تازه چه خبر

انجمن رمان نویسی کافه نویسندگان

با خواندن و نوشتن رشد کنید,به آینده متفاوتی فکر کنید که بیشتر از حالا با خواندن و نوشتن می‌گذرد.در کوچه پس کوچه‌های هفت شهر نوشتن با کافه نویسندگان باشید

آموزش نویسندگی بنویس=)

نویسنده افتخاری
نویسنده افتخاری
مدیر بازنشسته
Jun
9,053
24,685
238
وضعیت پروفایل
مَن؛ نقآشِ بومِ کوچَک 🎨
134- از صفت‌های نامشخص استفاده نکنید.?

?|• صفت‌هایی مثل جذاب، شرور، زشت، خوب، ناز، مطبوع، خوشایند و... مبهم هستن.
?|• شما اگر توی جمله‌ای بنویسین فلانی خوشگل بود خواننده که نمی‌تونه تصورش کنه. شاید به نظر یک خواننده صورت تپل قشنگه و اون یکی قیافه‌ی لاغر دوست داشته باشه.

از چنین صفت‌هایی باید فقط توی گفت‌وگوها یا درون‌نگری‌ها استفاده کرد.?

✏️ بنویس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده افتخاری
نویسنده افتخاری
مدیر بازنشسته
Jun
9,053
24,685
238
وضعیت پروفایل
مَن؛ نقآشِ بومِ کوچَک 🎨
135- خیلی از درون‌نگری استفاده نکنید.⚡

?|• مثلا این متن پر از درون‌نگریه:
مونا به صحبت جان که می‌گفت همه‌چیز بین آنها تمام شده، گوش داد. فکر کرد: «من می‌میرم. نه، من خودم رو می‌کشم.» جان گفت: «می‌خوام پیش زنم برگردم. بهم نیاز داره.» مونا حس کرد چاره‌ای جز خودکشی ندارد.❌

?|• می‌تونین بجای اینکه بنویسین «فکر کرد چاره‌ای جز خودکشی ندارد» کاری کنین به تیغ یا قرص یا اسلحه نگاه کنه و به گریه بیفته.

?|• یا اگه هنوزم سخته که خواننده بفهمه قصدش چیه، سام بهش بگه: «تو که نمی‌خوای به خوت صدمه بزنی؟ هان؟»

✏️ بنویس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده افتخاری
نویسنده افتخاری
مدیر بازنشسته
Jun
9,053
24,685
238
وضعیت پروفایل
مَن؛ نقآشِ بومِ کوچَک 🎨
136- همزمان با ظاهر، شخصیت کاراکتر رو هم توصیف کنین.?

?| مثلا به جای این که بنویسین «فلانی قد بلند بود و اثر زخمی روی گونه‌اش بود» می‌تونین این رو بنویسین:
فلانی قدی بلند و پشتی قوزدار داشت، انگار آماده‌ی دعوا بود. چشمان گودرفته‌اش با حالتی تهدیدآمیز برق می‌زد. اثر زخم گونه‌ی چپش که یادگار دعوا در خیابان بود، مثل چنگکی تیز بود.✅
?| این جوری علاوه بر توصیف ظاهر کاراکتر، شخصیتش رو هم توصیف کردین!

✏️بنویس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده افتخاری
نویسنده افتخاری
مدیر بازنشسته
Jun
9,053
24,685
238
وضعیت پروفایل
مَن؛ نقآشِ بومِ کوچَک 🎨
137- پرحرف نباشین.?

?|• قبلا گفته شد، به دلیل این که چشم‌ها راحت از متن می‌گذرن، بهتره صحبت‌ها رو گسترش داد.
?|• اما زیاده روی نکنید.

?|• آیا ردیف کردن اسم‌های تک‌تک گل‌های یه باغ، اون رو باغ‌تر می‌کنه؟
?|• بیش از حد از جزئیات واقعی استفاده نکنین. این حرکت صحنه رو کند می‌کنه.

پی‌نوشت: این عکس رو توصیف کنین. جوری که نه ایستا باشه و نه غیرقابل تصور. حداقل یک صفحه بنویسین.

✏️بنویس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده افتخاری
نویسنده افتخاری
مدیر بازنشسته
Jun
9,053
24,685
238
وضعیت پروفایل
مَن؛ نقآشِ بومِ کوچَک 🎨
139- وقتی یه شخصیت فرعی کاری می‌کنه، لازم نیست دیگه اسمشو بنویسید.?
این جوری اسم‌ها در داستان زیاد می‌شن و خواننده گیج می‌شه.?

مثال:
?~ مینا داد زد: «مادر تلفن با تو کار دارد.»
?~ دختری تپل با مفی آویزان داد زد: «مادر تلفن با تو کار دارد.»

