بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام
باتشکر از نقد پذیری شما نویسنده عزیز.
لازم به ذکر است که:
✔ پس از نقد، بر روی دلنوشته شما نظارت خواهر شد و در صورت عدم توجه به حرفها و راهنماییهای منتقد، با درخواستهای نقد بعدی شما، موافقت نخواهد شد!
✔ نقدها در کمال انصاف بوده و منتقد فرد وارد به مباحث ادبیست؛ و از بابت صحت نقد و راهنماییِ منتقد، نگرانی نداشته باشید.
✔ نقدپذیر باشید و در برابر نقد خود، جبهه نگیرید. چرا که تمام تلاش ما در جهت پیشرفت نویسندههاست.
✔ از ارسال پست اسپم، تشکر و... خودداری فرمائید.
لینک داستانک:
?️نقد شروع داستانک(OPENING) :
شروع داستانک حال و هوای عجیب و نسبتا دارکی(تیرهای) دارد و اگر خواننده با دقت آن را بخواند تقریبا میتواند حدس بزند که راوی داستان نابیناست و همین کافیست که مخاطب مشتاق خواندن ادامهی داستانک شود و با زندگی راوی نابینای داستان آشنا شود.
از همان ابتدا درمیابیم که نویسنده درک خوبی از تک تک کلمات نوشتهاش دارد و توصیفاتی که بهکار برده جذاب و پراحساس است و به خوبی حق مطلب را ادا میکند.
?برای مثال اول مقدمه اینگونه است:
{قدم میزنم در خیالی ارغوانی، در خیالی پوچ و تهی از اندکی شناخت. میگویند دلمان روشن است اما در دنیایی سیاه هستیم و گاهی ارغوانی.}
اینجاست که خواننده میفهمد راوی نابیناست و از دنیایش که به قول خود بدون شناخت در آن حرکت میکند سخن میگوید و نویسنده به زیبایی این دنیا را وصف کرده است.
?️نقد نام داستانک :
رافا یک کلمهی گیلکی به معنای چشم به راه بودن یا در انتظار بودن است. به نظر میرسد هدف نویسنده از انتخاب این اسم جلب توجه ما به در انتظار بودن شخصیت اصلی برای دیدن است. راوی سالهاست که در انتظار چشمهایی برای دیدن است.
این نام برای داستانک مناسب و با همهی پارتهای آن از جمله مقدمه هماهنگی لازم را دارد.
?️نقد جلد داستانک:
جلد فضای تاریکی دارد که با فضای داستان هماهنگی دارد و همهی پارتها و ژانر اجتماعی داستانک نیز با جلد همخوانی دارد.
?️نقد از نظر علائم نگارشی :
نویسنده بهخوبی کاربرد علائم نگارشی و چگونگی استفاده از آنها را میداند و به شیوهی درست ازشان بهره برده است و ایرادی به چشم نمیخورد.
?️نقد کشمکش داستان (CONFLICT) :
با وجود محدود بودن شخصیتها و دیالوگهای موجود در داستان، نویسنده خوب از پس کشمکش داستان بر آمده و در داستان توصیفات جذاب زیادی وجود دارد که خواننده را به فکر وادار کند.
مخاطب هر چه بیشتر میخواند بیشتر در فضای داستان غرق میشود و با راوی داستان که همان شخصیت اصلی است همدردی میکند و میخواهد از سرنوشت او یا آخر داستان سر دربیاورد.
{کلید را در قفل چرخاندم. صفحهی روبهرویم همچنان از سیاهی تیره بود. احسان میگفت نیم بوتهایم عسلی رنگ است اما عسلی چه رنگی بود. هربار که میپرسیدم میگفت قهوهای را روشن کن و بعد با عسل ترکیب. تنها رنگی که از این ترکیب بدست میآوردم همان سیاهی بود.}
برای مثال در این قسمت نویسنده آنقدر خوب مفهوم نابینایی را به ما القا کرده که ممکن است خواننده چند لحظه از خواندن دست بکشد و در آن تامل کند.
?️نقد فضا سازی(Setting) :
فضای داستان بهگونهای است که ما انتظار داریم فضای زندگی یک فرد نابینا اینگونه باشد و ما میتوانیم در طی خواندن خیلی از جملات و آرایههای این داستانک دنیای یک نابینا را تجسم و تجربه کنیم.
نویسنده با همین فضاسازی درست موجب جذب بیشتر مخاطب برای خواندن ادامهی داستان شده است.
?️نقد شخصیت پردازی(CHARACTERIZATION) :
نویسنده شخصیت اصلی را از زبان خود شخص بهگونهای معرفی کرده بود؛ طوری که با احساسات و حرفهایی که میزد تا حدودی ما با او آشنا میشدیم.
با توجه به اینکه راوی نابیناست و نمیتواند اطلاعات زیادی از چهره و ویژگیهای ظاهری شخصیتهای فرعی بدهد اما نویسنده میتوانست دربارهی صدا و ظاهر و پوشش(به صورت حدسی که شخصیت اصلی آن را بیان کند) و حتی حسی که آنها به او منتقل میکنند را از زبان راوی نابینا توصیف کند تا حضورشان در سیر داستان پررنگتر شود.
?️نقد دیالوگ(DIALOGUE) :
دیالوگنویسی محدود است و راوی میتوانست با دیگر شخصیتها تعامل بیشتری داشته باشد. البته داستان با همین مقدار دیالوگ هم گیراست اما دیالوگنویسی همواره به جذابیت داستانها میافزاید.
?️نقد زاویه ی دید (POINT OF View) :
زاویهی دید نویسنده اول شخص است و به خوبی توانسته داستان را از زبان یک فرد نابینا که در انتظار بینا شدن است تا جهان را با چشمهایش ببیند و طعم آن را بهتر بچشد تعریف کند.
?️نکات کلیدی برای نویسنده:
۱- همیشه در پی موضوعات خلاقانه برای نوشتن باشید.
۲- همواره در تلاش برای شناخت تواناییهای خود و بهبود آنها باشید.
۳- با توجه به استعدادی که در شما نهفتهست هرگز از نوشتن دست نکشید.