این بازی در زمان جنگ جهانی اول بهعنوان یک بازی ساده با کاغذ و مداد طراحی شد. این بازی حول دو محور حدس و استراتژی میچرخد. روش بازی به این شکل است که ابتدا هر بازیکن بهطور پنهانی از دیگری در جدول خودی یک کشتی بهاندازه چهار مربع، دو کشتی به اندازه سه مربع، سه کشتی به اندازه دو مربع و چهار کشتی به اندازه یک مربع میچیند. کشتیها نباید به هم بچسبند و باید حداقل یک خانه با یکدیگر فاصله داشته باشند.
با شروع بازی هر بازیکن به طور نوبتی با گفتن مختصات به منطقهٔ بازیکن مقابل شلیک میکند و بازیکن مقابل اصابت شلیک یا عدم اصابت و غرق شدن یا غرق نشدن کشتی را اعلام میکند. برای هر بار اصابت یک نوبت شلیک دیگر جایزه داده میشود.
فردی که زودتر تمام کشتیهای حریف را غرق کند برنده است.
این بازی در سال ۱۹۷۹ بهعنوان بازی کامپیوتری طراحی شد و بخشی از توسعهٔ بازیهای ویدئویی بود. در سال ۲۰۱۲، یک فیلم علمی-تخیلی بر اساس همین بازی ساخته شد. این بازی، نیازمند جهتیابی دقیق، توجه و بهخاطر سپردن جزئیات و تفکر استنتاجی است که به بازیکنان کمک میکند تا بر اساس اطلاعات قبلی بتوانند حدس بهتری بزنند
یک حرکت اشتباه در این بازی کافی است تا برج جنگا فرو بریزد. راهاندازی اولیهٔ سریع این بازی و قوانین آسان، باعث شده که مورد توجه کودکان و بزرگسالان قرار بگیرد. برای انجام این بازی، به سطح صاف و محکمی نیاز است.
دو نفر یا بیشتر، میتوانند این بازی را انجام بدهند. هر چقدر که بازی پیش میرود، جابهجا کردن بلاکهای چوبی، حساستر و سختتر میشود و سازهٔ ایجادشده متزلزلتر میشود.
روش بازی به این صورت است که هر بازیکن به نوبت باید یک بلوک چوبی را از هر جایی غیر از دو ردیف اول (بالای برج) بردارد. هر بازیکنی که برج را خراب کند، باخته است!
برای بیشتر شدن هیجان بازی، در ضخامت بعضی بلوکها، تغییرات جزئی داده شده است. این تغییرات کوچک، گاهی باعث شل شدن یک بلوک در ردیفش میشود.
هماهنگی چشم و دست یکی از مهمترین مهارتهایی است که در این بازی تمرین میشود. سادگی بازی، هیجان لحظات آخر و صدای فروریختن برج که پایان بازی را اعلام می کند، دستبهدست هم میدهند تا از انجام این بازی جذاب لذت ببرید.
این بازی با وجود اینکه یک بازی سادهی آنالوگ است، نسخههای ویدئوگیم و اپلیکیشن iOS نیز برای آن طراحی شده است
این بازی هم بهشکل انفرادی و هم گروهی انجام میشود و دارای شش دستهبندی چالشبرانگیز مختلف با موضوعات جغرافی، ورزش، سرگرمی و… است. صفحهی بازی بهشکل یک چرخ طراحی شده است که پرههای آن در وسط صفحه به هم میرسند. بازی با ریختن تاس ادامه پیدا میکند. چندین کارت حاوی پرسشهای مختلف دارد.
این بازی در کافهها رایج است و در نسخههای متفاوتش سؤالات تخصصی مربوط به موضوعات مختلف دارد. در این بازی، به مهارتهای مختلفی مثل تسلط بر اطلاعات عمومی، بهرهگیری از قدرت حافظه و… نیاز است
این بازی تنها نمونه در این لیست است که در آن خود بازیکنها بخشی از قطعات بازی را تشکیل میدهند! یک زیرانداز پلاستیکی بهعنوان صفحهی بازی استفاده میشود. صفحههای کلاسیک این بازی شامل شش ردیف دایره در رنگهای مختلف است که مکان قرار گرفتن دست و پاهای بازیکنان را مشخص میکند.
این بازی، یک بازی مهیج قدیمی است و از سال ۱۹۶۶ رواج دارد. حتی در فیلمها و سریالهای تلویزیونی هم به نمایش درآمده است و در آهنگها نیز به آن اشاره میشود.
این بازی، امتحانی برای انعطافپذیری فیزیکی و خلاقیت در حرکت، قدرت و استقامت در حفظ حرکات و… است. توئیستر برای کسانی که دوست ندارند به لحاظ فیزیکی به دیگران نزدیک شوند، چندان جالب نیست؛ ولی افرادی که به یوگا علاقه دارند، برای تمرین مهارتهای خود میتوانند این بازی سرگرمکننده را امتحان کنند
بازی بلاکاس در سال ۲۰۰۰ ساخته شد و از آن زمان تابهحال توانسته جوایز زیادی را از آن خود کند. این بازی بین ۲ تا ۴ نفر انجام میشود و هر کدام از بازیکنان باید از ۸۹ بلاکی که در اختیار دارند و به شکلهای مختلف طراحی شدهاند، روی صفحه استفاده کنند. این بازی معمایی و هیجانانگیز، قوانین سادهای دارد و بهخاطر ویژگیهای خاصش، از نظر آموزش مهارتهای مختلف بسیار مفید است. جوایزی که این بازی از مؤسسات مختلف دریافت کرده، اثباتی بر این ادعاست.
