این بازی رومیزی از سال ۱۹۷۸ رایج شده و طرفداران زیادی دارد. هدف نهایی بازی این است که بازیکنان بتوانند هر چه بیشتر با اسب آبی که در اختیار دارند، مهرههای پلاستیکی یا تیلههای بازی را جمع کنند. همزمان چهار نفر میتوانند بازی کنند و به هر بازیکن یک اسب آبی تعلق میگیرد. بعد از تمام شدن همهٔ مهرهها، تعداد مهرههای هر بازیکن شمرده میشود و اسب آبیای که بیشترین مهره را خورده باشد، برنده است.
رنگبندی بازی و حتی شکل و شمایل کلی آن، در طول زمان بارها تغییر کرده است، ولی هنوز یکی از بازیهای محبوب کودکان است. هیچ قانون پیچیدهای ندارد و هیجان سریعتر جمع کردن مهرهها، برای بچهها بسیار جذاب است. از روی همین بازی، چند بازی آرکید هم تولید شده است.
تله موش بازی تختهای برای ۲ تا ۴ نفر است. هدف اصلی بازی این است که اجازه ندهید موش یا مهرهی شما در تله بیفتد. این بازی بیش از ۸۰ قطعه دارد و بازیکنان میتوانند برای پیشرفت در بازی، مذاکره کنند یا تاس بریزند. برندهN بازی آخرین موش باقیمانده در صفحهٔ بازی است.
وجود عنصر شانس با ریختن تاس، مهارتهای دقیق ساخت و سیر تدریجی و تکاملی قوانین بازی، بر جذابیت بازی افزوده است. این بازی با برندها و تمهای مختلف ساخته شده، ولی مدل نمادین و اولیهٔ آن را در بسیاری از فیلمها و سریالها دیدهاید. همچنین این بازی الهامبخش برنامهای تلویزیونی مخصوص بچهها در انگستان به نام Motormouth است. در این برنامه، بچهها این بازی را در ابعاد واقعی انجام میدهند. نسخهٔ دیگری از بازی با سه تله موش بهجای یک تله، در بریتانیا منتشر شده است. خلاقیت و توانایی ساخت استراتژیک از مهارتهایی است که برای موفقیت در این بازی اهمیت دارند.
این بازی مجموعهای از مهارتهای مختلف بازیکنان را به کار میگیرد. در این بازی از بازیکنان خواسته میشود در وظایف مختلف قرار بگیرند که هر کدام، نیازمند مهارتهای خاص است. تنوع عملیاتهای این بازی بسیار زیاد است و از بازیکنان خواسته میشود تا کارهای مختلفی انجام دهند مثلا هجی کردن، نقش بازی کردن، نقاشی کردن یا فقط حدس زدن.
کل مدت بازی حدود یک ساعت طول میکشد. البته این بازی فقط به مهارتها متکی نیست و کمی شانس هم در آن دخیل است که بر جذابیت بازی میافزاید.
این بازی، فرصتی عالی برای دور هم جمع کردن علاقهمندان به بردگیم است. غیر از ورژن کلاسیک کرانیوم، مدلهایی مختلفی از این بازی با تمهای گوناگون طراحی شده است. این بازی بهخاطر رویکرد جامع، جذاب و بهکارگیری مهارتهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. از جمله مهارتهای لازم برای موفقیت در این بازی میتوان به قدرت حافظه، قدرت تصور، سرعت، توانایی اجرایی و… را نام برد. در واقع بردن در این بازی به مهارتهای متعددی نیاز است.
این بازی محبوب و آشنا، بر اساس یک بازی قدیمی هندی طراحی شده است. روش این بازی به این نحو است که بازیکنان با انداختن تاس، مهرهٔ خود را در صفحه حرکت میدهند. اگر به خانههایی که نردبان است برسند، از آن بالا میروند و اگر به خانههایی که مار در آن است برسند، پایین میآیند. هر کسی که زودتر به خانهٔ پایان برسد، برنده است. صفحهٔ بازی به چندین خانه تقسیمبندی شده و هر کدام از خانهها شمارهگذاری شدهاند تا بازیکنان، مسیر و جهت بازی را گم نکنند.
این بازی قوانین بسیار سادهای دارد و به دلیل سادگی، برای بچهها بسیار جذاب و در سراسر دنیا، شناختهشده است. یک دور کامل این بازی حدود نیم ساعت طول میکشد و چون عنصر شانس در آن دخیل است، جذابیت و هیجان خاصی دارد.
