اثر شما بر روی سایت اصلی قرار گرفت
https://cafewriters.xyz/book/%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%be%d8%a7%d9%86%d8%b2%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%a7%d9%86-%da%86%db%8c%d8%af%d8%a7%d9%86/
@shahanchidan
اثر شما در صف بررسی قرار گرفت.
4 رمان در نوبت جلوتر از شما در دست بررسی قرار دارد
باتشکر از صبوری شما
اثر شما در صف بررسی قرار گرفت.
5 رمان در نوبت جلوتر از شما در دست بررسی قرار دارد
باتشکر از صبوری شما
نتیجه در اسرع وقت اعلام میشود.
نویسندهی عزیز؛
ضمن خوشآمد گویی و سپاس از انتخاب انجمن کافه نویسندگان برای انتشار رمان خود،
خواهشمندیم قبل از تایپ رمان، قوانین تایپ رمان را مطالعه فرمایید:
[قوانین جامع تایپ رمان]
برای رفع ابهامات و اشکالات در را*بطه با تایپ رمان، به این تاپیک مراجعه کنید:
[اتاق پرسش و پاسخ رماننویسی]
برای...
به نام خدا
عرض ادب و درود خدمت دنبال کنندگان همیشگی کافه نویسندگان
با فراخوان جذب تیم تگ رمان در حضور شما هستیم
مدیریت تالار رده بندی آثار باتوجه به کمبود نیرو قصد به دعوت افراد حائز شرایط دارد
✓ اعضای تیم تگ رمان سطح هر اثر را تعیین و مشخص میکنند و نقش بسزائی در پیشرفت قلم نویسنده دارند.
✓...
به رمان شما تگ «برگزیده» تعلق گرفت.
نقاط قوت:
✓ زاویه دید مناسب و تناسب آن در طی رمان
✓ تناسب دیالوگ و مونولوگ
✓ سیر روایت صحیح
✓ پیرنگ و کشمکش مناسب
✓ توصیفات نسبتا مطلوب فضا
رمان دارای نقاط ضعف فرعی در بعضی ارکان بود.
از جمله برخی ایرادات در فضاسازی و توصیفات
و تم داستان
موفق باشید
عنوان: در حصار یک رویا
نویسنده: @malihe
بررسی شده توسط: تیم تگ رمان
https://forum.cafewriters.xyz/threads/rman-dr-hsar-yk-rvya-mlyhh-hmydy.39464/unread
بسمه تعالی
درود و عرض ادب خدمت کاربران مجموعه کافه نویسندگان
زین پس شما عزیزان میتوانید درصورت داشتن سوال و ابهام در رابطه با چاپ اثر چه به صورت رایگان و چه چاپ با انجام هزینه در تمامی مراحل انجام و آشنایی
در همین تاپیک مطرح کنید
در اسرع وقت به تمامی سوالات شما پاسخ داده میشود.
همچنین...
با درخواست شما موافقت شد
ناظر ارشد: @malihe
با ناظر مربوطه و @HADIS.HPF گفتگویی ایجاد کنید و اطلاعات رمان اعم از [عنوان، ژانر،خلاصه،مقدمه،پیرنگ، سه پارت اول] ارسال کنید
نویسندهی عزیز؛
ضمن خوشآمد گویی و سپاس از انتخاب انجمن کافه نویسندگان برای انتشار رمان خود،
خواهشمندیم قبل از تایپ رمان، قوانین تایپ رمان را مطالعه فرمایید:
[قوانین جامع تایپ رمان]
برای رفع ابهامات و اشکالات در را*بطه با تایپ رمان، به این تاپیک مراجعه کنید:
[اتاق پرسش و پاسخ رماننویسی]
برای...
با درخواست شما موافقت شد
ناظر ارشد: @Gemma
با ناظر مربوطه و @HADIS.HPF گفتگویی ایجاد کنید و اطلاعات رمان اعم از [عنوان، ژانر،خلاصه،مقدمه،پیرنگ، سه پارت اول] ارسال کنید
با درخواست شما موافقت شد
ناظر ارشد: @Melica
با ناظر مربوطه و @HADIS.HPF گفتگویی ایجاد کنید و اطلاعات رمان اعم از [عنوان، ژانر،خلاصه،مقدمه،پیرنگ، سه پارت اول] ارسال کنید
﷽
سلام و درود خدمت کاربران مجموعه کافه نویسندگان
مدیریت انجمن کافه نویسندگان تصمیم بر ایجاد شرایطی تحت چاپ آثار شما گرفته است.
زین پس شما میتوانید با همکاری مجموعه کافه نویسندگان و انتشارات ادب امروز خود را به چاپ برسانید.
قوانین و شرایط چاپ کتاب شما:
✓ اثر شما بایستی حتما اتمام یافته...
﷽
سلام و درود خدمت کاربران مجموعه کافه نویسندگان
مدیریت انجمن کافه نویسندگان تصمیم بر ایجاد شرایطی تحت چاپ رایگان آثار شما گرفته است.
زین پس شما میتوانید با همکاری مجموعه کافه نویسندگان و انتشارات علی کتب خود را به چاپ برسانید.
قوانین و شرایط چاپ رایگان کتاب شما:
✓ اثر شما بایستی حتما...
فصل هفتم
زن روی پشت بام
شگفتانگیز است که هر کسی - حتی فردی کاملاً بیتجربه مانند جین استرانگ - میتواند در عرض چند روز، وقتی ذهنش مصمم به کاری باشد، چقدر اطلاعات در مورد هر موضوع مشخصی کسب کند. بسیار شگفتانگیزتر این است که وقتی یک راننده باتجربه، یا به عبارت صحیحتر، یک مأمور مرموز و بافرهنگ...
بسمتعالی
نویسنده عزیز از شما بابت انتقادپذیری و احترام به نظرات دنبالکنندگان رمانتون سپاسگذاریم.
خواهشمندیم پس از ایجاد تاپیک نقد کاربران مروری بر قوانین ساب نقد کاربران داشته باشید؛
قوانین ساب نقد کاربران
همچنین در صورت بروز هرگونه پرسش یا سوالی میتوانید در تاپیک زیر مطرح کنید؛
تاپیک...
{ ﷽ }
عرض ادب و احترام خدمت کاربران کافه نویسندگان
از کاربران همراه و همیشگی کافه نویسندگان دعوت به همکاری در « تیم کپیست » میشود.
✓ درصورت عدم آشنایی با نحوه کار کپی به شما بصورت رایگان آموزش داده خواهد شد.
✓ برای فایل کردن هر اثر به شما بازه زمانی مناسب وقت داده میشود.
✓ به ازای فایل...
آقای استرانگ، به محض اینکه تنها شدند، با شور و شوق درباره مرد جوان صحبت کرد و از جین به خاطر کشف او تعریف کرد، و وقتی جین این کار را کرد، احساس انزجاری از احساسات او را فرا گرفت. برای اولین بار، جین متوجه شد که کار او برای دولت چه ریاکاریای را به دنبال دارد. او به رئیس فلک قول داده بود که...
به نظر میرسید. او توضیح داد که دوازده سال است که رانندگی میکند. نه، او ** نمیخورد و هرگز به دلیل سرعت غیرمجاز دستگیر نشده بود.
- شمامتاهل هستی؟
جین با کنجکاوی به پاسخ او به این سوال پدرش گوش داد. مطمئناً اگر او اینطور نبود، خیلی جالبتر میشد. البته، او یک راننده و یک کارآگاه بود، اما به...
- شاید خودش وقتی داشته هافها رو زیر نظر میگیره، فهمیده باشه، اما ما بهش نگفتیم. هیچکس تو ارتش نمیشناسه، جز من و رئیس - و البته اگه کی-۲۷ شغل راننده رو قبول کنه، باید بدونه.
- اسمش چیه؟
کارتر با لحنی جدی گفت:
- هنوز نمیدونم. معرفینامههاش رو ندیدم، بنابراین نمیدونم با چه اسمی نوشته شده...
- امشب موقع شام به بابا میگم که یه رانندهی خوب پیدا کردم و ازش خواستم امشب ساعت هشت بیاد
کارتر گفت:
- بسیار خب. اون ساعت هشت میاد و فراموش نکن که روزی یه بار به رییس گزارش بدی
- فراموش نمیکنم
کارتر گفت:
- و اگه اتفاق غیرمنتظره افتاد و به کمک نیاز داشتی، به اون پرستاری که داره میاد خوب نگاه...
کارتر گفت:
- نه. یکی از افرادم رو برای این کار گذاشتم. تو هم دنبال این جوان برو. بگو ببینم، پدرت ماشین داره؟
- بله، اما برای زمستان آماده شده. به محض اینکه پدر بتونه یه راننده پیدا کنه، اون رو بیرون میآریم. راننده ما - همون که پارسال داشتیم - به خدمت سربازی رفته و الان راننده خوب کم پیدا...
آلمان چهل سال هست که سیستم جاسوسی خودش رو بنا کرده و این سیستم فراتر از تصور هوشمندانه هست. کدهای اونا دشوارترین کدهای جهان هستن. سه سال و نیم طول کشید تا فرانسویها رمز ارسالی از فون بتمان هولوگ به بارون فون شون رو رمزگشایی کنن. زمانی که اونا اون رو در پاریس رمزگشایی کردن، آلمانیها متوجه شده...
برای از کار انداختن ماشین آلات کارخانه های مهمات سازی هستن تجارت پررونقی با گذرنامه های جعلی در حال انجام هست که جاسوسای اونا رو قادر میسازه تا تو پوشش تاجران آمریکایی رانندگان آمبولانس کارگران صلیب سرخ و غیره تو سراسر اقیانوس اطلس رفت و آمد کنن. بعضی دیگه از مأموران اونا هم مأمور شدن تا حمل و...
بسمتعالی
نویسنده عزیز از شما بابت انتقادپذیری و احترام به نظرات دنبالکنندگان رمانتون سپاسگذاریم.
خواهشمندیم پس از ایجاد تاپیک نقد کاربران مروری بر قوانین ساب نقد کاربران داشته باشید؛
قوانین ساب نقد کاربران
همچنین در صورت بروز هرگونه پرسش یا سوالی میتوانید در تاپیک زیر مطرح کنید؛
تاپیک...
نویسندهی عزیز؛
ضمن خوشآمد گویی و سپاس از انتخاب انجمن کافه نویسندگان برای انتشار رمان خود،
خواهشمندیم قبل از تایپ رمان، قوانین تایپ رمان را مطالعه فرمایید:
[قوانین جامع تایپ رمان]
برای رفع ابهامات و اشکالات در را*بطه با تایپ رمان، به این تاپیک مراجعه کنید:
[اتاق پرسش و پاسخ رماننویسی]
برای...
به رمان شما تگ «منتخب» تعلق گرفت.
نقاط قوت:
✓تناسب مونولوگ و دیالوگ
✓ رعایت زاویه دید در سیر رمان
✓ توصیفات فضا نسبتا خوب
✓ پیرنگ مناسب
نقاط ضعف:
✓ ضعف در شخصیت پردازی
✓ کشمکش و تعلیق ضعیف
✓ عدم تناسب در برخی توصیفات
با درخواست شما موافقت شد
ناظر ارشد: @Melica
با ناظر مربوطه و @HADIS.HPF گفتگویی ایجاد کنید و اطلاعات رمان اعم از [عنوان، ژانر،خلاصه،مقدمه،پیرنگ، سه پارت اول] ارسال کنید
با درخواست شما موافقت شد
ناظر ارشد: @Gemma
با ناظر مربوطه و @HADIS.HPF گفتگویی ایجاد کنید و اطلاعات رمان اعم از [عنوان،...
با درخواست شما موافقت شد
اثر شما در صف بررسی قرار خواهد گرفت...
با درخواست شما مخالفت شد
لطفاً ابتدا نسبت به دریافت تگ فرعی اقدام کنید
توجه داشته باشید از این درخواست بایستی تگ«عالی» دریافت کنید
سپس میتوانید درخواست تگ انحصاری دهید.
کلیک کنید
هر روز، در طول آن جنگ، داستان نجات مریم مجدلیه در جایی دوباره زنده میشد. هر بحران بزرگی در سرزمینهای جنگزده، ژاندارک، فلورانس نایتینگل و کلارا بارتون خود را به وجود آورد. وظایفی بر دوش زنان افتاد که عمدتاً هیچ شناخت عمومی و هیچ قدردانی منتشر شدهای را به همراه نداشت. برای آنها، به جای نخلهای...
- چیزی تو را اینقدر عصبی کرد؟
او با دقت به حرفهای او گوش داد که میگفت هاف جوان را درست پشت سرش دیده که سهواً با صدای بلند گفته بود «کتاب پنجم»
با نگرانی پرسید:
- فکر میکنی حرفام رو شنیده و فهمیده درباره چی صحبت میکنیم؟ بلافاصله بعد از آن رفت.
امیدوارم این حقیقت را لو نداده باشم که آنها تحت نظر...
کارتر به آرامی و با لحنی تأثیرگذار گفت:
- فقط یه جواب وجود داره. بین زمانی که تو پیام رو کپی کردی و زمانی که من تورو تو داروخانه دیدم، کسی وارد اون فروشگاه شده تو بهم گفتی که هیچ کس جز چند دختر وارد نشده آیا کس دیگری هم بوده؟ خوب فکر کن
جین با لحنی متفکرانه گفت:
- هیچکس اونجا نبود، هیچکس...
کارتر فوراً بلند شد و با تنبلی کش و قوسی به خودش داد،
انگار که میخواست آنجا را ترک کند، رو به خیابان کرد و با چشمان تیزبینش به همه رهگذران خیره شد. ظاهراً راضی، ناگهان نشست و برگشت تا با دختر کنارش صحبت کند.
گفت:
- خیلی خب، ، همه چیز امن و امان هست. حالا میتونیم صحبت کنیم.
جین فریاد زد:
-...
«مترجم»
راه کارهایی برای یک مترجم خوب شدن وجود دارد هیچ مترجم حرفه ای بدون زحمت و تلاش بسیار نتوانسته است جایگاه کنونی خویش را به دست آورد. یک مترجم ابتدا پیام را به سادهترین و دقیقترین ساختار آن عناصر تجزیه و تحلیل می کند، و به زبان مقصد انتقال می دهد و در مناسبترین فرم برای مخاطبان مورد نظر...
دانش کافی از گرامر به علاوه لغت شناسی زبان مبدا و مقصد. همچنین درک خوب از متن داشته باشد. مترجم باید سبک یا فضای متن اصلی را حفظ کند.
انتظار می رود که با پیروی از این معیارها “مترجمان” توانایی به حداقل رساندن احتمال اشتباه یا تلفات و همچنین حذف مشکلات غیرقابل پذیرش مشکلات ترجمه را داشته باشند...
«معیارهای یک ترجمه خوب»
معیارهای یک ترجمه خوب این است که تمام ایده های اصلی و همچنین ویژگی های ساختاری و فرهنگی آن را انتقال دهد. معیارهای یک ترجمه خوب را می توان به شرح زیر تنظیم کرد: یک ترجمه خوب به راحتی قابل درک است. یک ترجمه خوب، تا حدودی، ظرافتهای ادبی را بیان می کند. یک ترجمه خوب، زمینه...
ترجمه یک مهارت است، زیرا این امر مستلزم توانایی برطرف کردن هر گونه مشکل در متن است و ارائه چیزی که در زبان مقصد، معادلی برای آن وجود ندارد و مترجم مجبور است به شیوه ای دیگر آن را بیان کند. در ترجمه، غنی بودن واژگان، عمق فرهنگ و دیدگاه مترجم، قطعا اثرات بسیار قابل توجهی بر کار او دارد. یک مترجم...
«ترجمه»
ترجمه یک هنر بسیار ذهنی است، ترجمه یک علم، هنر و یک مهارت است. ترجمه یک علم است به این معنی، که لازم است دانش کاملی از ساختار و ترکیب دو زبان مربوطه داشته باشید. این یک هنر است، زیرا به استعداد هنری نیاز دارد تا متن اصلی را به شکل یک محصول بازنویسی کند که قابل توصیف برای خواننده باشد.
از دستگاههای ادبی جذاب استفاده کنید. مانند پیچشهای داستانی، صحنههای نفس گیر، طنزهای نمایشی، آتی نمایی، گمراه سازی. وقتی رمان جاسوسی مینویسید باید دستگاههای ادبیای را که تا کنون استفاده نکردهاید به کار ببرید. برای نوشتن یک داستان جاسوسی جذاب از تمام ابزارهای ادبی استفاده کنید تا بیشترین...
صحنههای اکشن و پر از جلوههای بصری خلق کنید. کتابهای جاسوسی فیلمهای بسیار خوبی میسازند زیرا صحنههای اکشن را به خوبی به تصویر کشیده میکشند. وقتی میخواهید داستانتان را شروع کنید تصویری فکر کنید. خواننده انتظار خواندن صحنههای اکشن دارد بنابراین باید یک صحنه دراماتیک را که در آن قهرمان اصلی...
کاراکتر خود را به یک ماموریت نجات جهانی بفرستید. شما باید اقدامات بزرگ را با بزرگ جلوه دادن نتایج توجیه کنید. برای این منظور از ضدقهرمان خود شروع کنید. ضدقهرمان شما کیست و از کجا آمده است؟ هدفش در داستان چیست؟ وقتی به این سوالات پاسخ دادید ماجراجوییهای قهرمان، داستان شما را پیش میبرد.
با ابزارهای جاسوسی آشنا شوید. از دوربینهای جاسوسی گرفته تا تجهیزات نظارتی، ابزارهای جاسوسی بخشی از وسایلی هستند که این ژانر را جذاب میکنند. تکنولوژی و تکنیکهایی که جاسوسان برای ردیابی دشمن استفاده میکنند را بشناسید. لازم نیست از ابزارهای واقعی استفاده کنید. تکنولوژی جاسوسی خاص خود را خلق...
به یک مضمون جاسوسی فکر کنید. رمانهای جاسوسی زیادی منتشر شدهاند، بنابراین باید داستانی بنویسید که زاویه دید جدید و منحصربفردی داشته باشد. اگر به موضوعات تاریخی علاقه مند هستید – مانند ماموران روسی، نازی و آلمان در جنگ جهانی دوم، به آن موضوعات بپردازید. موضوعی تازه پیدا کنید که مردم احساس نکنند...
داستانهای ژانر جاسوسی معمولا بر اساس سناریوهای واقعی و روابط بین المللی در دوران جنگ داخلی، جنگ جهانی اول و دوم، جنگ ویتنام و جنگ سرد بین روسیه و امریکا شکل میگیرند. برخی از رمانهای پرفروش جاسوسی عبارتند از: سوراخ سوزن، جاسوس امریکایی، بندزن خیاط سرباز جاسوس، مرد ما در هاوانا، روز شغال، در خطر.
رمان جاسوسی چیست؟
رمان جاسوسی یکی از ژانرهای ادبی است که حول محور داستانی با عوامل مخفی و جاسوسی میگردد. داستانهای جاسوسی که نیمی اکشن – ماجراجویانه و نیمی هیجان انگیز هستند، معمولا یک عامل دولتی را دنبال میکند که برای خنثی کردن حمله بزرگ یا کشف نقشههای دشمن برای نجات جان انسانها، و حتی گاهی...
نویسندهی عزیز؛
ضمن خوشآمد گویی و سپاس از انتخاب انجمن کافه نویسندگان برای انتشار آثار خود،
خواهشمندیم قبل از تایپ اثر، قوانین تایپ قصه را مطالعه فرمایید:
[قوانین جامع تایپ قصه]
برای رفع ابهامات و اشکالات در را*بطه با تایپ اثر، به این تاپیک مراجعه کنید:
[اتاق پرسش و پاسخ ]
برای سفارش جلد...
نویسندهی عزیز؛
ضمن خوشآمد گویی و سپاس از انتخاب انجمن کافه نویسندگان برای انتشار داستان خود،
خواهشمندیم قبل از تایپ داستان، قوانین تایپ داستان کوتاه را مطالعه فرمایید:
[قوانین جامع تایپ داستان]
برای رفع ابهامات و اشکالات در را*بطه با تایپ داستان، به این تاپیک مراجعه کنید:
[اتاق پرسش و پاسخ...
