تحوّلی که در دوره باستانی هندو پدید آمد، ایجاد نوعی شرک در خداپرستی بود به سبک Henotheism یا به عبارت کاملتر، به صورت Kathenotheism که در این شرک، هر فرد یا مستقلاً یا به تبع قوم خود، یکی از این سه خدا را به عنوان خدای خود میگرفت و دیگر خدایان را به طور فرعی قبول میکرد.51 بر این اساس، سه مکتب عمده در ارتباط با پرستش خدایان مذکور، شکل گرفت که عبارتند از: شیوائیسم،52 ویشنوئیسم و شکتیئیسم یا برهمائیسم.
ویژگیهای خدایان این دوره: «برهما» به عنوان خالق کل عالم و ربالارباب است؛ خدای خدایان. او پس از خلق عالم، آن را رها کرده است و دیگر کاری با آن ندارد. از اینرو، «برهما» کمتر مورد عبادت هندوها قرار میگیرد. شکل و شمایلی که از او به تصویر درمیآید به پادشاه شبیه است که چهار سر دارد که مشغول خواندن «وداها» است و اغلب سوار بر مرغابی سفید است که این نشانه بالا بودن شأن اوست. با وجود این، به اعتقاد هندوها، او به سبب نفرین همسرش «ساویتری»، از ارج و قرب ساقط شده و به این دلیل، افراد کمی به عبادت او میپردازند، به گونهای که در سراسر سرزمین هند، معابد اندکی برای پرستش او وجود دارد
ویژگیهای خدایان این دوره: «برهما» به عنوان خالق کل عالم و ربالارباب است؛ خدای خدایان. او پس از خلق عالم، آن را رها کرده است و دیگر کاری با آن ندارد. از اینرو، «برهما» کمتر مورد عبادت هندوها قرار میگیرد. شکل و شمایلی که از او به تصویر درمیآید به پادشاه شبیه است که چهار سر دارد که مشغول خواندن «وداها» است و اغلب سوار بر مرغابی سفید است که این نشانه بالا بودن شأن اوست. با وجود این، به اعتقاد هندوها، او به سبب نفرین همسرش «ساویتری»، از ارج و قرب ساقط شده و به این دلیل، افراد کمی به عبادت او میپردازند، به گونهای که در سراسر سرزمین هند، معابد اندکی برای پرستش او وجود دارد
آخرین ویرایش توسط مدیر: