- نویسنده موضوع
- #1
عبدالجبار کاکایی گفت: شاهد نزول تدریجی فایدهگرایی در ترانه هستیم، یعنی اگر متن را از موسیقی جدا کنیم چیزی تحت عنوان فایدهگرایی کلام که در گذشته سبب ماندگاری اثر میشده وجود ندارد.
این شاعر و ترانهسرا در نشست «نُت به نُت ترانه» که شامگاه چهارشنبه، ۱۲ اسفند ماه، در دانشگاه فردوسی برگزار شد درباره سرودن ترانه، اظهار کرد: سرودن ترانه به مراتب دشوارتر از سرودن شعر است؛ چراکه مهندسی و چینش کلمات ترانه تابع لحن مستتر و پنهان است و حتی چینش ارکان جمله گاهی اوقات به شکلی است که وقتی متن را بدون موسیقی قرائت میکنیم ممکن است خیلی دلنشین به نظر نرسد. به عنوان مثال شاید هیچکس از خواندن ترانه معینی کرمانشاهی که میگوید «خدا تو را از من نگیرد، ندیدم گرچه از تو خیری» لذت نبرد، اما تلفیق این کلام با موسیقی و اکسیری که موسیقی به این کلام میدهد باعث میشود آن ترانه به بهترین شکل ممکن به مخاطب عرضه شود. ترانه یک بسته شنیداری است و مهندسی و چینش کلمات کنار یکدیگر تابع قواعدی است که مهمترین آن احضار کلمهها بر اساس شناخت لحن است.
وی افزود: زمانی که ترانه را از دست عوام مردم گرفتند ماهیت شکل آن در دوران موسیقی مدرن و ترانه نوین تغییر پیدا کرد. کوچ ترانهسراها از زبان کهن شعر فارسی و سبک عراقی به زبان گفتار و محاوره، شرایط را به شکلی ایجاد کرده که میتوان بوطیقای ادبی برای آن تدوین کرد و مراحل و شرایط آن را نوشت، اما مهمترین چیزی که باید ترانهسرایان بدانند این است که ترانه نمیتواند از همه ظرفیتهای شعر استفاده کند.
این شاعر و ترانهسرا در نشست «نُت به نُت ترانه» که شامگاه چهارشنبه، ۱۲ اسفند ماه، در دانشگاه فردوسی برگزار شد درباره سرودن ترانه، اظهار کرد: سرودن ترانه به مراتب دشوارتر از سرودن شعر است؛ چراکه مهندسی و چینش کلمات ترانه تابع لحن مستتر و پنهان است و حتی چینش ارکان جمله گاهی اوقات به شکلی است که وقتی متن را بدون موسیقی قرائت میکنیم ممکن است خیلی دلنشین به نظر نرسد. به عنوان مثال شاید هیچکس از خواندن ترانه معینی کرمانشاهی که میگوید «خدا تو را از من نگیرد، ندیدم گرچه از تو خیری» لذت نبرد، اما تلفیق این کلام با موسیقی و اکسیری که موسیقی به این کلام میدهد باعث میشود آن ترانه به بهترین شکل ممکن به مخاطب عرضه شود. ترانه یک بسته شنیداری است و مهندسی و چینش کلمات کنار یکدیگر تابع قواعدی است که مهمترین آن احضار کلمهها بر اساس شناخت لحن است.
وی افزود: زمانی که ترانه را از دست عوام مردم گرفتند ماهیت شکل آن در دوران موسیقی مدرن و ترانه نوین تغییر پیدا کرد. کوچ ترانهسراها از زبان کهن شعر فارسی و سبک عراقی به زبان گفتار و محاوره، شرایط را به شکلی ایجاد کرده که میتوان بوطیقای ادبی برای آن تدوین کرد و مراحل و شرایط آن را نوشت، اما مهمترین چیزی که باید ترانهسرایان بدانند این است که ترانه نمیتواند از همه ظرفیتهای شعر استفاده کند.
آخرین ویرایش توسط مدیر: