واژه شهریور در اوستا به گونه خشتروئیریه (Khshathra-Vairya) ذکر شده که در زبان پهلوی به خشتور یا شتریور (Shatrivar) و در زبان پارسی به شهریور (شهریاری نیرومند) برگردانده شد.
بخش اول واژه «خشتر» بهمعنای کشور و شهریاری و پادشاهی و بخش دوم «وئیریه» را بهمعنای آرزوشده ترجمه میکنند و مفهوم کلی این واژه را پادشاهی یا کشور آرزو شده (شهریاری آرزو) و در مفهوم عام، مجاز از بهشت میدانند.
در میان ۶ ایزد و ملائک یا امشاسپندان دین زرتشت، شهریور بعد از بهمن، در مقام دوم مرتبه و مقام قرار دارد. از آنجایی که هریک از امشاسپندان، دارای دو وجه مادی و زمینی یا معنوی و ماورایی هستند.
این واژه به قدرت و شهریاری مطلقه اهورا مزدا اشاره داشته و در صورت زمینی و مادی خود، نگهبان و سرپرست فلزات، جنگابزارها و سلاحها در جهان است.
به عبارت دیگر، شهریور روز را به نام امشاسپند توانای خشترا یا شهریور نامگذاری کردهاند. فرشتهای که مظهر سلطنت آسمانی و قدرت رحمانی و همیشه خواهان فر و بزرگی و نیرومندی است. فرشته رحم ومروت که دستگیر بینوایان و نیازمندان بوده و پادشاهان دادگر را نیز تحت حمایت و اقتدار خود دارد؛ اما در جهان مادی، این فرشته را نگهبان زر و سیم و فلزات دیگر میدانستند.
نام شهریور همچنین، تقریبا بهمعنای شهر و شهریاری (شهرداری) آرمانی و شایسته به کار برده میشود. اندیشه و آرمانی که در نگاه برخی، خاستگاه نظریههای افلاطون و فارابی در زمینه آرمانشهر یا مدینه فاضله بود و در همین معنا، چندین مرتبه در گاتها زرتشت از آن نام برده شد؛ اما بعدها و در اوستای نو، به آن تشخص داده و به پیکر یکی از امشاسپندان درمیآورند.
ابوریحان بیرونی در کتاب آثارالباقیه، واژه شهریور را معادل دوستی و آرزو دانسته و شهریور را فرشتهای موکل بر گوهرها و جواهرات هفتگانه چون طلا و نقره و دیگر فلزات معرفی میکند.
علاوه بر معانی ذکر شده، شهریور بهمعنای شهریاری بر اراده و نفس نیز به کار برده میشود و از امشاسپندان مردگونه اوستا است.