نویسندهی عزیز؛
ضمن خوشآمد گویی و سپاس از انتخاب انجمن کافه نویسندگان برای انتشار آثار خود،
خواهشمندیم قبل از تایپ اثر، قوانین تایپ قصه را مطالعه فرمایید:
[قوانین جامع تایپ قصه]
برای رفع ابهامات و اشکالات در را*بطه با تایپ اثر، به این تاپیک مراجعه کنید:
[اتاق پرسش و پاسخ ]
برای سفارش جلد...
گره گشایی (Denouement)
به عنوان مثال در داستان "غرور و تعصب" الیزابت بنت و آقای دارسی با هم نامزد می شوند و در داستان "موبی دیک" اسماعیل از دریا نجات می یابد و خوانندگان نفس راحتی می کشند. گره گشایی در واقع به معنای پایان کتاب است.
در این جا نکاتی که در این مرحله از آرک داستانی باید مورد ملاحظه قرار گیرد، ارائه می شود:
شخصیت های داستان شما نباید به این دلیل که شما به نقطه اوج داستان رسیده اید از حرکت بایستند. کلمه "کنش" یا "واقعه" به همین دلیل وجود دارد.
معمولاً، این مرحله ایست که نویسندگان به فیصله دادن سایر پیرنگ های...
واقعه فرود آینده (کنش نزولی falling action)
مسلماً داستان بعد از رسیدن به نقطه اوج متوقف نمی شود. بلکه باید همانطوری که بالا رفته تا به نقطه اوج برسد پایین نیز بیاید. فرض کنید که در رمان "هری پاتر و سنگ جادو"، درست هنگامی که هَری پس از شکست کوییرل بیهوش می شود، داستان تمام شود. اما در واقع...
بنابراین نقطه اوج یکی از مهمترین قسمت های آرک داستان شماست. در حالی که شروع داستان و مقدمه چینی، منجر به فروش رمان می شود، اما این نقطه اوج است که فروش رمان بعدی را تضمین می کند
نقطه اوج (climax)
یک نقطه اوج خوب بر پایه چیزهایی که از قبل ارائه شده یعنی خط های داستانی، انگیزه ها و آرک های شخصیت ها بنا می شود و همه را با هم یکی می کند. این همان لحظه ایست که حقیقت را برای شخصیت اصلی (قله آرک شخصیت) آشکار می کند و رویدادی است که در آن پیرنگ برای رسیدن به آن پرداخته شده است...
در رمان "قتل در قطار سریعالسیر شرق" اثر آگاتا کریستی، هر اتفاقی پس از آنکه هرکول پوآرو پا به قطار می گذارد تا زمان قتل رَچِت، بخشی از واقعه اوج گیرنده داستان است. در این کتاب، این مرحله دو کارکرد دارد: نه تنها باعث افزایش حس تعلیق (suspension) می شود، بلکه توالی وقایع نیز روابط و انگیزه های...
از آنجایی که در مقدمه چینی، شخصیت ها و کشمکش های (conflicts) داستان شما مشخص شده است، اکنون وظیفه واقعه اوج گیرنده است که به موارد زیر بپردازد:
شخصیت ها را بسط دهید و در عین حال اجازه دهید روابط بین شخصیت ها تقویت شود.
کشمکش را افزایش داده و تنش را تقویت کنید.
واقعه اوج گیرنده (کنش صعودی rising action)
معمولاً واقعه اوج گیرنده تحت تأثیر یک محرک اصلی برانگیخته می شود (که به آن رویداد برانگیزنده (inciting incident) نیز می گویند. این همان لحظه ای است که رومئو ژولیت را می بیند، یا لحظه ایست که خواهر کَتنیس در رمان "بازیهای گرسنگی" انتخاب می شود. هر...
به یاد داشته باشید که بجای گفتن نشان دهید و مقدمه چینی را با ارائه اطلاعات بیش از حد اشتباه نگیرید. خوانندگان فقط درصورتی علاقه مند به دانستن اطلاعات هستند که این اطلاعات توجه شان را از پیرنگ منحرف نکند. اگر می خواهید داستانی جذاب بنویسید باید بین اقدامات و اطلاعات تعادل بوجود آورید.
اندازه مقدمه چینی به کتاب شما بستگی دارد. مقدمه چینی رمان "کنت مونت کریستو" هزاران کلمه است، در حالی که پی.جی. وودهاوس در رمان هایش زمانی را برای گذر از مقدمه چینی هدر نمی دهد
حال و هوای داستان. لحن داستان را در مقدمه چینی داستان چگونه تنظیم خواهید کرد؟ عاشقانه ای که به دلیل حمله بیگانگان فضایی ناگهان به داستانی فرعی تبدیل می شود، خوانندگان را سردرگم می کند و طبقه بندی ژانر کتاب شما را دچار مشکل می کند.
در اینجا مختصراً به آنچه خواننده باید از مقدمه چینی داستان شما استخراج کند آورده شده است:
شخصیت ها. شخصیت های داستان چه کسانی هستند؟ چگونه می توانید بین آنها تفاوت قائل شوید؟
فضاسازی. داستان شما در کجا صورت می گیرد؟ فراموش نکنید که فضاسازی شامل زمان نیز می شود. چه زمانی داستان شما اتفاق می...
زمينه چيني یا مقدمه (exposition)
زمينه چيني یا مقدمه چینی همان شروع کتاب شما یا پرده اول آرک داستانی شماست. در این مرحله داستان را شروع می کنید، شخصیت های خود را معرفی کرده و بذر کشمکش های داستان را می کارید و اطلاعاتی که به مخاطبان خود ارائه می دهید به اندازه ایست که خواننده از آنچه اتفاق می...
هرم فریتاگ (Freytag’s Pyramid)
در سال 1863، گوستاو فریتاگ، رمان نویس آلمانی قرن نوزدهم، از یک هرم برای مطالعه الگوهای مشترک در پیرنگ های داستان ها استفاده کرد. وی این ایده را مطرح كرد كه هر آرک، پنج مرحله دراماتیک را پشت سر می گذارد: زمينه چيني یا مقدمه، واقعه اوج گیرنده (کنش صعودی)، نقطه اوج،...
نحوه ساختاربندی آرک داستان
در این مطلب به سه پرده ای که آرک داستان را تشکیل می دهند اشاره شد. اگر سعی کنید پیشرفت داستان را در ذهن خود تجسم کنید، چیزی همانند یک هرم به ذهنتان خواهد آمد.
آرک داستان و آرک شخصیت بخشی از یک رابطه همزیستی هستند. هر بخش از پیرنگ در داستان باید شخصیت های شما را به اهداف و خواسته های آنها نزدیک تر یا دورتر کند. شرایط و کشمکش هایی که شخصیت های شما با آن روبرو می شوند بخشی از آرک داستان است، اما نحوه برخورد شخصیت ها با چالش ها و تغییراتی که در نتیجه آن...
منظور از آرک شخصیت (character arc) چیست؟
آرک داستان برای داستان همان چیزیست که آرک شخصیت برای یک شخصیت محسوب می شود. آرک داستان در مقیاس بزرگ به پیرنگ می پردازد، در حالی که آرک شخصیت، سفر درونی یک شخصیت را در طول پیرنگ ترسیم می کند.
توجه به آرک داستان یک نکته ضروری است. ممکن است صحنه شماره 1 شما در واقع متعلق به گره گشایی باشد یا بیش از حد صحنه هایی را بر اساس کشمکش های درونی پشت سر هم ارائه دهید و به کشمکش های بیرونی نپردازید. دقت در مرتب کردن صحنه های پیرنگ داستان به یک آرک داستانی منسجم کمک می کند تا خوانندگان شما...
تفاوت آرک داستان روایی و پیرنگ در چیست؟
در حالی که پیرنگ از رویدادهای مجزایی تشکیل شده است که داستان شما را شکل می دهند، آرک داستان دنباله ای از آن وقایع است. تصور کنید که خلاصه ای از هر صحنه از رمان شما بر روی یک برگه نوشته شده باشد: کل این برگه ها پیرنگ داستان شماست، اما ترتیبی که به این برگه...
در پرده دوم، شخصیت های شما در پاسخ به کشمکش ها و شرایط رشد و تغییر می کنند. آنها در جهت حل مشکل بزرگ قدم بر می دارند. معمولاً کشمکش ها به اوج خود می رسند.
در پرده سوم، شخصیت ها مشکل بزرگ را حل می کنند و داستان تمام می شود
می توانید آرک داستانی را به مشابه یک نمایشنامه دراماتیک در نظر بگیرید. در نهایت شما باید در سه پرده داستان خود را ارائه دهید.
در پرده اول، صحنه را تنظیم کرده و مخاطبان خود را با شخصیت ها و فضای داستان آشنا می کنید و بذر کشمکش ها را در داستان می کارید.
به عنوان یک مثال ساده از آرک داستانی: پسری با دختری ملاقات می کند، پسر در تصاحب عشق دختر شکست می خورد، پسر دوباره دختر را بدست می آورد. این یک مثال بسیار ساده بود. اضافه کردن پیچیدگی به آرک اصلی داستان همان چیزیست که یک داستان را از دیگری متمایز می کند، حتی اگر ظاهراً با همان ایده ها سر و کار...
آرک داستانی چیست؟
آرک داستانی اصطلاحی است که پیشرفت کامل داستان را توصیف می کند. هر داستان دارای یک آغاز نسبتاً آرام، میانه ای که در آن تنش و کشمکش های شخصیتی به اوج می رسند و پایانی که در آن به کشمکش ها خاتمه داده می شوند است.
احتمالاً شنیده اید که یه داستان، آرک ضعیف یا برعکس پیچیده ای دارد. آرک روایی (narrative arc) که به آن آرک داستان (story arc) نیز می گویند در ادبیات داستانی و غیر داستانی به ساختار و شکل یک داستان اشاره دارد. این آرک یا قوس از وقایع موجود در داستان شما (دنباله ای از رویدادهای پیرنگ) تشکیل شده است...
با همسو کردن شخصیت دیدگاه با خواننده، میتوانید مخاطبان خود را به آرامی وارد دنیای داستان کنید و اطلاعات لازم را به شکلی جذاب و غیرمستقیم به آنها منتقل کنید. برای این کار میتوانید از روشهای مختلفی مانند گفتگو بین شخصیتها، استفاده از یک وسیله خاص مانند دفترچه راهنما یا حتی افکار و تجارب شخصیت...
