیر یک‌نواخت و ناخوشایند می‌کنه.

☃|• کاربرد روایت سوم‌شخص محدود
✨| این سبک احتمالا پراستفاده ترین و در عین حال سخت‌ترین نوع روایته. باید به دقت نوشته بشه.
✨| نویسندگان مختلف این زاویه‌دید رو طی سالیان سال شکل دادن و می‌تونه سبک‌های مختلفی داشته باشه.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
#بدونیم ?

✨•~ استعاره‌، مَثل، فابل ~•✨

?|° استعاره روشی برای بیانه، به طوری که با اشاره به چیزی درباره‌ی چیز دیگه‌ای صحبت کنید.
?|° مثلا: «وقت طلاست‌»
?|° بهتره استعاره‌های مورد استفاده‌تون تصاویر زنده و فراموش‌نشدنی به ذهن خواننده بیارن. استعاره ها رو با هم ترکیب نکنید. بهتره حس‌برانگیز باشه و به زور توی متن جا ندیدش.

?|° مَثل‌ها، استعاره‌های بلندتری هستند که برای اشاره به منظورشون، حکایتی داخل خودشون دارن.
?|° بیشتر مثل‌ها از انجیل استخراج شدن. (نویسنده‌ی این مطلب خارجیه و طبق فرهنگ مسیحیت خودشون گفته.)
?|° درک مثل‌های انجیل در نگاه اول کمی سخت به نظر می‌رسه.

?|° فابل‌ها یا قصه‌های حیوانات هم در ارائه‌ی پیام‌های اخلاقی، کارکردی مثل مثل‌ها دارن.
?|° فقط فرقشون اینه که شخصیت‌های مثل‌ها، از مردم کوچه و بازارن ولی فابل‌ها از شخصیت‌های حیوانی، گیاهان و موجودات اسرارآمیز استفاده می‌کنن.
?|° یکی از مشهورترین فابل‌های جهان رو ازوپ (Aesop) روایت کرده.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
?‍♀|• در قصه‌های پریان از استعاره زیاد استفاده می‌شه.
?‍♀|• روانکاو متخصص کودکان، «برونو بتلهایم» توی کتابش کاربردهای افسون قصه‌های عامیانه و افسانه‌های پریان زیادی رو تفسیر و تحلیل کرده.
?‍♀|• اون باور داره حیوانات سخنگو، معمولا نمادی از غریزه‌ی شخصیت ها هستند.
?‍♀|• وقتی زیبای خفته انگشتش رو به دوک نخ‌ریسی می‌زنه، نمادی از قاعدگی و زن‌ شدنشه.
?‍♀|• استعاره‌ها توی این‌ داستان‌ها زیادن، کافیه فقط پیداشون کنید~
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
#بدونیم ?

انواع زاویه‌دید در داستان?
بخش چهارم?

☃|• راوی خارج از داستان
?| این روش یعنی استفاده از شخصیتی خارج از داستان که شاهد اتفاقاته. مثل شخصیت «نیک کاراوی» در رمان گتسبی بزرگ.
?| این روش حالتی رازآلود به شخصیت اصلی می‌ده، چون خواننده‌ها اون‌ رو فقط از زاویه‌دید راوی می‌بینن.

☃|• کاربرد این نوع روایت
✨| این راوی گاهی داستان رو با بازاندیشیِ گذشته تعریف می‌کنه و اطلاعاتی داره که شخصیت اصلی نمی‌دونه.
✨| این راوی می‌تونه شاهد داستان باشه، درباره‌ی اتفاقات نظر بده و تفسیرشون کنه ولی تاکید داستان روی اون نیست. برای داستان‌های خاصی کاربرد داره~
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
#بدونیم ?

انواع زاویه‌دید در داستان?
بخش پنجم?

☃|• راوی دانای کل
?| راوی دانای کل یا همه‌چیزدان، سبک سنتیِ روایت در قرن نوزدهمه. نویسنده، راویه و همه‌چیز رو درباره‌ی شخصیت‌ها می‌دونه: به چی فکر می‌کنن، چه حسی دارن، گذشته‌شون چیه و...
?| امروزه این زاویه‌دید زیاد استفاده نمی‌شه. نویسنده‌ها ترجیح می‌دن با حقیقت مطلق روبه‌رو نشن و قبول کردن انسان‌های مختلف دیدگاه‌های ذهنی مختلفی دارن.

☃|• کاربرد این نوع روایت
✨| این روایت برای حماسه‌های تاریخی بزرگ، قصه‌های دور و دراز، و رمان‌های بلند با شخصیت‌های زیاد کاربرد داره.
✨| برخی نویسنده‌ها دانای کل رو تبدیل به یه مشاهده‌گر خارجی کردن که کار سختیه، چون اگه خواننده نتونه درون شخصیت‌ها رو ببینه نمی‌تونه باهاشون همزادپنداری کنه.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین