بنام خداوند قلم
درود دوست عزیز
ارکان اولیه رمان:
عنوان رمان: نام رمان در واقع معرفی هست که رمان شما را به مخاطب معرفی میکند. عنوان اثر در نگاه تک واژه است. «خلف» به معنی جا مانده یا بیوفایی به عهد و معانی دیگری دارد... اما برای یک خواننده نمیره که در معنی فرهنگات لغت دنبال معنی عنوان بگردد. عنوان خلف عنوانی گنگ است و ربطی با ژانرهای منتخب شده ندارد « ژانرها: تراژدی، علمی-تخیلی، ترسناک» و ایده داستان مرتبط نیست. بهتر است در انتخاب عنوان بیشتر فکر کنید. عنوان گنگ است و لو دهنده کل ایده داستان نیست اما توصیه من به شما در پایان خلاصه بهتر است معنی عنوان منتخب شده را بنویسید. عنوان خلف کلیشهای نبوده و عنوان جدیدی برای یک داستان محسوب میشود. عنوان انتخابی با جلد اثر یکسان نیست و ارتباطی باهم ندارد از نظر بررسی معنی واژه خلف... انتخاب این عنوان کاملا درست نیست. میتوانی عنوان منتخب شده را عوض کنید و عنوانی که با ژانر و ایده رمان همخوانی دارد و بذارید. عنوان خلف، عنوان جدید و جذاب است و باعث جذب شدن یک خواننده از یک نگاه اول میشود.
ژانر و زیر ژانرها:
ژانر های منتخب شده « ترسناک، علمی- تخیلی، تراژدی. »
در رمان با احداث و اتفاقاتی که میافتد به اندازه کافی ترسناک یا دلهره نیستند که میتوان گفت ژانر ترسناک باید برای رمان انتخاب شود. میتوان ژانر ترسناک را زیر ژانرها معرفی کرد و ایده اصلی با ژانر علمی- تخیلی بیشتر سروکار دارد و در ایده با اتفاقات که بر اساس پایهی علمی و تکنولوژی ارتباط دارد و باور پذیری بیشتری دارد. ژانر تراژدی با ایده داستان ارتباط دارد، و دکتر را یک فرد تنها و ترس از آینده و شکست.
ژانرهای منتخب شده کاملا با ایده رمان یکسان است اما با عنوان رمان ارتباطی ندارد که زیرا بخاطر معنی عنوان است.
خلاصه اثر:
اندازه خلاصه اولین موردی است که به چشم میآید و همانطور که خلاصه طولانی گاهی برای خواننده یک امر مورد پسند نیست. خلاصه نوشته شده ۵ خط است. استاندارد است. متن خلاصه باید حس و حال رمان را به مخاطب برساند و در عوض چکیدهایی پر از الهامات و جذابیت در ارتباط با موضوع اصلی رمان باشد. خلاصه نوشته شده با ژانر تراژدی ارتباطی ندارد ولی با ژانرهای دیگر مرتبط است، خلاصه گنگ و لو دهنده کل رمان نبوده است و نشان دهنده این است که قرار است وارد دنیایی علمی بشیم و با موجودات و اتفاقات علمی باید مبارزه کرد و همچنین خلاصه از نظر نگاه اول باعث میشه خواننده را برای خواندن رمان تشویق کند ولی خلاصه با عنوان خلف ارتباطی ندارد. ولی با جلد منتخب شده که بیان یک جنگ با ارتش زامبی یا ارتش غیر انسانی است که با ژانر و خلاصه ارتباط دارد و باعث جذابیت خلاصه شده است.
تحلیل جلد اثر:
جلد یک اثر نیز در جذب خواننده تاثیر دارد. جلد باید همخوانی با عنوان و ایده اثر و ژانرهای منتخب شده باشد.
ترکیب رنگ و فونت انتخاب شده با قالب کاملا جذاب است و جلد تصویر اولیه حال و هوای رمان منتاسب است: نشاندهنده یک جنگ و مبارزه بر علیه ارتشی ماوراء طبیعی و علمی است. ژانر علمی- تخیلی و ژانر ترسناک ارتباط دارد اما با ژانر تراژدی هیچ ارتباطی ندارد و با عنوان اثر مرتبط نیست یا در جلد منتخب شده دقت بیشتری کرده یا عنوان را عوض کرد و تا با حال هوای ایده کلی ارتباط مستقیم بگیرد.
مقدمه:
مقدمه به زبان ساده یک سر آغاز است. سر آغازی که یک شروع برای حرفهای تلنبار شده. همان قدر زیبا و مبهم باشد بعد از مقدمه بهطور مستقیم رمان شروع میشود. مقدمه باید حال و هوای با رمان رابطه داشته باشد در نگاه اول خواننده به خطوط و اندازه مقدمه نگاه میکند، بعضی اوقات طولانی بودن مقدمه باعث دلزده و سرد شدن خواننده میشود. پس باید در اندازه مقدمه دقت بیشتری کرده است، اندازه مقدمه نوشته شده ۷ خط است و استاندارد است اندازه متوسط است . مقدمه نوشته شده است لو دهنده ایده کلی رمان نبوده است و با ژانرهای منتخب شده ارتباط دارد و برای پیشگفتار عالی است و هیچ اشکالی در آن دیده نشده است.
ساختار کلی اثر:
آغاز اثر:
آغاز باید کنجکاو کننده باشد به دور از کلیشه بودن و مبهم بودن. آغاز باعث جذب بیشتر خواننده میشود و در آغاز نباید اطلاعات زیادی به طور ناگهانی به خواننده داده شود و تا باعث گیج شدن خواننده نشود. آغاز از توصیفات شروع شده است و از مکانها و صداها گفته شده است و این مورد باعث بهتر و جذابیت آغاز رمان شده است. اما در آغاز به طور مستقیم شخصیت اصلی را معرفی کرده است در معرفی شخصیتها بهتر است به طور غیر مستقیم و خواننده شخصیت را کشف کند. در آغاز از ژانرهای منتخب شده استفاده کرده است و باعث زیبایی و تشویق خواننده برای خواندن کرده است.
میانه اثر:
میانه اثر باید دور از کلیشه باشد و همچنین اطلاعات در میانه باید آرام آرام گفته شود و شخصیتها و اطلاعات به طور ناگهانی به خواننده داده نشود. نقط اوج یا همان شورانگیزترین تنش و عالیترین لحظه داستان گفته میشود. نقطه اوج: گروگان گیری دکتر و بردن دکتر به مقر دیگر و اعتراف کردن دکتر به ساخت مواد سبز و بردن آن به آلمان و کمشمشهای بیرونی باعث جذابیت و ارتباط مستقیم با ژانرها داشته باشد. باعث ارتباط و باور پذیری را به خواننده منتقل کند و اتفاقات و احداث که در رمان میافتد باعث گیج و گنگ شدن خواننده نشده است. و اوج اثر را حفظ کرده است.
شخصیتپردازی اثر:
شخصیت پردازی به طور صریح و مستقیم به خواننده منتقل داده و برای جذابیت بیشتر اثر بهتر است از طریق شخصیت دیگر، شخصیت را معرفی کرده و یا به طور مستقیم به خواننده منتقل داده بشه. راوی از طریق خواننده شخصیتها را معرفی کرده. شخصیتها باور پذیری دارند. خصوصیات اخلاقی در رمان کمتر بیان داده شده است و این باعث شده که خواننده نمیتواند با خصوصیاتهای اخلاقی شخصیتها ارتباط بگیرد. عادتها و خصلتها و خصوصیات ظاهری و اخلاقی شخصیتها بهتر است میان گفتگوهای شخصیت یا در حادثه در طول داستان اتفاق میافتد به خواننده نشان داده شود و خواننده دوست دارد خودش کشف کند تا نویسنده آن را کشف کند.