این بازی برای سالهای طولانی، فروش بالایی در سراسر دنیا داشت و یکی از جذابترین بازیهای کلاسیک تمام دوران است که همهی ما با آن خاطره داریم. این بازی درسهای اخلاقی زیادی به ما میآموزد؛ برای هر نردبانی که از آن بالا میروید، ماری وجود دارد که باعث سقوطتان خواهد شد.
زندگی یا بازی زندگی، بازی تختهای با موضوع عمر آدمی است. مهرهی بازی یک ماشین است و برای پیش رفتن در بازی، از یک گردونهٔ چرخان استفاده میشود. این بازی میتواند تا ۸ نفر بازیکن داشته باشد. برداشتن کارتها و مواجه شدن با تصمیماتی مثل ازدواج از جمله مراحل روند این بازی است.
یک بانک و پول هم در این بازی در نظر گرفته شده است و حتی برنامههایی برای بیمه دارد که میتوانید خریداری کنید. همزمان که در مسیر بازی حرکت میکنید، با مسائل مختلفی روبهرو میشوید که اگر از قبل فکر آنها را نکرده باشید، به شکست شما منتهی میشود. درست مثل یک زندگی واقعی، حوادث مختلفی برایتان پیش میآید.
تصمیمات هوشمندانه، انتخابهای اخلاقی و کمی شانس، دست به دست هم میدهند تا این بازی، درست مثل یک زندگی واقعی، پر از فرازونشیب باشد. در نسخههای جدید این بازی امکانات دیگری مثل جایزه دادن به رفتارهای صحیح، گنجانده شده است. نسخههای مختلفی از این بازی منتشر شده است. در نسخههای جدیدتر تلاش کردهاند تا این بازی، کمتر از قبل، به شانس وابسته باشد.
این بازی کودکانه، اولین بار در سال ۱۹۶۷ معرفی شد. بازی شامل یک لوله شفاف پلاستیکی، میلههای پلاستیکی به رنگهای مختلف و چند تیله است. قطعهٔ اصلی این بازی از چند صفحه تشکیل شده که میلههای پلاستیکی از سوراخهای آن عبور میکند و یک شبکه یا توری را تشکیل میدهد.
در این بازی نباید اجازه دهید که تیلههای شما از روی این شبکههای توری داخل لوله شفاف بیفتد. این بازی به مهارتهای استراتژیک و تصمیمگیری برای بیرون کشیدن میلهٔ درست نیاز دارد. علاوه بر این، به مهارتهایی مثل مهارتهای فیزیکی و حرکتی برای موفقیت در این بازی نیاز است.
این بازی هم نسخههای مختلفی بر اساس برنامهها و فیلمهای مخصوص کودکان دارد؛ مثلا نسخهای با تم داستان اسباببازی که بهجای لولهی پلاستیکی، یک سفینه فضایی در مرکز بازی قرار دارد.
در این بازی جذاب، برای پیش رفتن در بازی و حرکت دادن مهرههای رنگی، از تاس استفاده می شود. در این بازی، بازیکنان برای برنده شدن باید چهار مهرهٔ خود را از مسیر بازی عبور دهند و به جای امن برسانند. حرکت مهرهها با ریختن تاس مشخص میشود. این بازی در سال ۱۹۶۵ در آمریکا منتشر شد و در واقع بر اساس بازی محبوب و مشهور منچ که یک بازی آلمانی است شکل گرفته است. نام کامل این بازی Mensch ärgere dich nicht است و در ایران آن را منچ مینامند.
این بازی شباهت زیادی به بازی «متاسفم!» دارد که بالاتر معرفی کردیم.
ترابل، قوانین سادهای دارد که به سرعت و به راحتی همه آن را یاد میگیرند. یک بازی نوستالژیک برای همهی بچههای دنیا است. این بازی هم مثل سایر بازیهای تختهای، با تمهای مختلفی منتشر شده است و حتی مسابقات جهانی آن نیز هر سال برگزار میشود و حتی جوایز نقدی هم دارد. این بازی در کشورهای مختلف، با نامهای متفاوتی منتشر میشود. در بریتانیا Frustration نام دارد و در فنلاند به آن کیمبل میگویند.
