انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

نودریافتگری یا نئوامپرسیونیسم (به انگلیسی: Neo-Impressionism) جنبشی در نقاشی فرانسوی بود که هم ادامه دهندهٔ دریافتگری (امپرسیونیسم) بود هم واکنشی در برابر آن.
نودریافتگری مانند دریافتگری دلمشغول بازنمایی رنگ و نور بود، ولی بر خلاف دریافتگری می‌کوشید که آن را بر مبانی علمی استوار کند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

اساس نظریهٔ نودریافتگری، دیویزیونیسم و تکنیک مرتبط با آن نقطه چینی (پوانتیلیسم) بود. یعنی نقطه‌های مجزا با رنگهای خالص را به گونه‌ای در نقاشی به کار برده می شوند که در صورت دیده شدن از فاصلهٔ مناسب، حداکثر شفافیت و درخشش را به دست دهند. در چنین نقاشی‌هایی نقطه ها هم اندازه‌اند و به گونه‌ای انتخاب می شوند که با مقیاس تابلو هماهنگی داشته باشند. هنرمندان اين مكتب با استفاده از اين ديدگاه علمي، قصد نمايش ذرات بنيادين (نور و رنگ) را در آثار تجسمي خود داشته اند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Hosein
انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

نام نئو امپرسیونیسم را منتقدی به نام «فیلیکس فینیون» در سال 1886 م.

برای این جنبش هنری در نقاشی فرانسه ابداع کرد. این سبک در مخالفت با سبک امپرسیونیسم به وجود آمد.

بسیاری از هنرمندان امپرسیونیسم از جمله پیسارو به این گروه پیوستند و در جستجوی ویژگی های صوری جدیدی بودند که راهی بیابند تا ترکیبات هنری بر پایه یک شیوه علمی باشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Hosein
انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

آن ها برای جبران نبودِ ساختار استوار در امپرسیونیسم، از نظم هندسی نقاشی کلاسیگ گرا کمک گرفتند. سورا، سینیاک و کورو از نقاشان این سبک بودند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Hosein
انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

این نقاشان به سبک امپرسیونیسم تعلق خاطر داشتند و موضوع هایشان را در دل طبیعت پیدا و طراحی می کردند و سپس پرده های نقاشی را به کارگاه برده و کامل می کردند.
این سه هنرمند آثار نئوامپرسیونیستی خود را در آخرین نمایشگاه امپرسیونیستی در سال 1886 م. به نمایش گذاشتند.
این گروه در سال 1891 م. به طور رسمی شروع به کار کرد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Hosein
انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

بنیان گذار این سبک ژرژ سورا می باشد. او تابلوی «بعد از ظهر یکشنبه در جزیره ژات بزرگ» را به بر اساس نظریه های جدید درباره رنگ و ترکیبات جدید به اجرا در آورد.
سورا طرح های بسیار زیادی را با رنگ روغن ترسیم و مورد مطالعه قرار داد. وی در پی آن بود تا یک قاعده هماهنگ و یکسان بر مبنای نور و رنگ ارائه کند.
او شیوه ای از نقاشی با نقطه های ریز در مجاورت یکدیگر ابداع کرده بود که بر تئوری های رنگ شناسانه دلاکروا و دانشمندان رنگ شناسی چون هلم هولتس و شورول استوار بود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Hosein
انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

سورا این شیوه را دیویزیونیسم یا تجزیه کاری رنگ نامید که در بیشتر مواقع با شیوه پوانتیلیسم یا نقطه چین کاری رنگ اشتباه گرفته می شد.
(در شیوه پوانتیلیسم نقطه های رنگ با نقشه ای معین بر زمینه ای سفید که تا حدودی نیز از لابلای نقطه ها دیده می شود و از لحاظ بصری نقشی ایفا می کند توزیع می گردند.)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Hosein
انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

سورا به سازماندهی درست و اصولی رنگ ها و رسیدن به نوع جدیدی از نظم تصویری، توجه و علاقه ویژه ای داشت. در این روش حرکت آزاد و روان رنگ، در برخورد با قواعد از پیش تعیین شده ای که نقاش پذیرفته یا تحمیل کرده، منضبط می شود و ترتیبی محاسبه شده پیدا می کند اما نتیجه نامشخص است چون هم یک الگوی سطحی ایجاد می کند هم یک پرسپکتیو عمقی.

در تابلوی نقاشی «بعد از ظهر یکشنبه در جزیره ژات بزرگ» بر خطوط عمودی پیکره ها و درخت ها، خطوط افقی سایه ها و خاکریز دوردست و خطوط مورب، در سایه و خط ساحلی استوار است که هریک سهمی در تاثیرگذاری این اثر دارند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Hosein
انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

سورا برای ایجاد الگو و فضای تلقینی از موضوعات تکراری استفاده می کند: نیمرخ خانم، چتر آفتابی و شکل استوانه ای پیکره ها همگی چنان در فضا جای داده شده اند که حرکتی آهنگین در عمق و از یک سو به سوی دیگر پدید می آورند.
سورا در رابطه با شیوه جدید ابداعی خود چنین گفته است: «مردم کاری را که من کرده ام، شعر می پندارند. نه، من روش خودم را به کار می بندم و این تنها چیزی است که می توان در این هنر دید.»
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Hosein
انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

سینیاک اصلی ترین نظریه ‌پرداز این جنبش طراحی به شیوه نئو امپرسیونیسم را چنین توصیف کرده است: «هنرمند نئو امپرسیونیست با حذف تمام مخروط های خمیری، با استفاده انحصاری از مخلوط بصریِ ناب، با تجزیه کاریِ سنجیده رنگ و رعایت بی چون و چرای تئوری علمی رنگ ها، رسیدن به حداکثر درخشندگی، شدت رنگ و هماهنگی را تضمین می کند و این نتیجه ای است که تا کنون کسی بدان نرسیده است.»
به طور کلی و ساده تر می توان گفت که نئوامپرسیونیست ها همچون نقاشان امپرسیونیست با بازنمایی نور و رنگ سروکار دارند، اما نئوامپرسیونیسم بر اصول علمی استوار بود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
کی این تاپیک رو خونده (کل خوانندگان: 0)
هیچ کاربر ثبت نام شده ای این تاپیک را مشاهده نمی کند.
عقب
بالا پایین