این تکنیک به خصوص زمانی مفید است که داستان شما در محیطی ناآشنا برای بیشتر مردم اتفاق میافتد. برای مثال، اگر داستان شما درون یک زیردریایی نظامی میگذرد، میتوانید آن را از دیدگاه یک سرباز تازه کار روایت کنید. این سرباز، مانند خواننده، با محیط زیردریایی و اصطلاحات خاص آن آشنایی ندارد و به تدریج...
خوانندگان خود را به آرامی وارد دنیای جدید کنید
یکی از روشهای مؤثر برای معرفی دنیای جدید داستان به خوانندگان، استفاده از دیدگاه شخصیتهایی است که به عنوان "نماینده خواننده" عمل کنند. این شخصیتها معمولاً ویژگیهایی دارند که باعث همذاتپنداری خواننده با آنها میشود.
به عبارت دیگر، خواننده هرگز به طور کامل با گتسبی ارتباط برقرار نمیکند و او همیشه در هالهای از رمز و راز باقی میماند. این امر به شخصیت گتسبی جذابیت و گیرایی خاصی میبخشد و فضایی مبهم و تاریک بر داستان حاکم میکند. اگر گتسبی خود راوی داستان بود، این حس رمزآلودگی از بین میرفت و ما به طور مستقیم...
نکته جالب توجه این است که اسرار و اهداف گتسبی به تدریج و از طریق روایت نیک برای خواننده آشکار میشود. نیک در بیشتر وقایع رمان نقش فرعی دارد و بیشتر یک ناظر بیرونی است. اما با وجود این، دیدگاه و تعصبات او بر نحوه درک ما از شخصیتها و اعمال آنها تأثیر میگذارد.
به قهرمان داستان خود حال و هوای رمزآلود ببخشید
در رمان "گتسبی بزرگ" اثر فیتزجرالد، داستان از زبان نیک کاراوی روایت میشود. نیک که به تازگی به نیویورک آمده، با جی گتسبی، میلیونر مرموز لانگ آیلند، دوست میشود و تابستانی پر ماجرا را در کنار او سپری میکند.
بنابراین، قبل از نوشتن هر کتاب، فصل یا حتی صحنه، از خود بپرسید: این داستان چه کسی است؟ ما باید آن را از چشمان چه کسی ببینیم؟
در اغلب داستانهای مدرن، شخصیت دیدگاه و قهرمان داستان یکی هستند. اما دلایل زیادی برای انتخاب یک شخصیت دیدگاه دیگر وجود دارد، چه برای یک فصل و چه برای کل کتاب.
در هر دو نسخه، اتفاق یکسانی در حال رخ دادن است، اما برداشت خواننده از پزشک کاملاً متفاوت خواهد بود. در نسخه اول، پزشک متخصصی باهوش و دقیق به نظر میرسد، در حالی که در نسخه دوم، او فردی بیتفاوت و سرد است که تنها در حال انجام وظیفه خود است.
یا میتوانید همان صحنه را از دیدگاه بیمار روایت کنید:
رونی در حالی که فلز سرد گوشی پزشکی روی استخوان سینهاش میلغزید، صورتش را در هم کشید. سر دکتر به سمتی خم شده بود و چشمانش به نقطهای نامعلوم در دوردست خیره مانده بود.
به عنوان مثال، فرض کنید در داستان شما، پزشکی در حال معاینه بیمار خود است. میتوانید این صحنه را از دیدگاه پزشک توصیف کنید:
دکتر هارتمن گوشی پزشکی را روی سینه رونی حرکت داد، مانند یک سارق که به دنبال سرنخی برای رمزگشایی از گاوصندوق است.
۳. انتخاب یک دیدگاه منحصر به فرد
هر صحنه در داستان شما میتواند از زاویه دید مختلفی روایت شود. اینکه چه کسی شاهد ماجرا باشد، تأثیر بسزایی در نحوه ادراک خواننده از آن صحنه خواهد داشت.
مثال: در رمان "زندگی پی" اثر یان مارتل، نویسنده به خوبی از تصویر لمسی برای توصیف گرمای طاقتفرسا استفاده کرده است:
"وقتی گرما غیرقابل تحمل میشد، یک سطل برمیداشتم و آب دریا روی خودم میریختم؛ گاهی اوقات آب آنقدر گرم بود که مثل شربت احساس میشد."
احساساتی مانند سوزش گرما روی پوست، لرزش ناشی از ترس یا گرفتگی عضلات در اثر درد، همگی جزئی از حس لامسه هستند و میتوانند در نوشته شما به کار گرفته شوند. با استفاده صحیح از این تکنیک، میتوانید خوانندگان را به طور کامل در تجربه فیزیکی شخصیتهای داستان غرق کنید.
تصویر لمسی
استفاده از حس لامسه در نویسندگی، تنها به توصیف بافت اشیاء محدود نمیشود. گرچه توصیف بافت شن و ماسه روی پوست یا نرمی یک روسری ابریشمی میتواند در خلق تصویری واضح موثر باشد، اما حس لامسه ابعاد گستردهتری دارد.