زینگو بازیای ساده و مناسب برای برگزاری در کلاسها یا بازی والدین با بچههاست. برای شروع بازی، هر بازیکن یک کارت انتخاب میکند که روی آن جدولی از کلمات و تصاویر مرتبط با آن چاپ شده است. بازیکن دیگر ماشین زینگو را به حرکت درمیآورد و دو مهرهٔ پلاستیکی همزمان از آن خارج میشود که هر کدام یک کلمه و یک تصویر دارد.
هدف نهایی این بازی، ارائهٔ کارتها و تصاویر هماهنگ است و برای کسانی که تازه خواندن و نوشتن را یاد گرفتهاند بسیار مفید است. البته این بازی نسخهٔ کلاسیکی هم به نام بینگو دارد. صفحههای بازی قابل چرخش است و دو سطح مبتدی و پیشرفته دارد. مثل همهی بازیهای تطبیقی، این بازی هم بهخاطر استرس ناشی از رقابت، هیجان خاص خود را دارد. نسخهٔ قبلی برای بزرگسالان است، ولی این نسخه، برای همهی سنین مناسب است.
در این بازی، مهارتهایی مثل توجه و تمرکز و شناخت شیء رشد میکند.
کندی لند بازی تختهای در سبک مسابقهای است. تا چهار نفر میتوانند همزمان با این بازی سرگرم شوند. بازیکنان باید از مسیرهای رنگارنگ سرزمین آبنباتی عبور کنند. در مدلهای قدیمیتر از کارتهای مختلف برای پیش رفتن در صفحهٔ بازی استفاده میشد، اما در مدلهای جدیدتر، این کارتها با اسپینر جایگزین شدهاند، ولی هنوز جذابیت و شیرینی خود را حفظ کرده است.
این بازی با تم جذاب، قوانین ساده و مهارتهای شمارش ابتدایی، برای بچههایی که تازه به مدرسه رفتهاند، بسیار مفید و مناسب است. از سال ۱۹۴۹، این بازی منتشر شده است. صفحهٔ زیبا و قوانین سادهای که دارد، خلاقیت و اشتیاق بچهها را برای برد گیمهای دیگر افزایش میدهد. این بازی بازی استراتژیک نیست و مسیری ساده برای طی کردن دارد. اولین بازیکنی که به قصر آبنباتی برسد، برندهی بازی است.
این بازی، الهام بخش آثار مختلفی بوده است و فیلم بلند کاملی، بر اساس شخصیتهای این بازی ساخته شده است. البته نام این شخصیتها در طول زمان تغییر کرده است. کندی لند، هر سال بیش از یک میلیون نسخه میفروشد. این بازی جذاب، در فرهنگ عامه جایگاه خاصی دارد و آن را در آلبومهای موسیقی، موزیک ویدئوها و محصولات فرهنگی دیگری دیدهاید.
پیکشنری بازی حدس کلمه است که رابرت آنجل آن را ابداع کرد و طراحی گرافیکی آن را گری ایورسون انجام داد. این بازی برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسط شرکت Angel Games منتشر شد. بعدا، هاسبرو، حق امتیاز این بازی را خرید. این بازی، گروهی انجام میشود. کارتهای بازی، دستهبندیهای مختلفی دارند؛ از اشیا گرفته تا دستهبندی کلمات دشوار.
برای انجام این بازی فقط به تخته وایتبرد و ماژیک نیاز است. نمایندهی یکی از گروهها تلاش میکند تا کلمهای را برای اعضای گروهش به تصویر بکشد. کسانی که نقاشی میکنند نباید از هیچ حرف و علامت و عددی که کلمه را لو میدهد، در نقاشی خود استفاده کنند. برای موفقیت در این بازی لازم نیست یک نقاش حرفهای باشید بلکه کشیدن چند شکل سادهٔ کلیدی برای رساندن منظورتان، کافی است.
این بازی در فرمت بازی ویدئویی و نسخههای مختلف بازیهای نمایشی، بارها مورد استفاده قرار گرفته است. این بازی، قدرت تصور و توانایی تفکر بصری را افزایش میدهد که یکی از نشانههای هوش بالا است. همچنین فرصتی برای بازیکنانی فراهم میکند که توانایی ترسیم طرحها را ندارند. افراد با این بازی میتوانند مهارتهای حدس و قدرت تصور خود را افزایش دهند.