● لطفا پیش از قرارگیری نقدنامه توسط منتقد در این تاپیک پستی ارسال نکنید!
● این تاپیک پس از قرارگیری نقد به مدت سه روز باز خواهد بود تا نظر شما ثبت شود، سپس قفل خواهد شد.
● اثر شما پس از ارسال نقدنامه تحت نظارت منتقدتان قرار خواهد گرفت؛ درصورتی که نسبت به نکات منتقد بیتوجه باشید، دیگر هیچ درخواست نقدی از جانب شما پذیرفته نخواهد شد.
نکتهی مهم:
از شما نویسندهی گرامی تقاضا میشود پس از دریافت نقد، دیدگاه خود را نسبت به آن در همین تاپیک ثبت فرمایید. آیا نقد ارائهشده برایتان مفید و راهگشا بوده؟ با کدام بخشها همداستانید و در کدام موارد، نظری دیگر دارید؟ اگر پاسخی یا دفاعیهای نسبت به دیدگاه منتقد دارید، بیتردید بیانش کنید.
بازخورد شما نهتنها به غنای فرآیند نقد کمک میکند، بلکه در انتخاب «منتقد برتر ماه» نیز نقشی تعیینکننده دارد. پس به واکنشی ساده بسنده نکنید و نظر خود را با ما در میان بگذارید.
با توجه به اینکه نقد شورا تاثیر مستقیمی بر تگدهی و سطحبندی اثر شما دارد، درصورتی که هرگونه شکایت، انتقاد یا پیشنهادی در ارتباط با تالار نقد و نقد اثر خود دارید؛ به تاپیک زیر مراجعه کنید. تاپیک جامع پیشنهادات، اعتراضات و انتقادات تالار نقد
نقد داستانک چل عنوان: چِل
عنوان چل به معنای دیوانه و مجنون است که مخاطب را برای خواندن اثر جذب میکند. اندازهی عنوان تک کلمه و استاندارد است و همچنین با روند داستان که در آسایشگاه دیوانهها و بیماران روانی است کاملا هماهنگ است. با اینکه چندان ایهام یا لایهی پنهانی ندارد اما ضربهزنندهی خوبی ذر عین کوتاهی خودش است. شروع:
امروز اولین روزی بود که تیمارستان در سکوت لذت بخش خود فرو رفته بود.
شروع خوبی که خواننده را با سوالاتی همچون چرا و چطور و چگونه درگیر میکند. به طوری که مخاطب برای رسیدن به جواب سوالهای متنوعِ ذهنش داستان را دنبال کند. روند داستان با فضاسازی خوب و وضعیت اولیهای که اتاقی در آسایشگاهی با محیط فرسوده است ادامه دارد. شروع با توضیحات عالی و بدون اضافهگویی ادامه یافته است. کشمکش: شروع کشمکشها با ریز واکنشهای دخترهای جوانِ اول داستان و آن پیرزن عصا قورتداده شروع شد و با تضاد فکری شخصیت با اطراف ادامه دارد. کشمکشها به خوبی و درست در فضای آسایشگاه به آن پرداخته شده و شاید کشمکشی با مرد جدید در راه است. شخصیت پردازی: شخصیتها علاوهبر توصیفات ظاهری به رفتارشان هم اشاره شده و از نقاط قوت اثر است. به طوری که تا الان تکتک شخصیتها در ذهن مانده. از آن دو دختر گرفته تا مردِ جدیدی که تا به الان به عنوان آخرین شخصیت جدید به داستان اضافه شده. از ویژگیهای برجستهی شخصیتهای داستان میتوان به طرز فکر عجیب شخصیت اصلی و اسکیزو و همچنین رفتارهای عجیب نگهبان تپل اشاره کرد. فضاسازی: زمان و مکان با توصیفاتی مثل
«بازوی من را آرام گرفت و به سمت اتاق شماره ۲۴ کشاند.»
قابل حدس است و در روند داستان احساساتی مثل اضطراب، کنجکاوی و غم پنهان به مخاطب منتقل شده.
توصیفاتی که به کار برده شده روی سیر داستانک تاثیر منفی نگذاشته و سرعت کاملا نرمال و عادی است و به پیشروی داستان کمک کرده است. دیالوگ: دیالوگهای به کار برده شده به شخصیت پردازی و کشمکشها کمک کرده. مثلا از دیالوگهای اسکیزو معلوم است که شخصیتی با آگاهی بالاتری نسبت به بیمار اتاق شمارهی 24 است و از اتفاقاتی که در آسایشگاه رقم میخورد بیشتر از دخترک موطلایی خبر دارد. اما اطلاعاتش در ذهن شخصیت اصلی طور دیگری مینشیند و همین اتفاق باعث نگرانیهای شاید بیموردشان برای رفتارهای نگهبان تپل شده است.
دیالوگها طبیعی و باورپذیرند و حجم زیادی از متن را اشغال نکرده است. اما پرش لحنی در دیالوگها دیده شده.
برای مثال، دو دیالوگ اول داستان محاوره هستند. «چی شده باز؟» و «شنیدی قراره نمایش اجرا کنن؟» که بعد از این دو، دیالوگ «مشخص است که میدانم حتی این را هم به اطلاعاتت اضاف کن دکتر بداخلاق شماهم فلج شده و نمیتواند در نمایش شرکت کند.» آمده است. در ادامهی داستان هم با پیروی از دیالوگ سوم، لحن ادبی شده. بایستی بین دو لحن ادبی و محاوره یکی انتخاب شود و دیالوگها برحسب همان تنظیم شوند. زاویه دید: داستان از دیدگاه بیمار اتاق شمارهی 24 نگارش شده است و تا الان ثابت مانده. زاویهی منتخب کاملا مناسب و هماهنگ با روند داستان است، به طوری که مخاطب علاوه بر اطراف، از افکار شخصیت هم به خوبی باخبر است.
پایان: داستانک چل هنوز به پایان نرسیده و هنوز ادامه دارد، نمیتوان درموردش نقدی انجام داد. اصول نگارشی: از ایرادات نگارشی قابل رؤیت داستانک چل میتوان به نیمفاصله، فاصله و علائم نگارشی اشاره کرد.
شما هم✔
و...
ها و می باید از کلمات با نیمفاصله جدا باشند.
مورد بعدی استفاده از خط تیره برای دیالوگها است، طبق آخرین تغییرات انجمن، دیالوگها باید در گیومه قرار بگیرند. سخن منتقد: فآرح عزیز، داستانک «چل» داستانی زیبا با ایده و روندی خیلی خوب است که با تعلیقِ قویتری میتواند در ذهنها ماندگار شود.
قلمی جاویدان برای شما آرزومندم.