مثال: در رمان "تلخ و شیرین" اثر استفانی دانلر، نویسنده با توصیف طعم گوجه فرنگی، تجربه حسی منحصربهفردی را برای خواننده خلق میکند:
"وای،" گفتم. و منظورم همین بود. من هرگز به گوجه فرنگی به عنوان یک میوه فکر نکرده بودم - آنهایی که من میشناختم بیشتر در مرکز سفید و سفت بودند. اما این آنقدر آبدار و...
شما نیز میتوانید با استفاده از تجربیات مشترک خوانندگان از طعمهای مختلف (چه خوشایند و چه ناخوشایند)، پاسخهای حسی آنها را برانگیخته و آنها را به دنیای ذهنی شخصیتهای داستان خود ببرید.
طعم
همانند حس بویایی، طعمها نیز میتوانند خواننده را به زمان و مکانی دیگر منتقل کنند. یکی از مشهورترین نمونههای این تکنیک در ادبیات، رمان "در جستجوی زمان از دست رفته" اثر مارسل پروست است. در این رمان، راوی با خوردن یک مادلین تازه پخته شده، به یاد خاطرات کودکی خود میافتد و به دنیایی از احساسات...
در آن زمان، بوی تعفنی در شهرها حاکم بود که تصور آن برای ما مردم مدرن دشوار است. خیابانها بوی کود میدادند، حیاطها بوی ادرار، راهپلهها بوی چوب گندیده و فضله موش، آشپزخانهها بوی کلم فاسد و چربی گوسفند... اتاق خوابها بوی ملحفههای چرب، تختهای پر مرطوب و بوی تند و شیرین گلدانهای دستشویی...
در نویسندگی، توصیف یک بوی خاص میتواند خواننده را به شکلی عمیق در فضای داستان غرق کند و خاطرات و احساسات او را برانگیزد. برای مثال، بوی ذرت بوداده با کره میتواند شما را به سالن سینما ببرد، در حالی که بوی مایعات بدن و مواد ضدعفونیکننده ممکن است شما را به یک بیمارستان منتقل کند.
مثال: در رمان...
بو
حس بویایی، قدرتی شگفتانگیز در برانگیختن خاطرات و احساسات دارد. ما به ندرت به بوها توجه میکنیم، مگر اینکه بسیار خوشایند یا ناخوشایند باشند. اما بینی ما میتواند چیزهایی را به یاد بیاورد که چشمانمان مدتهاست فراموش کردهاند.
این کار باعث میشود خواننده به طور کامل در فضای داستان غرق شود و تجربهای حسی و چندبعدی داشته باشد.
با استفاده از این تکنیک، میتوانید نوشتههای خود را از حالت یکنواختی خارج کرده و آنها را به یادماندنیتر کنید.
تصور کنید در حال توصیف یک صحنه در یک بازار قدیمی هستید. میتوانید به جای تمرکز صرف بر رنگها و صداها، به عطر ادویههای مختلف، طعم میوههای تازه و بافت خشن فرشهای دستباف اشاره کنید.
۲. فعال کردن حواس
یکی از تکنیکهای مؤثر در نویسندگی که میتواند طراوت و زندگی تازهای به نوشتههای شما ببخشد، توجه به حواسی است که معمولاً نادیده گرفته میشوند. خوانندگان به توصیف ظاهر و صدا عادت دارند ("چشمانش تیره و نافذ بود، مثل عقاب؛ صدایش بم و رسا بود، مثل صدای ترومپت در ارکستر"). اما شما...
بنابراین، برای داشتن نوشتهای پویا، مؤثر و جذاب، سعی کنید تا حد امکان از صدای معلوم استفاده کنید. این کار باعث میشود نوشته شما سرزندهتر و خواننده با شخصیتها و اتفاقات داستان ارتباط بهتری برقرار کند
به عنوان یک تمرین نویسندگی مفید، همیشه به دنبال فعال نوشتن و استفاده از صدای معلوم باشید.
مجهول: پسران پیشاهنگ از شجاعت فضانورد الهام گرفتند.
معلوم: شجاعت فضانورد به پسران پیشاهنگ الهام بخشید.
همانطور که میبینید، جملات مجهول اغلب طولانیتر و کمجانتر هستند. در واقع، برای بیان یک مفهوم واحد، کلمات بیشتری به کار میبرید که باعث ناکارآمدی نوشته میشود. علاوه بر این، صدای مجهول نوعی...
اجتناب از صدای مجهول، پذیرش صدای معلوم
برای درک بهتر تفاوت صدای معلوم و مجهول، به این مثالها توجه کنید:
مجهول: من از نظرات او رنجیدم.
معلوم: نظرات او مرا رنجاند.
در نسخه دوم، بدون اینکه از ریتم داستان خارج شویم، همان اطلاعات را به خواننده منتقل میکنیم. به جای تصویری ثابت از یک پالتو، شاهد صحنهای پویا هستیم. با تبدیل توصیفات به عمل، داستان به حرکت خود ادامه میدهد و خواننده را با خود همراه میکند.
به یاد داشته باشید، هدف این است که خواننده مدام از خود...