سیر روایی اثر:
سیر روایت در واقع به سرعت انتقال و مفهوم روایت میگن. سیر روایی به میزان تند شدن و کند شدن تعادل سیرت میگویند.
توصیفات بیرونی و حالت کارکتر«شخصیت» باعث سرعت روایت تند وتوصیف درونی باعث کُند شدن سرعت روایت میشود در سیرت روایت متعادل است و در سیرت باعث شده است خواننده با اتفاقات به راحتی ارتباط بگیرد و آنها را هضم کند. شرححالهای مهم در سیرت به طور صریح و واضح گفته شده است و باعث جذابیت اثر شده است و در سیرت ژانرهای منتخب شده را دیده شده است.
فضاسازی و جهان خلق شده اثر:
کافه نویسندگان علاوه بر خوانده شده باید قابلیت و ماندگاری در ذهن را نیز داشته باشد. باور پذیری یکی از معیارهای مهم در جذب مخاطب است. این معیار بستگی به پرداخت نویسنده دارد.
فضاها و اتفاقات که در رمان افتاده، با ژانر علمی- تخیلی مرتبط است و با ایده کلی ارتباط دارد. و فضاهای انتخابی باور پذیری دارد و یک خواننده میتواند با مکانها و فضاها ارتباط بگیرد. و دنیای که وارد آن شده است را میتوان تصور کند و به خوبی نویسنده از فضاها به طور مستقیم و شفاف توضیح داد.
دیالوگها:
دیالوگها کمتر و مونولوگها بیشتر
دیالوگ و مونولوگها به صورت اول شخص از شخصیت اصلی بیان کرده است. در دیالوگها فقط از اتفاقات یا صحبتهای مهم گفته میشود و مونولوگ از دیالوگ بیشتر است و باعث خسته شدن خواننده میشود بهتر است کمی دیالوگها از اتفاقات عادی و یا صحبتهای روزمره استفاده کرده است.
سبک و لحن اثر:
سبک و لحن اثر یک مورد تاثیر گذار در جذب خواننده به اثر میشود و لحن منتخب شده از دیدگاه اول شخص است و در طول اثر از لحن انتخابی دور نشده است و آن را رعایت کرده است.
تم و پیام:
تم و پیام کلی داستان درباره یک دکتر که مواد سبزی درست کرده است و آن مواد باعث شده مردم مرده زنده شود ولی بیروح و به زامبی تبدیل میشوند. پیام کلی داستان باور پذیری دارد و تم رمان علمی و ماوراء طبیعت است.
ارکان پایانی نقد:
ایرادات نگارشی:
در کل رمان ایرادت کمتری نشان داده است.
منو

من را

سری کلمات دوبار تکرار شده اند و کافی است یک بار تکرار شود.
عقب عقب رفت

عقب رفت

یه سری در پارتها ایرادات جملهبندی داشت و بهتر است پارتها را بررسی کرده و آنها را ویرایش کرده
برای قهوه گرفتن به سمت کافه رفتم

برای گرفتن قهوه به سمت کافه رفتم
جمع بندی منتقد:
نویسنده عزیز ایده و پردازش رمان عالی است اما یه سری مشکلات نامحسوس در رمان دارید و میتوان آنها را از بین برد و باعث جذابیت بیشتر اثر میشود « عنوان انتخابی، دیالوگهای کمتر، توصیف شخصیتها به طور مستقیم، توصیفات طولانی که نیاز ندارد توصیفات آنقدر طولانی باشد، یه سری ایرادات نگارشی هست و باید آن را برطرف کرد»
سخن نویسنده با منتقد:
خسته نباشید نویسنده عزیز
ایده جالب و جذابی است. از خواندن و نقد کردن اثرتون بسیار لذت بردم
پشت هر ایراد یک موفقیت پنهان است. قلمتون سبز و مانا.