ویدئوگیمهای مختلفی بر اساس این بازی ساخته شده است که اتفاقا نام مشابهی هم دارند. از قدرت تصور گرفته تا استدلال استراتژیک و انتزاعی، این بازی، فرصت خوبی برای پرورش این مهارتها و تمرین ذهنی عالیای برای همهٔ سنین است
این بازی از بلاکهایی دایرهایشکل به رنگهای زرد و قرمز تشکیل شده و صفحهای آبی دارد. بازیکنان باید تلاش کنند تا ۴ مهرهی همرنگ را در کنار هم قرار دهند. این بازی قانون و منطقی ساده دارد. استراتژی انتزاعی و توانایی استنتاج را تقویت میکند. بازی با انتخاب رنگ دلخواه توسط بازیکنان شروع میشود و بازیکن یکی از مهرههای خود را در صفحه و ردیف انتخابی میگذارد. بازیکن مقابل با توجه به حرکت حریف، تصمیمهای دفاعی یا تهاجمی میگیرد و حرکت بعدی را انجام میدهد.
وقتی چهار مهره همرنگ در یک ردیف افقی، عمودی یا مورب در کنار هم قرار بگیرند، بازیکن موردنظر برنده میشود. این بازی قوانین سادهای دارد و هر کسی آن را بهسرعت یاد میگیرد. کانکت فور برای همهٔ سنین، مناسب است و فردی بهنام دیوید بویی، آن را ابداع کرده است.
مهمترین مهارتهایی که در این بازی به کار گرفته میشوند، هماهنگی چشم و دست و مهارتهای حرکتی است. ایدهی طرح اولیهی این بازی در سال ۱۹۶۴ توسط جان اسپینلو ابداع شد. در این بازی، بازیکنان یا در واقع جراحان، بدون اینکه با بخشهای دیگر بدن تماس پیدا کنند، بخشی از بدن بیمار را جدا کنند.
این بازی را میتوان تنها انجام داد. هر بخشی از بدن که طبق کارتهای بازی با موفقیت خارج شود، امتیاز روی کارت، به بازیکن داده میشود.
این بازی از زمان انتشار در فیلمها، سریالها و ویدئوگیمهای زیادی به تصویر کشیده شد و محبوب بود. علاوهبر مهارت توانایی کار با دست و هماهنگی چشم و دست، مهارتهای دیگری مثل حل مسئله و صبر و حوصلهٔ بیشتر در این بازی تمرین میشود.
این بازی با ریختن تاس انجام میشود. انجام این بازی اصلا سخت نیست و به جدول امتیاز، ابزاری برای نوشتن و تاس نیاز دارد. یاتزی بازیای است از زمان پدیدار شدنش تا به حال، همواره در فرهنگ عمومی جایگاه خاصی داشته است. یاتزی برای همهی سنین مناسب است و قوانین ساده و قابل فهمی که دارد، آن را به بازیای مشهور در سطح بینالمللی تبدیل کرده است.
از روی این بازی، نسخههای مختلفِ سازگار با سیستمعاملها از جمله اندروید ساخته شده است.
اگر دنبال یک بازی چند نفره و مفرح هستید، بازی کارت علیه بشریت را امتحان کنید. این بازی گروهی محبوب، با برنده شدن کسی به پایان نمیرسد، بلکه کل فرایند بازی جذاب و سرگرمکننده است. قواعد بازی، راحت و ساده است. هر بازیکن ده کارت سفید انتخاب میکند. یک کارت سیاه حاوی سؤال برداشته و خوانده میشود و هر بازیکن باید با یکی از کارتهای سفید خود جواب سؤال را بدهد.
با وجود اینکه به این بازی انتقادات زیادی شده است، ولی در فرهنگ عامه، جای خود را باز کرده است. مهارتهای بازی گرچه مهم بهنظر نمیرسد، ولی بهنحوی حس شوخطبعی را بیدار میکند. این بازی به افراد یاد میدهد که همیشه هم نباید جدی بود. این بازی در نسخههای مختلف و با سؤالهای متفاوتی منتشر شده است. انعطافپذیری در قوانین و قابلیت وضع قوانین خاص برای بازی باعث میشود که بازی جذابی برای دورههمیهای گروهی باشد.
از انجام این بازی هرگز تأسف نخواهید خورد. این بازی دو تا چهار نفره را میتوان با دو تیم هم انجام داد. بازیکنان با مهرههای خود در صفحهٔ بازی حرکت میکنند و هدف نهایی بازی این است که بازیکنان هر چهار مهره را از جایگاه اولیهٔ خود، به خانهٔ اصلی برسانند؛ بعد از اینکه یک دور مسیر بازی را طی کردند.
البته مدلهای مختلفی از این بازی وجود دارد و مهرههای اولیهٔ آن بهشکل سرباز طراحی شده و سه عدد بوده است. در مدلهای جدیدتر، تعداد مهرهها چهار تا شده و با تمهای مختلفی طراحی میشود. البته در مدلهای جدیدتر، آپشنهای بیشتری به حرکات مهرهها اضافه شده است.
تمهای مختلفی برای این بازی ارائه شده است؛ مثلا بازی با تم دیزنی یا پوکمون. میگویند این بازی بر اساس یک بازی قدیمی هندی بهنام پاچیسی طراحی شده است. نسخههای کامپیوتری از این بازی نیز منتشر شده است. این بازی بر اساس سرعت و رقابت شکل گرفته، ولی قوانین انعطافپذیر آن، بازی را به فرصتی عالی برای افزایش خلاقیت تبدیل کرده است.