- نویسنده موضوع
- #1
در میان تمام مناطق ایران خطه خراسان از بقیه وسیعتر است و این وسعت و گستردگی جغرافیایی، تنوع فرهنگی و قومی اهالی این بخش از ایران را قوت بخشیده است. همین تنوع قومی و فرهنگی است که موسیقی در بخشهای مختلف خراسان را رنگ و بوی متفاوت بخشیده است. این تنوع در نوع سازبندیها و جزییات موسیقیها و مقامها مناطق مختلف خراسان هم به چشم میخورد.
حتی میتوان گفت ساختار فیزیکی برخی سازها و نحوه نواختنشان تحت تاثیر این تنوع فرهنگی و قومی بوده است. به طور مثال با اینکه دوتار ساز منحصر به خراسان است، اما نحوه نواختن و پردهبندیهای آن در شهرها و روستاهای مختلف منطقه متفاوت است. نوع روایتها و داستانها هم تحت تاثیر تنوع موجود بوده و بر همین اساس روایت میشود. حتی زبان و گویش نیز در خراسان مقولهای واحد نیست. مثلا کردهای کرمانج که در گذشتههای دور به خراسان مهاجرت کردهاند، همچنان در این استان ساکن هستند و با وجود اشتراک در سازها و مقامها و نواها، موسیقی منحصر به خود را دارند. با وجود همه اینها برخی سازها در مناطق مختلف خراسان در شرف فراموشی هستند و شاید بتوان گفت نوازندگان کمی دارند. این را هم باید در نظر داشت که برخی سازها با اسامی دیگر در مناطق دیگر نیز مورد توجهند. قوشمه یکی از همین سازهاست.
حتی میتوان گفت ساختار فیزیکی برخی سازها و نحوه نواختنشان تحت تاثیر این تنوع فرهنگی و قومی بوده است. به طور مثال با اینکه دوتار ساز منحصر به خراسان است، اما نحوه نواختن و پردهبندیهای آن در شهرها و روستاهای مختلف منطقه متفاوت است. نوع روایتها و داستانها هم تحت تاثیر تنوع موجود بوده و بر همین اساس روایت میشود. حتی زبان و گویش نیز در خراسان مقولهای واحد نیست. مثلا کردهای کرمانج که در گذشتههای دور به خراسان مهاجرت کردهاند، همچنان در این استان ساکن هستند و با وجود اشتراک در سازها و مقامها و نواها، موسیقی منحصر به خود را دارند. با وجود همه اینها برخی سازها در مناطق مختلف خراسان در شرف فراموشی هستند و شاید بتوان گفت نوازندگان کمی دارند. این را هم باید در نظر داشت که برخی سازها با اسامی دیگر در مناطق دیگر نیز مورد توجهند. قوشمه یکی از همین سازهاست.
آخرین ویرایش توسط مدیر: