برای مقایسه دو مثال شدید، تصور کنید زنی را که لباس‌هایش بیش از حد است و در تمام جزئیاتش جلب توجه می‌کند، و در کنار او مردی که طبق معیارهای زمانه‌اش لباس معمولی و مرسوم پوشیده است.
برای پیدا کردن چنین زنی، احتمالاً باید به نیویورک سفر کنیم و شب‌ها در یک رستوران شیک به دنبال او بگردیم. گاهی او را جای دیگری هم می‌بینیم، اما فقط در نیویورک – شهری که بسیاری از زنان جوان زودرس پیر و بسیاری از زنان مسن زودرس جوان می‌شوند – به اندازه کافی این تیپ رایج است تا به جای یک نمونه نادر، به یک نمونه رایج تبدیل شود.
این زن در حال نبرد با معیارهای زیبایی و ظاهری است که هنوز هیچ‌کس در آن پیروز نشده است. موهایش با رنگ‌های پاییزی پررنگ رنگ شده‌اند، که برای یک درخت در تابستان هندی مناسب است اما برای زن در تابستانش کمی نامناسب است. جواهراتش، طراحی شده توسط ریچارد کی. فاکس، با الماس می‌درخشد و یادآور یخ‌های اوایل بهار در رودخانه هادسون است. اما چهره‌اش کاملاً طبیعی است: ابروهایش دست‌ساز و ل*ب‌هایش به دقت آرایش شده‌اند. دامنش کوتاه اما تنگ است، کمرش محکم بسته شده و سینه‌اش به اندازه کافی محصور نشده. هیچ چیز طبیعی یا منطقی در ظاهر او وجود ندارد. او مثل یک ماهی کوچک مصنوعی می‌درخشد.
حالا توجه‌مان به مرد می‌رود. فرض بر این است که او مطابق با سلیقه خوب و آداب و رسوم معمول لباس می‌پوشد. اما آیا واقعاً همین‌طور است؟ قبل از تصمیم‌گیری، نگاهی به او بیندازیم، از پاهایش شروع کنیم و به سمت بالا برویم. چند اینچ بالاتر از پاهایش، به پایین پاچه‌های شلوارش می‌رسیم. این پاچه‌ها یا خیلی بلند هستند و به صورت چین‌های نامرتب و نازیبا روی پا بالا می‌آیند، یا خیلی کوتاه‌اند...
 
آخرین ویرایش:
اگر پاچه شلوار مرد خیلی کوتاه باشد، یک خط زشت و ناخوشایند درست بالای مچ پا ایجاد می‌شود. اگر مرد لاغر باشد، جلیقه‌اش از استخوان سینه بیرون می‌زند و همه می‌توانند بفهمند که چه نوع بند شلواری دوست دارد. اما اگر مرد چاق باشد، جلیقه به صورت آکاردئونی روی شکمش چین می‌خورد و جلو پیراهنش را حدود یک اینچ نمایان می‌کند.
برای اینکه جلیقه مرد چاق مثل یک پوشه راه‌آهن نشود، هم اراده قوی و هم مراقبت مداوم لازم است. کت شام یا کت دم‌پا اگر آستین‌ها خیلی تنگ باشند، از پشت بین شانه‌ها جمع می‌شود و یقه بیرون می‌زند. جلوی پیراهن هم اگر سفت باشد، اول سرد و خشک است؛ اما بعد از نیم ساعت پوشیدن در یک اتاق گرم، به داغی و چسبندگی چسب تازه می‌شود. اگر پلیسه‌دار یا نیمه‌چروکیده باشد، هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع ژولیده و نامرتب به نظر رسیدنش شود. این درباره مردان معمولی است، نه مدل‌ها یا تبلیغات لباس فروشی‌ها.
قلاده او، وسیله‌ای سخت و از جنس کتان نشاسته‌ای، برخلاف تصور بعضی‌ها، مدرن نیست و قدمتش به دوران تفتیش عقاید اسپانیا برمی‌گردد. وقتی به خارج از کشور می‌رود، سرش را مثلاً در یک کلاه لبه‌دار می‌پیچد. بعضی‌ها چیزهای دیگری را ترجیح می‌دهند، اما من به کلاه لبه‌دار معتقدم و کلاه بلند یا دو کوارتی در رتبه دوم هستند.
با این همه، من تصمیم می‌گیرم این سؤال را به قضاوت خواننده بسپارم: با در نظر گرفتن همه چیز، کدام یک شایسته جایزه بزرگ لباس نامناسب است؟ زنی که آشکارا بدلباس است یا مردی که قرار است خوش‌لباس باشد؟ اما یک نکته مثبت درباره مرد وجود دارد: او آنقدر عاقل است که جیب‌های زیادی دارد و هرگز لباس تنگ نمی‌پوشد که نتواند در آن راحت حرکت کند. آیا می‌توانم همین را درباره زن بگویم؟ نه، نمی‌توانم.
 
آخرین ویرایش:
چند صفحه قبل گفتم که زنان، به عنوان جنس و نه به عنوان استثنا، نمی‌توانند رابطه اجتماعی را از رابطه اقتصادی جدا کنند. برای توضیح این حرف، به یک مثال فکر می‌کنم: در تجارت، دو مرد ممکن است خیلی به هم نزدیک باشند. ممکن است هم‌اتاقی باشند، در یک باشگاه با هم رفت و آمد کنند، از هم پول قرض بگیرند و حتی لباس‌های یکدیگر را بپوشند. با این حال، در مسائل کاملاً خصوصی و زندگی شخصی‌شان، ممکن است از هم فاصله زیادی داشته باشند.
تصور کنید دو زن در موقعیت مشابه، طبق عقل سلیم رفتار کنند: هر کدام اصرار دارد که شریک زندگی‌اش محرم اسرار او باشد. صمیمیتشان با مسائل فرعی، اسرار مشترک و افشای علاقه‌ها و تنفرهای شخصی پیچیده می‌شود. اگر بخواهند این رابطه هماهنگ بماند، بدون دل‌شکستگی، احساس جریحه‌دار شدن، تحقیر خیالی یا محبت فاسد، تقریباً غیرممکن است. دیر یا زود، شخصیت قوی‌تر تحت‌تاثیر شخصیت ضعیف‌تر قرار می‌گیرد و اختلاف ایجاد می‌شود.
من با این نظر که زنان در دوستی‌هایشان نسبت به مردان ثبات کمتری دارند، موافق نیستم. مشکل اصلی این است که زنان بار سنگین‌تری روی دوستی‌ها می‌گذارند؛ باری که دوستی واقعی هرگز قرار نبوده تحمل کند. چیزی باید زیر این فشار تسلیم شود، و معمولاً هم تسلیم می‌شود.
با این حال، باید انصاف را هم رعایت کرد. دلیل اصلی و ریشه‌ای اینکه زنان بیش از حد به زنان دیگر اعتماد می‌کنند، این است که زندگی آنها محدودتر از مردان است. به همین خاطر، برای علایق و موضوعات گفتگو به خود و دیگر زنان نزدیک‌تر می‌شوند.
در مقایسه با شوهران، برادران، پدران و پسرانشان، دغدغه‌های کمتری دارند و بنابراین بیشتر به آنچه در دسترس است توجه می‌کنند، که اغلب شامل امور خصوصی زنان دیگر می‌شود.
 
آخرین ویرایش:
زنی که کاملاً غرق یک ایده می‌شود، تقریباً همیشه به موجودی صرفاً یک ایده تبدیل می‌شود. هر چیز دیگری روی زمین تابع همان چیزی است که او به آن علاقه دارد،چه دسیسه باشد، اصلاحات، تبلیغات، جهاد، جنبش یا هر چیز دیگری.
مرد معمولی ممکن است سال‌ها به یک آرمان متعهد باشد، اما این به آن معنا نیست که تمام ساعات بیداری او با آن آرمان پر شده باشد. اما زنان، خدا خیرشان بدهد و مهارشان کند، اینطور نیستند. زن متعهد، از هر چیز دیگری جداست. حتی فکر اینکه در فشار مسائل و برخوردهای جهان، انسان باید برای لحظه‌ای از آرمان مورد علاقه‌اش کنار بکشد و به موضوعات دیگر بپردازد، او را ناراحت می‌کند. او به سرعت از یک فداکار به فردی عادی تبدیل می‌شود. از یک مدافع جدی، به جایگاه یک انسان ساده و کسل‌کننده ارتقا پیدا می‌کند یا پسرفت می‌کند.
یک زن معمولی بودن به اندازه کافی بد است؛ سرزنش یک زن معمولی بدتر است، و حالا او سرزنش می‌شود و با صدای بلند به دنیایی که مجرمانه اصرار دارد به چیزهای دیگر فکر کند، اعتراض می‌کند.
غیر از زنی که غرغروست، تنها شکل آزاردهنده دیگر زن، آن زنی است که سعی می‌کند، در میان مردان، به اصطلاح «انسان خوبی» باشد—زنی که خود واقعی‌اش را پنهان می‌کند تا قابل قبول به نظر برسد.
اما همین نقص‌ها، در شرایط فشار و استرس شدید، می‌توانند به بزرگ‌ترین فضیلت تبدیل شوند. فضیلت واقعی و ستودنی. به یاد بیاورید زنان در زمان جنگ و سهم بزرگی که زنان ما و زنان دیگر کشورها در آن داشتند. هیچ کس از یک‌دندگی زنان در حالی که جهان پر از مصیبت و کشتار بود، شکایت نکرد. زنان ما از هر چیزی که داشتند، بخشیدند: پسران و برادران، شوهران و پدران خود را به کشورشان بخشیدند؛ وقت، انرژی، استعداد، صبر، شجاعت و حتی خون دل خود را بخشیدند.
در برابر هر زن که مظنون به اهمال است، ده مرد اهمال‌کار وجود دارد،بله، ده در ده، و ده‌ها نفر برای تحمل کردن.
 
آخرین ویرایش:
هر روز، در طول آن جنگ، داستان نجات مریم مجدلیه دوباره جان می‌گرفت. هر بحران بزرگ در سرزمین‌های جنگ‌زده، زنانی مثل ژاندارک، فلورانس نایتینگل و کلارا بارتون را به میدان می‌آورد. مسئولیت‌هایی بر دوش زنان می‌افتاد که اغلب کسی نمی‌دید و هیچ قدردانی عمومی هم نصیبشان نمی‌شد. برای آنها به جای نخل‌های پیروزی و افتخار، صلیب فداکاری و تاج‌های خاردار رنج وجود داشت.
ما نمی‌توانیم تصور کنیم که مردان در چنین شرایطی تا این حد پیش بروند و کارهای زیادی انجام دهند. اما زنان…
خب، خودت که می‌دونی زن‌ها چه آدم‌هایی هستند!
 
آخرین ویرایش:
عقب
بالا پایین