پایان نقدوبررسی نقد اولیه رمان اپیزود آخر اثر نسترن دهقان | منتقد آیناز تابش

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

یاسمن بهادرییاسمن بهادری عضو تأیید شده است.

مدرس رمان نویسی + نویسنده نوقلم ادبیات
مـدرس
نویسنده نوقلـم
شاعـر
مدیر بازنشسته
نوشته‌ها
نوشته‌ها
2,643
پسندها
پسندها
20,120
امتیازها
امتیازها
763
سکه
491
51839_45fd456b7e49602592b0fbe2461f9a99.png






با سلام و عرض خسته نباشید.
نویسنده عزیز اثر شما طبق اصول و چهارچوب اصلی رمان‌ و داستان‌نویسی نقد گردیده است.
منتقد اثر شما: @ساعت دار

* لطفا پیش از قرارگیری نقدنامه توسط منتقد در این تاپیک پستی ارسال نکنید!

* این تاپیک پس از قرارگیری نقد به مدت سه روز باز خواهد بود تا شما نظر شما ثبت شود، سپس قفل خواهد شد.

* اثر شما پس از ارسال نقدنامه تحت نظارت منتقدتان قرار خواهد گرفت؛ درصورتی که نسبت به نکات منتقد بی‌توجه باشید، دیگر هیچ درخواست نقدی از جانب شما پذیرفته نخواهد شد.

با توجه به این‌که نقد شورا تاثیر مستقیمی بر تگ‌دهی و سطح‌بندی اثر شما دارد، درصورتی که هرگونه شکایت، انتقاد یا پیشنهادی در ارتباط با تالار نقد و نقد اثر خود دارید؛ به تاپیک زیر مراجعه کنید.
?تاپیک جامع شکایات و پیشنهادات تالار نقد



به امید موفقیت روز افزون شما
|مدیریت تالار نقد|
 
لینک اثر:
نویسنده: @شکارچیشکارچی عضو تأیید شده است.
منتقد: @مینِرا

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
سلام خدمت نویسنده‌ی عزیز رمان اپیزود آخر. رمانت خیلی فکر شده و جالب بود. و اما در مورد نقد اولیه:

عنوان:
نکات مثبت: اپیزود آخر به هیچ عنوان عنوان تکراری‌ای نیست. نه طولانیه نه خیلی کوتاه و میشه برای جذب کننده بودن هم براش امتیاز قائل شد. پس میشه گفت انتخاب نسبتاً خوبی بوده. اما...
نکات منفی: اپیزود یه کلمه‌ی انگلیسیه. بهتر بود که عنوان رمانت کاملاً فارسی باشه. و کلمه‌ی آخر هم خیلی کلمه‌ی کمیابی نیست. با این وجود عنوان رمانت خیلی خوب بود.

ژانر:
نکات مثبت: از همون صفحه‌ی اول رمان، هر سه تا ژانر رمانت دخیل بودن. معمایی بودن ژانر در طرز نوشتنت، مافیایی بودن در شخصیت پردازی و توصیف صحنه‌ت و جنایی بودن تو روایت داستان. و این خیلی جالبه. حقیقتاً کم میشه همچین بافت خوبی رو تو ارتباط ژانر و روایت دید.
نکات منفی: ژانر معمایی رو خیلی جدی گرفتی. این ویژگی ژانر معماییه که خواننده رو واردار به فکر کردن کنه و کشمکش ذهنی براش راه بندازه؛ولی زیادی معمایی بودن داستان ذهن رو خسته می‌کنه. باید این رو در نظر بگیری که خیلی خواننده‌ها برای تفریح و گذروندن تایم استراحت رمان می‌خونن و ممکنه این خستگی به ذهنشون بچربه و بیخیال رمان بشن. و از همه مهم تر این که با وجود این که خودت به ژانر عاشقانه به عنوان یه ژانر فرعی اشاره کردی، اما ژانر عاشقانه تو رمانت فرا تر از یه ژانر فرعیه و به نظرم باید به ژانرها اضافه‌ش کنی.

جلد:
نکات مثبت: جلد رمانت با عنوان و روایت و مقدمه و ژانرها خیلی ارتباط قوی و خوبی داشت. مخصوصاً ژانر مافیایی. ترکیب رنگ و تناژش هم متناسب بود.
نکات منفی: بهتر بود کمی از خش خوردگی و در هم ریختگی تصویر کم می‌شد و واضح تر بود. و در ضمن عنوانش هم با یک رنگ سفید روشن تر نوشته می‌شد که قشنگ به چشم بیاد.