خب جمله دوم قشنگ‌تره... این‌طور نیست؟

✏️ بنویس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده افتخاری
نویسنده افتخاری
مدیر بازنشسته
Jun
9,053
24,685
238
وضعیت پروفایل
مَن؛ نقآشِ بومِ کوچَک 🎨
140- حس رو نشون بدید، تعریف نکنید.?

فرض کنید شخصیت داستانتون از سوپ جو بدش بیاد.✂️
دو متن زیر رو بخونید و ببینید کدوم بهتره؟〽️

سینا سوپ جو دوست نداشت. وقتی مدرسه شبانه روزی می‌رفت، بچه‌های بدجنس بزرگ‌تر در سوپش حشره ریخته بودند.❌
سینا با دیدن سوپ جو، ل*ب هایش را جمع کرد. نفس نمی‌کشید. می‌ترسید از بوی سوپ جو، سرش گیج برود. زمزمه کنان گفت:«باید بروم دستشویی.» و با شتاب از آشپزخانه بیرون رفت.✅

? توی مثال اول، تعریف شده که چرا سینا سوپ جو دوست نداره.
? اما توی مثال دوم، نشون داده شده که سینا به سوپ جو چه احساسی داره.

✏️بنویس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده افتخاری
نویسنده افتخاری
مدیر بازنشسته
Jun
9,053
24,685
238
وضعیت پروفایل
مَن؛ نقآشِ بومِ کوچَک 🎨
141- شخصیت نباید کاری بی‌دلیل بکنه.?

?•• مثلا نباید بدون انگیزه‌ی خاصی، یه نفر رو تو دردسر بندازه.
?•• خواننده می‌خواد بدونه چرا این کار رو کرد، ولی جوابی وجود نداره! و این آزاردهنده‌ست.
?•• در توصیه‌ی بعد سه دلیلی رو می‌گم که شخصیت‌ها بر اساس اونا می‌تونن کاری بکنن.

✏️بنویس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده افتخاری
نویسنده افتخاری
مدیر بازنشسته
Jun
9,053
24,685
238
وضعیت پروفایل
مَن؛ نقآشِ بومِ کوچَک 🎨
142- در چه صورت شخصیت‌های داستان می‌تونن کاری انجام بدن؟?

1)✨ محرک وجود داشته باشه.
منشی گفت:«حالا می‌توانید بروید داخل.» {محرک} از جایش بلند شد و وارد اتاق شد. {عمل}

2)✨ انگیزه وجود داشته باشه.
مثلا شخصیت داستان کسی رو کشته که پول‌هاش رو بکشه بالا. انگیزه‌ها مزخرف نباشن مثلا یه نفر به‌خاطر این‌که از موفقیت می‌ترسه، تلاش نکنه!

3)✨عوامل بیرونی وجود داشته باشن.
مثلا دوست‌های یه نفر مجبورش کنن باهاشون سیگار بکشه.

✏️بنویس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده افتخاری
نویسنده افتخاری
مدیر بازنشسته
Jun
9,053
24,685
238
وضعیت پروفایل
مَن؛ نقآشِ بومِ کوچَک 🎨
143- شخصیت‌ها منگل نباشن.?

?|• فرض کنین شخصیت داستانتون دنبال برادر کوچیک گم‌شده‌ش می‌گرده.
?|• اون می‌ره از مردم پرس و جو می‌کنه، ادارات رو می‌گرده، سفر می‌کنه، تحقیق می‌کنه...
?|• خب اعصاب خواننده خُرد می‌شه، چون به‌جای این کارها می‌تونست خیلی راحت اسمش رو تو اینترنت جست‌وجو کنه.
?|• کلا منظور اینه که وقتی راه حل آسون هست، نرید سراغ راه حل سخت.

✏️ بنویس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
نویسنده افتخاری
نویسنده افتخاری
مدیر بازنشسته
Jun
9,053
24,685
238
وضعیت پروفایل
مَن؛ نقآشِ بومِ کوچَک 🎨
144- شخصیت‌های پلید رو وادار به جنایت کنید.?

?|• جنایت صرفا قتل و دزدی و تجاوز نیست، بعضی جنایت ها خیلی بیشتر از این‌ها تاثیرگذار هستن.

مثال:
تبهکار دارد با مردی قم*ار می‌کند. تبهکار می‌برد. مرد او را متهم به تقلب می‌کند، و تبهکار او را می‌کشد.❌
••• این جنایتی معمولیه.

مردی که با تبهکار در حال قم*ار است، با خود می‌گوید: «این پول‌ها جان مادرم را نجات خواهد داد.» تبهکار با آگاهی از اینکه این پول‌ها می‌تواند جان مادر رقیب را نجات دهد، تقلب می‌کند و می‌برد.✅
••• اینجا جنایت تاثیرگذارتره، چون تبهکار آگاهانه دست به جنایتی اخلاقی زده.

✏️ بنویس
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Who has read this thread (Total: 0) View details

بالا