خلاصه:
نکات مثبت: توی خلاصه‌ت همه‌ی ژانرها رو خوب به رخ کشیده بودی. این توانایی قلم یک نویسنده رو می‌رسونه که بتونه خلاصه رو درست شبیه رمان بنویسه و یک مقدمه‌ی خوب تو ذهن مخاطب بسازه که باید از این بابت بهت تبریک بگیم.
نکات منفی: خلاصه‌ت کمی طولانی بود که البته این خیلی هم اشکال بزرگی نیست. ولی کاش یکم از ژانر معمایی که می‌کردی و تو خلاصه به ژانر‌های دیگه بیشتر بال و پر می‌دادی. باز هم میگم معمایی کمش خوبه؛ زیادش خسته کننده‌ست.

مقدمه:
نکات مثبت: از نظر آرایه‌های کلامی خیلی زیبا و خوش‌آوا نوشته بودی و این که خودت نوشتیش و تکست یا شعری از شخص دیگه‌ای نیست هم یه امتیاز جداگانه‌ست.
نکات منفی: مقدمه‌ی رمانت نسبتاً طولانیه و به خلاصه هم شباهت داره. کلید واژه‌هایی مثل خیانت و حقیقت تکرارین و تو جفتشون راجع به مرگ و مرگبار بودن و... زیاد صحبت شده. بهتر بود که مقدمه‌ی رمان کمی ملایم تر و کوتاه تر می‌بود.

شروع رمان:
نکات مثبت: از همون نگاه اول می‌شد فهمید که خواننده با نویسنده‌ی قدر و خوبی طرف شده و قدرت قلمی که تو خلاصه‌ی رمان ازش صحبت شده لاف یا غلو نبوده. تک تک کلمات فکر شده، با معنی و با دقت کنار هم گذاشته شدن و هیچ شکی برای خواننده نمی‌ذارن که مسیر رو به رو جذاب خواهد بود.
نکات منفی: ژانر معمایی، به رمان یا داستانی اطلاق میشه که توش کلی سوال وجود داره و در طول سناریو مکاشفه‌ها و کنکاش‌ها توسط شخصیت‌های رمان یا داستان و در نتیجه خواننده اتفاق میفته. نه رمانی که از همون پارت اول خواننده باید دو سه بار هر جمله رو بخونه تا معنیش رو بفهمه! مثلاً من خودم هر قدر تلاش کردم نتونستم بفهمم جمله‌ی ”او و تمام کسانی که خود را در این دخمه‌ی تمساح‌های وحشی‌خو به دام انداخته‌ بودند، بعد از این لهو و لعب را در قعر جهنم آرزو می‌کردند. “ دقیقاً یعنی چی. پس سعی کن از مقدار نا مفهموم بودن موقعیت کم کنی.

میانه‌ی رمان:
نکات مثبت: ما همه می‌دونیم که نوشتن متن‌های سنگین ادبی کار راحتی نیست. مخصوصاً که توی رمان باشه. هم باید به طرز نگاه مخاطب فکر کنی، هم نظر منتقد، هم فصاحت و روشن بودن کلام. (در مورد خودم که حتی به شرایطی که خواننده داره رمان رو می‌خونه هم فکر می‌کنم.) پس وقتی که تو تونستی یه همچین ژانرها و ایده‌هایی رو با این بافت و پیرنگ بنویسی خودش جای ایستاده دست زدن داره. یا مثلاً مافیایی بودن رمانت خیلی کم باعث کلیشه‌ای بودنش شده. مثلاً تو رمان‌های کلیشه‌ای و آبکی مافیا صرفاً یه شخصیت اصلی سرخوش و خوشتیپ و احمقه که هیچ مشکلی نداره و همه‌ی رقیب‌هاش ازش می‌ترسن و هیچ کس سر راهش قرار نمی‌گیره. حالا دغدغه‌ش چیه؟ تنها دغدغه‌ش دل در گرو شخصیت مکمل داشتنه! انگار نه انگار که مافیا بودن سخته و خطرناکه و... ولی تو رمان تو ابداً از این چیزها نمی‌بینیم و انگار واقعاً نشون داده که مافیا‌ها هم آدمن و تو یه سیاره‌ز دیگخ یا فیلم‌های دیزنی و هالیوود زندگی نمی‌کنن.
نکات منفی: اسم شخصیت‌های رمان، توضیح مکان‌ها و شرایط رو بیشتر به کار ببر. خواننده باید بتونه رمان رو تو ذهنش تصویر سازی کنه که بهتر شخصیت‌ها رو درک کنه و خودش رو جای اون‌ها بذاره. نه این که برای یادآوری و حدس اسم فلان شخصیت یک دقیقه فکر کنه.
ایرادات نگارشی:
نکات مثبت: رمانت از غلط‌های املایی کاملاً خالی بود که از این نظر هم باید بهش آفرین گفت. فقط اشتباهات تایپی وجود داشت مثل:
(خونوادمو ✗ خانواده‌م رو ✓)
(منو ✗ من رو ✓)

در آخر امیدوارم که از نقدم ناراحت نشده باشی و ازش برای پیشرفت استفاده کنی. به امید دیدن اثر های بیشتر ازت 8c6227_25l4t-icon12
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
عقب
بالا پایین